Norvégia neve hallatán sokaknak a lélegzetelállító fjordok, a végtelen hegyvidékek és az érintetlen természeti csodák jutnak eszükbe. Hamarosan pedig egy egészen különleges, mérnöki bravúr is hírnevet szerezhet az országnak.
A skandináv ország nemcsak lenyűgöző tájakkal, hanem kiváló életminőséggel is büszkélkedhet, nem csoda, hogy a világ egyik legélhetőbb helyeként tartják számon. Azonban aki járt már Észak-Európában, az pontosan tudja, hogy Norvégiát átszelni korántsem egyszerű. A szélsőséges, sokszor extrém hideg időjárásnak kitett utak, az Északi-tenger háborgó hullámai miatt szeszélyes kompjáratok, és a bonyolult domborzati viszonyok egyaránt megnehezítik az utazást.
Mindez azonban hamarosan megváltozhat, köszönhetően egy olyan mérnöki csodának, amely alapjaiban változtatja meg az ország közlekedési infrastruktúráját. Az épülő Rogfast nem csupán a világ leghosszabb és legmélyebb víz alatti közúti alagútja lesz, hanem lehetővé teheti majd azt is, hogy a közlekedés teljes mértékben független legyen az időjárás szeszélyeitől. Nem mellesleg pedig
radikálisan lecsökkenti utazási időt Norvégia nyugati partvidékén.
A skandináv ország nem először vállalkozik nagyszabású alagútépítési munkálatokra. Ott található a Laerdal-alagút is, amely 24,5 kilométeres hosszával a világ leghosszabb közúti alagútja. Annak ellenére, hogy szenzációs mérnöki eredmény volt a megalkotása, kihasználtsága meglehetősen alacsony. Ezzel szemben a Feröer-szigeteken épült víz alatti, apró szigeteket összekötő alagutak már önmagukban is turisztikai látványossággá váltak.
A Rogfast-projekt azonban minden eddigi norvég alagútépítési vállalkozást felülmúl.
Az alagút hossza 26,5 kilométer lesz, és a tervek szerint 374 méteres mélységben halad majd.
Ha az alagút elkészül, a két végpont közötti menetidő tizenegy órával csökkenhet. A beruházás így nemcsak a norvégok életét könnyíti meg, hanem a turisták számára is új perspektívát nyit az ország felfedezésére.
Nem semmi összegbe kerül azonban egy ilyen gigantikus beruházás. Úgy tudni, a projekt költségvetése meghaladja a kétmilliárd eurót, azaz közel nyolcszáz milliárd forintra tehető. Az építkezés már 2017-ben megkezdődött, de költségvetési problémák miatt 2019-ben leállt. Azóta a munkálatok új lendületet kaptak, a tervek szerint az alagutat 2033-ra helyezik forgalomba.
(Forrás: The Travel, fotók: Getty)
megoldás | utazás | norvégia | alagút | rogfast | mérnöki
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!