Miles Davis a dzsessz egyik kulcsfontosságú újítójaként ismert, emellett igazi stílusikon. A Tipton most összefogott az örököseivel, hogy újraalkossa ikonikus stílusát.
Hatvanegy stúdióalbumával Davis négy évtized alatt harminckét Grammy-jelölést és nyolc Grammy-díjat kapott, 2006-ban pedig bekerült a Rock & Roll Hall of Fame-be. Munkássága továbbra is inspirációként szolgál világszerte, nemcsak a zene, de a divat terén is.
„Zenéjét persze mindenki ismeri, de amikor megismertem, pont annyit festett, amennyit zenélt, és aztán ott voltak a ruhái” – kezdi a róla való emlékezést Marcus Miller, Miles Davis együttesének basszusgitárosa, zeneszerzője és producere.
„Minden ugyanazt a szerepet töltötte be. A kinyilatkoztatása volt annak, ki ő és hogyan szeretné magát prezentálni. Tudta, hogy az emberek figyelnek rá. És a ruházat akkoriban nagyon fontos volt. Főként a ’40-es és ’50-es évekről beszélek, mert ebben az időszakban a fekete előadóművészek azért harcoltak, hogy ne csupán a szórakoztatóipar tagjaiként ismerjék el őket.”
A Tipton a Newport szemüvegkeretével mutatja meg, ki volt Miles Davis
A Tipton az első és egyetlen szemüvegmárka, amely a Miles Davis által 1958-ban viselt modellt újragondolhatta. Örököseivel együttműködve alkották meg a keretet, amely folytatja Davis stílusos kifejezésmódjának hagyományát. Ez messze túlmutat a muzikalitásán: a stílus és tartalom bonyolult egyensúlyának ékes példája, örökösei pedig a Tipton szakértelmét választották, hogy
olyan napszemüvegeket készítsenek, amelyek méltók a zenész utánozhatatlan esztétikájához.
Honnan ered Davis vonzódása a divat iránt?
Davis divat iránti szeretete még fiatalkorában kezdődött, a szüleitől eredően, akik az Illinois államban található Alton városában nevelték fel, felső-középosztálybeli környezetben. A zenész édesanyjának tulajdonítja korai divat iránti érdeklődését, emlékirataiban így ír róla:
„Nerc kabátjai voltak és gyémántjai. Elbűvölő nő volt, aki mindenféle kalapot szeretett hordani, és a barátai is pont olyan elbűvölőek voltak számomra, mint ő. Mindig a legjobb ruhákat viselte. A kinézetemet tőle örököltem, ahogy a ruhák iránti rajongásomat és a stílusérzékemet is.”
Wayne Shorter zeneszerző és szaxofonos, aki évekig játszott Davisszel, szintén ezt jegyezte meg a zenészről:
Ő így nőtt fel. Mindig is jól öltözött, a finom dolgokkal mindig összhangban, és sosem látott arra okot, miért is kéne bárkitől ezeket a finomságokat megtagadni.
Herbie Hancock, a dzsessz egy másik legendás alakja így nyilatkozott volt kollégájáról és zenekari társáról: „Amikor először csatlakoztam az együtteséhez, a vele való közös játék gondolata magába foglalta azt is, hogy automatikusan megéreztük, hogy valami olyan ruhát kell hordanunk, amiben megfelelően tudunk Miles társaságában mutatkozni.”
A Milestones és Davis hosszantartó hatása a divatra
A Davis korában feltörekvő fekete előadóművészek érdekében Davis megértette a zene és a divat összeolvasztásának fontosságát. Ez a kombináció ma is jelentős szerepet játszik a legelismertebb színesbőrű előadók megjelenésében. Davis stílus iránti elköteleződése ikonikus szerzeményeitől a ruhásszekrényéig a zenei elit élvonalába helyezte őt.
Az 1958-as Milestones megjelenésével Miles Davis egy olyan úton indult el, amellyel örökre megváltoztatta a mainstream zenei színteret, a kor több ismert zenészét (mint Chat Baker, a Modern Jazz Quartet, és a nemrégiben elhunyt Charlie Watts (Rolling Stones) ösztönözte arra, hogy emelkedettebbé tegyék színpadi tailor made megjelenésüket.
A Tipton Newport kerete tisztelgés Miles Davis előtt
„Amikor Miles Davis családja megkeresett minket az ötlettel, szinte el se akartuk hinni” – mesél Zack Tipton, a Tipton alapítója a munka folyamatáról.
„A Vinylize brandünk szlogenje a ’wear the music’, a keretek alapanyaga ugyanis újrahasznosított bakelitlemez. Mindig is jó kapcsolatot ápoltunk a zenészekkel, számtalan nemzetközi sztár is viseli a mi szemüvegünket Robbie Willimastől, Elton Johnig, vagy Shawn Mendesig. Miles Davis egy olyan ikon a divat szempontjából is, akinek a stílusát általunk újraértelmezni csak kellő tisztelet mellett lehet. Miles 1958-ban viselte azt a keretet, ami minket megihletett. A Newport, épp úgy, ahogy a Tipton keretek általában limitált szériás, mindössze 200 darabot gyártunk belőle.”
A keretet megtalálod a Vinylize Jazz kollekciójában. Ha megnéznéd és felpróbálnád élőben, a Tipton Eyeworks új budapesti showroomjában, az Erkel utca 6. szám alatt várnak.
(Fotók: Schram András, Gosztom Gergő)
tipton | dizájn | design | miles davis | szemüveg | magyar dizájner
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!