Az oslói állomásra beesik majd az eső, életben tartva a telepített erdőt, a peronokat viszont a nap süti majd. Ezúttal északon remekelt a Sporaarchitects.
Második díjat nyert a Sporaarchitects és az Austigard Arkitektur terve az oslói Skøyen metróállomásra kiírt nemzetközi pályázaton. Az új, magasházas fejlesztési területre készített tervet egyrészt a metróállomások alapvonása, a folyamatosan hömpölygő tömeg ihlette, másrészt az állomás környezete, vagyis a kacskaringós norvég partvidék, valamint a norvég fenyő anyagában, sőt Edvard Munch festményeiben is jelenlévő görbék és ívek.
„Mindez egy álomszerű tájképet visz a föld alá, kilátással a felül lévő városra” – írja a Sporaarchitects.
Az állomás falait meghagyták nyersen, vagyis magát a talajt használták a zsaluzathoz, ezt tartja meg a beton membrán technikával. Ezt ellenpontozzák a mennyezet finom, fából készült ívei, amelyeken át láthatjuk az eget.
Igen, az eső beesik majd az állomásra, különösebb gondozás nélkül is frissen tartva a félemeletre telepített északi erdő vegetációt. Persze a lyukak helye és mérete precíz számítások eredménye, vagyis a peronok környékét nem áztatja majd eső, ellenben jut oda természetes fény, különösen a reggeli és délutáni órákban, amikor alacsony jár a nap.
A lyukak segítségével a megérkező utasok könnyebben betájolják magukat a megálló környékén, míg a kintről benézők számára feltárul az állomás a maga valóságában, szemben a megszokott, föld alá épített dobozokkal.
A Sporaarchitects korábban is nyert díjat metróállomással: a budapesti négyes vonal Fővám téri és Gellért téri állomásaiért a rangos Architizer.com alapította A+ Award zsűri és közönségdíját gyűjtötte be. A Wall Street Journal-lal és a Webbysszel közösen alapított díj globális: a világ építészetében kimagasló eredményeket felmutató építészeknek a megmérettetésre.
2014-ben kétszázezren szavaztak, nyolcvanmillióan nézték meg az oldalakat, így lett kategóriagyőztes a két metróállomás.
Legutóbb az iroda a Média Építészeti Díját nyerte el a Győr melletti Országos Közforgalmú Kikötővel, amelyről részletesebben is írtunk a Roadsteren.
És akár folytatódhat is a díjeső, elvégre a kikötőt jelölték EU mies awardra is, ami „egy nagyon fontos szakmai díj a kortárs európai építészetben”, ahogy Hatvani Ádám vezetőtervező fogalmazott.
(Fotók: Sporaarchitects)
metró | dizájn | építészet | sporaarchitects | oslo
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!