Napi több ezer tengerjáró hajóról érkező turista szállja meg a mediterráneum legszebb pontjait. Még a kikötőből is borzongató nézni, ahogy ezek a lomha óriások farolnak, parkolnak, hogy a gyomrukban várakozó felfedezők csak pár órára is, de partot érjenek a legnépszerűbb városokban. Mindeközben a károsanyag-kibocsátás szemmel látható, fekete szmog terjeng körülöttük, de turisztikailag sem túl hasznosak a pár órára érkező városnézők. A spanyol Palma de Mallorca és a horvát Dubrovnik döntött: szigorúan szabályozni fogják kikötőik forgalmát, limitálják a hozzájuk érkező egynapos turisták számát.
Palma rendelkezik Barcelona után a második legszennyezettebb földközi-tengeri hajókikötővel. Évi 1,75 millió ember lépked le a hajószörnyekről, hogy aztán instant látogatás alkalmával gyorsan megnézzék a legkedveltebb Baleár-szigetet. Helyiek, civil szervezetek és aktivisták összefogásával megszületett egy petíció, melyben ahhoz az elgondoláshoz lehet csatlakozni, hogy csak napi egy tengerjárót engedélyezzenek kikötni, ezzel együtt pedig maximum négyezer utas tódulhasson a szigetre. Több mint 11 ezer aláírás gyűlt össze, a hetekben kerül napirendre az ügy.
Dubrovnikban sem jobb a helyzet, ráadásul mióta kiderült, hogy a Trónok harca is forgott a festői horvát városban, azóta ezrével érkeznek gyors látogatásra sorozatos zászlókkal, pólókban azok a geekek is, akiket egyébként egyáltalán nem érdeklik Dubrovnik értékei, csupán Daenerys léptein szeretnének haladni kicsit.
A városvezetés és a Cruise Lines International Association a közelmúltban aláírt nemzetközi szerződésében az úgynevezett "long-term" utazókra, vagyis a valóban több éjszakát maradó turistákra célozna. A Respect the City kampányhoz kapcsolódva limitálnák a Dubrovnik kikötőjében lehorgonyzó tengerjárók számát.
Vajon ezekkel a petíciókkal, új szerződésekkel mérsékelhető vagy akár megállítható a két szóban forgó város túlturistásodása? Mallorca és Dubrovnik példát tud mutatni további európai kikötőknek? Esetleg nekik is kell majd viselkedésbéli szankciókat hozni, akár Velencének?
Ez is érdekelhet:
Dubrovnik | utazás | cruise | overtourism | hajós utazás | túlturistásodás
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!