A Rolls-Royce-tól immár száztizenegy éve elválaszthatatlan az ikonikus Spirit of Ecstasy, és a szobrocska most új formában lépett színre, hogy ezzel vezesse át a brit luxusmárkát az elektromos autók korszakába.
A Spirit of Ecstasy a világ legismertebb és legvágyottabb autós jelképe, állítja Torsten-Müller Ötvös, a Rolls-Royce vezérigazgatója, és a márka luxusautóinak orrán szárnyaló szobrocska valóban büszkeséggel töltheti el a tulajdonosokat. Mint a Rolls-Royce modelljei, úgy a Spirit of Ecstasy is mindig haladt a korral, és most új, még kecsesebb formában lépett színre, hogy tökéletesen illeszkedjen a márka valaha készült legáramvonalasabb autója, a hamarosan érkező elektromos Rolls-Royce orrára.
A Spirit of Ecstasy születése
A szobrocska története a huszadik század elején kezdődött, amikor a Rolls-Royce-tulajdonosok közül sokan készítettek egyedi orrdíszeket az autójukra, ördögöket, fekete macskákat, különböző figurákat, de ezek nem minden esetben illettek a luxusautók kifinomult stílusához. A márka igazgatója, Claude Johnson ezért barátja, az autózás rajongója és úttörője, Lord John Montagu de Beaulieu segítségét kérte, aki egyébként korábban már terveztetett egy pompás orrdíszt a saját Rolls-Royce Silver Ghostjára.
Lord Montagu az első autós újság kiadójaként felkérte a lap illusztrátorát, aki tehetséges művész volt, és Charles Skyes egy lobogó ruhás fiatal nő bronzszobrát alkotta meg, amihez Eleanor Thornton, a lord titkárnője és szeretője állt modellt. A Rolls-Royce kérésére Skyes ezt az alkotást tervezte át, ezzel született meg
az „extázis szelleme”, ami kecses, mint egy vitorlás jacht, ezzel megragadja a Rolls-Royce méltóságát és időtlenségét.
A Spirit of Ecstasy szellemi tulajdonát száztizenegy évvel ezelőtt, 1911. február 6-án jegyezték be.
Áramvonalas jövőkép
Az évtizedek során nemcsak a Rolls-Royce luxusautói fejlődtek, de a Spirit of Ecstasy is változott, egy ideig például térdelő változatban is készült, napjainkra a mérete jelentősen csökkent, és a tartása is finoman átalakult. Most pedig megújult formát öltött, hogy mindenben megfeleljen a Rolls-Royce készülő elektromos autója számára. A Spirit of Ecstasy új alakja is hozzájárul majd ahhoz, hogy a Spectre néven érkező újdonság a 0,26-os légellenállási együtthatójával minden idők legáramvonalasabb Rolls-Royce-modellje legyen.
Az új Spirit of Ecstasy csak első ránézésre nem változott, valójában alacsonyabb és dinamikusabb lett,
stílusában sokkal közelebb áll az alkotó, Charles Skyes első terveihez.
A nőalak az egyik lábával előre lépett, míg a mögötte lobogó ruháját, amit gyakran tévesen szárnyként emlegetnek, szintén átformálták, hogy valósághűbbnek nézzen ki, és áramvonalasabban szelje a levegőt. Az új szobrocskát elsőként a Spectre kapja meg, majd a Rolls-Royce minden jövőbeli modelljére felkerül, míg a jelenlegi típusok továbbra is a Spirit of Ecstasy eddigi változatát kapják.
Százhúsz éve elismerték
Sok más gyártóhoz hasonlóan hamarosan a Rolls-Royce is bemutatja az első elektromos autóját. De nem a többi márkát követik vele, hiszen Charles Rolls már 1900-ban elismerően szólt az elektromos autókról, miután kipróbált egyet, méltatta a csendes és tiszta működését, de már 120 évvel ezelőtt azt jósolta, hogy a töltési lehetőségek korlátai miatt még jó ideig nem terjedhet el. A márkának nem is volt szüksége elektromos autóra, hiszen a 12 hengeres motorral szerelt luxuslimuzinok is bámulatosan csendesek és erősek voltak.
A Rolls-Royce időnként azért elővette az elektromos autó ötletét,
például 2011-ben, amikor a Phantom alapjára 102EX néven épített egy prototípust. 395 lóerős teljesítménye ugyan szerényebb volt a korabeli V12-esénél, de az azonnal elérhető 800 Nm nyomatéka elég meggyőzőnek számított. Nem úgy az egy feltöltéssel elérhető 200 kilométeres hatótáv, ami elmaradt a várakozásoktól. A Rolls-Royce azonban nem győzte hangsúlyozni, hogy az elektromos Phantomot nem gyártásba szánta, csak a közönség reakcióját mérte fel vele.

Koncepcióból valóság válik
Szintén elektromos hajtású volt a 103EX néven 2016-ban leleplezett koncepcióautó, ám az a futurisztikus prototípus még annyira távoli jövőt vetített előre, hogy nem lett volna értelme a hatótávjára fogadni, ugyanis ki tudja, hogy akkorra a jelenlegi akkumulátorok helyett milyen modern energiatárolási megoldásokat használunk majd. Most azonban a Rolls-Royce is elérkezettnek látta az időt, hogy elkészítse az első teljesen elektromos hajtású autóját, amit Spectre néven hamarosan gyártásba is adnak.
Az újdonság ugyanarra az alapra épül, mint a Phantom, a Cullinan és a Ghost, és az elsőként közzétett képek alapján egy kétajtós túrakocsira számíthatunk, ami idővel a Wraith helyét veheti át a kínálatban. A Rolls-Royce jelenleg a prototípusok tesztelését végzi, a bemutatója előtt összesen 2,5 millió kilométert tesznek meg velük, hogy maradéktalanul teljesítsék a vásárlók elvárásait akkor is, ha egy elektromos autóról van szó.
Az első példányok 2023-ban kerülnek a vásárlókhoz, már a Spirit of Ecstasy új változatával.
Sir Henry Royce híres mondása a Spectre prototípusára is rákerült:
„Törekedj a tökéletesre mindenben, amit csinálsz. Vedd a létező legjobbat, és tedd jobbá. Ha még nem létezik, tervezd meg”
Az első elektromos Rolls-Royce alighanem valóban így született.
Elektromos jövőkép
A Spectre csak az első az elektromos Rolls-Royce-modellek sorában, a márka ugyanis eltökélte, hogy 2030-tól teljesen villamos hajtásra állnak majd át. A motortól függetlenül számíthatunk majd tőlük olyan különlegességekre, mint a 2021-ben bemutatott Boat Tail, ha pedig a Spirit of Ecstasy születésének további részleteire és a gyártásának titkaira vagy kíváncsi, ebben a cikkünkben olvashatod el.
spirit of ecstasy | rolls-royce | nagy sztori | charles rolls | elektromos autó | rolls-royce spectre
A modern luxus nyomában a Range Roverrel
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!