Vannak dolgok a repüléssel és az utazással kapcsolatban, amelyeket természetesnek veszünk. Például ritkán gondolkodunk el rajta, miért a bal oldalon szállunk fel a repülőgépre. Most eláruljuk.
A bal oldali beszállás még a brit légitársaságoknál is alap, ahol – ha a járművezetési szokásokat vesszük figyelembe – inkább a jobb oldalról történő fedélzetre lépésnek lenne értelme, az utasok mégis a másik oldalon üdvözlik a személyzet tagjait.
Természetesen akadnak kivételek a szabály alól (ilyenek a kis, kétszemélyes repülőgépek), de a kereskedelmi járatok egyoldali beszállásának két fontos oka van.
"A korai repülőtereket úgy alakították ki, hogy a gépek a terminál előtt gurulhattak, és aztán megállhattak, hogy leszállhassanak az utasok" – magyarázta az amerikai légierő egyik volt pilótája.
"Ez a megoldás hasznosnak bizonyult a pilóta számára, mert így fel tudta mérni a szárnytávolságot a terminál épületétől és meg tudta oldani, hogy a repülőgép ajtaja a terminál bejárata elé kerüljön".
Ha pedig az utasok a bal oldalon maradnak, akkor nem lesznek útjában a jobb oldalon tartózkodó, a gépet tankoló földi személyzetnek sem.
A másik ok a tengerekre, illetve a hajózásra vezethető vissza. A "port" és a "starboard" kifejezés a hajó bal és a jobb oldalára utal, bár utóbbi valójában a "steerboard" elhelyezésére reflektál, amely a hajó kormánylapáthoz hasonló része. Ennek az elhelyezése megkövetelte, hogy a bal oldal legyen az, ahonnan be- és kiszállnak az utasok, a legtöbb repülőgép-tervező pedig ugyanezt a konvenciót követte.
A rutinos utazók számára a felszállás előtti, légiutas-kísérő által bemutatott tájékoztató rutinszerű, már-már érdektelen. Vannak azonban különböző hangjelzések, amelyek menet közben szintén információkat közölhetnek.
(Forrás: Travel and Leisure, fotók: Getty Images)
magyarázat | beszállás | repülés | bal oldal | repülőgép
Dubaj a multikulturális gasztronómia egyik fellegvára is
Ez a bámulatos, érintetlen sziget a világ egyik legkevésbé látogatott helye
Itt van a nyár, ami már önmagában remek hír, de azzal tudjuk fokozni a hangulatot, hogy a napokban megjelenik a Roadster magazin legújabb száma is. Mit találunk benne? Ellátogatunk az Azori-szigetekre, Dubajba és megnézzük Isztambul egyik legenergikusabb kerületét, Beyoğlut. Találkozunk a világhírű brit dizájnerrel, Tom Dixonnal, kifaggatjuk az ikonikus fotós, Slim Aarons hagyatékát őrző Getty Images igazgatóját, és Bott Frigyes meghívására Európa legjobb sommelier-jeivel végigkóstoljuk a régió legérdekesebb furmintjait. Elmerülünk a független kiadású zine-ek színes és hangos világába, meglátogatjuk a Tisza Cipő főhadiszállását, megtapintjuk, mit tudnak az ukrán-Kárpátokból érkező kéziszövésű szőnyegek, egy MV Agusta nyergében pedig végigmotorozzuk Szardínia vadregényes hegyeit. Ismét látványos, sok állomásos, 220 oldalas tripet alkottunk, szerintünk érdemes lesz benevezni rá! A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!