2020. október 3-a fontos nap volt a velenceiek számára. Azt jósolták, hogy a város alacsony fekvésű része víz alá kerül, ezen a napon azonban az utcák csodával határos módon szárazak maradtak.
A vizet a MOSE (Modulo Sperimentale Elettromeccanico), azaz az új árvízkapu-rendszer tartotta vissza úgy, hogy elzárta a lagúna torkolatát.
A rendszer megmentette Velencét, azonban számos hibájára is fény derült.
Velence kulturális vezetői levélben fordultak Mario Draghi olasz miniszterelnökhöz, amelyben arra figyelmeztették, hogy a város korántsem biztonságos, és nemsokára új árvízi védekezésre lesz szükség a klímaváltozás miatt. A nem túl távoli jövőre előre jelzett tengerszint-emelkedés nagy terhelést jelent majd az árvízi védekezésben,
erre pedig a MOSE nincs felkészülve.
Ennek az oka az, hogy az 1980-as években terezett rendszer megalkotásakor nem álltak rendelkezésre azok az ismeretek, amelyeknek ma már birtokában vagyunk az éghajlat-változásról. Ráadásul a rendszert már évtizedekkel ezelőtt be kellett volna fejezni, de
a korrupciós botrányok és a növekvő költségek késedelmet okoztak.
Az IPCC, azaz az Éghajlat-változási Kormányközi Testület által 2021-ben közzétett legoptimistább forgatókönyv szerint 2100-ra az átlagos tengerszint-emelkedés 28-55 centiméter lesz, a legpesszimistább forgatókönyv viszont akár egy méteres emelkedést is jósol.
Ez azt jelenti, hogy a most rendelkezésre álló sorompókat évente több mint 260 alkalommal kellene használniuk, ez azonban megakadályozná a lagúna és a tenger közötti árapály jelenség folytán létrejövő vízcserét, ami
a lagúnát halott, büdös mocsárrá változtatná.
Hasonlóan borúsan látja a helyzetet a Padovai Egyetem kutatócsoportja is, amely a legfrissebb jelentésében úgy fogalmazott: a rendszer üzemeltetése már most is problémákat okoz.
A sekély velencei lagúnát sársíkságok és mocsarak tarkítják, amelyek létfontosságúak a történelmi város fennmaradásához, hiszen ezek a területek többek között javítják a víz minőségét, kiszűrik a tápanyagokat és a szennyező anyagokat, valamint
egyedülálló élőhelyet biztosítanak számos veszélyeztetett faj számára.
Azonban amikor a MOSE használatban van, a lagúna mocsaraihoz nem jutnak el az üledékek, ez pedig bizonytalanná teszi a part menti vizes élőhelyek túlélését. A negatív hatás már most is érzékelhető, ami feltétlenül ellensúlyozásra szorul a szakértők szerint.
Tavaly decemberben elindult egy projekt, ami megoldást nyújthat a problémára, mivel helyreállítja a velencei lagúnarendszer ökoszisztémájának egészségét.
Vannak azonban egyéb elképzelések is. Egyesek falat építenének a város köré, mások megemelnék a járdaszinteket, a legnagyobb egyetértés azonban abban van, hogy a MOSE-rendszer kell tovább fejleszteni, hogy Velence túlélhesse a környezeti kihívásokat.
(Forrás: Euronews, fotók: Getty Images)
árvíz | árvízvédelem | globális felmelegedés | klímaváltozás | környezetvédelem
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!