A sütőtök és a hozzá kapcsolódó dolgok, legyen az pite, kávé vagy szemeteszsák, különleges helyet foglal el az amerikaiak szívében, gondolataiban és pénztárcáiban is.
A Nielsen adatai szerint ugyanis az amerikaiak évente mintegy félmilliárd dollárt költenek pumpkin spice-os termékekre.
A kávéóriás Starbucks minden idők legjobb értékesítési hetét zárta, amikor augusztus végén visszatért a kínálatba a híres pumpkin spice latte.
"Ez egy hagyomány része, filmekben is szerepel" – mondta Nick Kokot másodéves főiskolai hallgató és önjelölt sütőtök-rajongó. "A sütőtök saját kultúrát is kialakított a fánkokkal, italokkal, szappannal együtt. Nagyra értékelem".
De mi az, ami minden ősszel kiváltja ezt a hirtelen berobbanó rajongást?
"Nincs gyakorlati oka annak, hogy sütőtököt tegyünk a kávénkba, kipakoljuk az ajtó elé, vagy megédesítsük vele a piténket" – nyilatkozta Cindy Ott történész, főiskolai tanár és a Pumpkin: The Curious History of an American Icon című könyvének szerzője. "A mai hagyományok valójában sokkal régebbi tradíciókra vezethetők vissza, amelyek idilli kis családi farmhoz, a klasszikus vidéki Amerikához kötik a sütőtököt".
Évszázados dalokat, festményeket, és szakácskönyveket felhasználva forrásként, Ott egészen a kezdetekig nyomon követte az Amerikában őshonos sütőtök iránti rajongást. A könyvben részletesen bemutatja a sütőtök felemelkedését; kiderül például, hogy a gyarmati időkben meglehetősen rossz hírneve volt a zöldségnek (ízléstelennek tartották), a 19. században viszont már a mezőgazdasági élet egyszerűségének szimbólumaként tekintettek rá. A föld megművelése erkölcsi erénynek számított, a régi eszmék jele volt – ezeket az eszméket hordozza a tök.
Ma pedig már egyértelműen az ősz meghatározó szereplője.
Az ősz legízesebb sajttortájához narancsra és sütőtökpürére is szükség van, szíve-lelke pedig a mézeskalács-fűszerkeverék, aminek köszönhetően hosszú ideig isteni illat lengi majd be a konyhát.
(Forrás: Reuters, fotók: Getty Images, Unsplash)
latte | ősz | rekord | amerika | pumpkin spice
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!