Úgy tűnik, a covid alatt nagyon kiéheztünk a művészetre.
Történelmi rekorddal zárt a november 27-én befejeződött 59. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennále, melynek kiállításait hét hónap alatt több mint 800 ezren keresték fel;
ez a biennále 127 éves történelmében az eddigi legmagasabb látogatószám.
Az idei Velencei Biennálén nyolcvan ország vett részt nemzeti kiállítással. Az Arany Oroszlán életműdíjat Katharina Fritsch német és Cecilia Vicuna chilei művész kapta. A legjobb nemzeti részvételért járó Arany Oroszlán díjat a zsűri Nagy-Britannia pavilonjának, Sonia Boyce kiállításának ítélte oda.
Roberto Cicutto, a Velencei Biennále elnöke a zárás alkalmából méltatta az idei főkurátor, Cecilia Alemani érdemeit, aki a világjárvány két legrosszabb éve által emelt korlátok ellenére egy ilyen fontos és gazdag kiállítást hozott létre. Kiemelte azt is, hogy a biennále nagy hangsúlyt helyezett az ukrán művészek jelenlétére, egy szabadtéri kiállításon helyet biztosítva számukra a Giardini parkban.
A magyar pavilonban a Ludwig Múzeum Keresztes Zsófia Az álmok után: Merek dacolni a károkkal című kiállítását mutatta be, melynek kurátora Zsikla Mónika volt.
"Az idei kiállítást a nagyszámú női részvétel miatt 'nőbiennálénak' is szokás nevezni, és kétségtelen, hogy a női aspektusok ilyen erősen még soha nem jelentek meg a biennálén. Keresztes Zsófia kiállítása, mondhatni, telitalálat volt, abszolút beleillet a fősodorba, ugyanakkor egyéni hangot képviselt. Mozaikszobrai, amorf testfragmentumai, a múlt és jelen jövőhöz való ambivalens viszonyát és az identitáskeresés stációit megjelenítő installációja korunk bizonytalanságait, életérzését közvetítették. A múltban mélyen gyökerező, ugyanakkor nagyon is aktuális művei a közönség széles rétegeit tudták megszólítani" - összegezett Fabényi Julia nemzeti biztos, a Ludwig Múzeum igazgatója.
A biennálén idén a The Milk of Dreams (Álomtej) címet viselő központi kiállításon két magyar származású művész, Agnes Denes és Molnár Vera munkái is helyet kaptak, egy muranói társult rendezvényen pedig szintén Molnár Vera tárlata volt látható. A magyar pavilon kiállítása Velence után Budapesten is bemutatkozik: a Ludwig Múzeumban december 16-tól 2023. február 26-ig lesz látogatható.
(Fotók: Velencei Biennálé Facebook)
művészet | velence | képzőművészeti biennálé | velencei biennálé | olaszország
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!