Az oslói állomásra beesik majd az eső, életben tartva a telepített erdőt, a peronokat viszont a nap süti majd. Ezúttal északon remekelt a Sporaarchitects.
Második díjat nyert a Sporaarchitects és az Austigard Arkitektur terve az oslói Skøyen metróállomásra kiírt nemzetközi pályázaton. Az új, magasházas fejlesztési területre készített tervet egyrészt a metróállomások alapvonása, a folyamatosan hömpölygő tömeg ihlette, másrészt az állomás környezete, vagyis a kacskaringós norvég partvidék, valamint a norvég fenyő anyagában, sőt Edvard Munch festményeiben is jelenlévő görbék és ívek.
„Mindez egy álomszerű tájképet visz a föld alá, kilátással a felül lévő városra” – írja a Sporaarchitects.
Az állomás falait meghagyták nyersen, vagyis magát a talajt használták a zsaluzathoz, ezt tartja meg a beton membrán technikával. Ezt ellenpontozzák a mennyezet finom, fából készült ívei, amelyeken át láthatjuk az eget.
Igen, az eső beesik majd az állomásra, különösebb gondozás nélkül is frissen tartva a félemeletre telepített északi erdő vegetációt. Persze a lyukak helye és mérete precíz számítások eredménye, vagyis a peronok környékét nem áztatja majd eső, ellenben jut oda természetes fény, különösen a reggeli és délutáni órákban, amikor alacsony jár a nap.
A lyukak segítségével a megérkező utasok könnyebben betájolják magukat a megálló környékén, míg a kintről benézők számára feltárul az állomás a maga valóságában, szemben a megszokott, föld alá épített dobozokkal.
A Sporaarchitects korábban is nyert díjat metróállomással: a budapesti négyes vonal Fővám téri és Gellért téri állomásaiért a rangos Architizer.com alapította A+ Award zsűri és közönségdíját gyűjtötte be. A Wall Street Journal-lal és a Webbysszel közösen alapított díj globális: a világ építészetében kimagasló eredményeket felmutató építészeknek a megmérettetésre.
2014-ben kétszázezren szavaztak, nyolcvanmillióan nézték meg az oldalakat, így lett kategóriagyőztes a két metróállomás.
Legutóbb az iroda a Média Építészeti Díját nyerte el a Győr melletti Országos Közforgalmú Kikötővel, amelyről részletesebben is írtunk a Roadsteren.
És akár folytatódhat is a díjeső, elvégre a kikötőt jelölték EU mies awardra is, ami „egy nagyon fontos szakmai díj a kortárs európai építészetben”, ahogy Hatvani Ádám vezetőtervező fogalmazott.
(Fotók: Sporaarchitects)
design | metró | sporaarchitects | norvégia | nagy sztori
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!