Az európai légitársaságok nem tudnak „egyenlő feltételek mellett” versenyezni a kínaiakkal, amelyeknek engedélyezték az orosz légtér használatát.
Az Air France-KLM képviselője az év elején beszélt arról, hogy a légitársaságnak milyen kihívásokkal kellett szembenéznie az Európa és Kína közötti járatok visszaállítása során – mármint a járvány előtti állapotokra értve.
Mint ismeretes, Ukrajna 2022-es megtámadása óta különféle szankciók léptek életbe Oroszországgal és a légitársaságaival szemben. Erre válaszul Oroszország csak néhány nemzetre és társaságra korlátozta a légteréhez való hozzáférést.
Azon társaságok, amelynek gépei nem repülhetnek át az ország felett, kénytelenek alternatív útvonalakat találni, ami viszont hosszabb menetidőt eredményezett. Ez pedig a működési költségek és a repülőjegyárak emelkedésével járt együtt.
Csupán négy európai légitársaság mentesült a szankció alól a Moszkvával fenntartott diplomáciai kapcsolatai miatt. Ezek: az Air Serbia, a Turkish Airlines, a Pegasus Airlines és a Belavia.
A Turkish Airlines hét oroszországi repülőtérre közlekedik, míg az Air Serbia Moszkva, Szentpétervár, Kazany és Szocsi repülőtereit szolgálja ki. A legtöbb légitársaságot Kína repteti az orosz légtérben; a Beijing Capital Airlines, a China Eastern, a China Southern, az Air China, a Xiamen Air és a Hainan Airlines számos nyugat-európai célállomásra repül Oroszország felett. Az Emirates, az Etihad és a Qatar Airways is üzemel még.
Az orosz légtér kikerülése miatt számos Európa és Ázsia közötti járat menetideje jelentősen megnőtt. A gépeknek délebbre kellett kerülniük olyan területek felett, mint Törökország, Közép-Ázsia, Kína és Mongólia, így például a British Airways (BA), a Finnair, a KLM és a Lufthansa gépei az alternatív útvonalakon haladva egy-három órával növelték meg a repülési időt.
Példaként a BA Új-delhi és London közötti járata jó egy órával tovább repül, míg a London-Tokió járat menetideje tizenkettőről tizennégy órára nőtt. A Finnair Helsinki-Tokió útvonala négy órával meghosszabbodott, így már tizenhárom órás lett.
A hosszabb utak a légitársaságok számára többletköltségeket is jelentenek, mivel a gépek több üzemanyagot fogyasztanak, valamint megnő a légiutas-kísérők és a pilóták munkaideje is. Ennek eredményeképpen a repülőjegyek is drágábbak. A Business Traveler USA szerint 2023 áprilisában Air Indiával New Yorkból Új-delhibe repülni közel 1500 dollárba (kb. 543 ezer forintba) került, 13 óra 40 perces repülési idővel. Ugyanez az út egy amerikai légitársasággal 1740 dollárt (630 ezer forintot) kóstálna, és úgy körülbelül 14 óra 55 percig tartana az út.
Ha esetleg eddig nem gondolkodtál el ezen, itt eláruljuk, miért vannak fehérre festve a repülőgépek, itt pedig azt, hogy miért a bal oldalon kell beszállni a gépbe.
(Forrás: EuroNews, fotók: Getty Images)
ázsiai | európai | jegyár | repülés | orosz légtér
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!