F. Scott Fitzgerald regényének titokzatos címszereplője, Jay Gatsby egyszerűen odavolt a luxusautókért, de az biztos, hogy a sztoriban nem egy Duesenberget vezetett, mint ahogyan a legutóbbi filmben láthattuk. De akkor mit?
A lenyűgöző helyszínekért, a ragyogó kosztümökért, a remek színészekért, és persze a húszas évek fényűzését sajátosan megidéző hangulatáért is lehetett szeretni A nagy Gatsby legutóbbi filmes változatát, amelyet Baz Luhrmann álmodott meg 2013-ban. A címszereplőt játszó Leonardo DiCaprio egy élénksárga Duesenberget vezet a filmben, ami kézenfekvő választásnak tűnik, hiszen a korszak egyik legelegánsabb amerikai autójaként ismerjük.
A nagy Gatsby azonban biztosan nem vezethetett Duesenberget,
legalábbis olyan bámulatos sárga csodát biztosan nem, mint amit a filmben láttunk. Lehetetlen lett volna ugyanis, hogy az 1922-ben játszódó történetben egy 1929-es évjáratú modell kapjon szerepet. A Duesenberget még éppen csak 1920-ban alapították Indianapolisban, és Fitzgerald regényének idején egy korábbi típusukat gyártották, 1929-re viszont Gatsby már régen meghalt.
Fitzgerald regényének elemzésével sokan foglalkoztak az 1925-ös megjelenése óta, de eddig még senki nem fedezte fel benne, hogy Gatsby Duesenberget vezetett volna. Fitzgerald egyértelműen egy Rolls-Royce-ról írt, mivel azt a végtelen gazdagságot és extravaganciát képviselte, amivel a karakter körülvette magát. A regény szavaival éve
„hétvégenként a Rolls-Royce egy omnibusz lett, amely reggel kilenc és éjfél között szállította a szórakozni vágyókat a városba és vissza”.
A sztori idején ez a Rolls-Royce valószínűleg egy Silver Ghost lett volna, amely valóban elég hatalmas ahhoz, hogy elférjen benne a szórakozni induló társaság.
A nagy Gatsby korábbi, 1974-es filmes feldolgozásában tényleg egy Rolls-Royce Phantom kapott szerepet,
de az akkori filmesek sem választottak tökéletesen. 1922-ben még csak jobbkormányos modellek készültek a márka amerikai gyárában, a főszereplő Robert Redford autója viszont egy 1928-as balkormányos modell volt.
Nem elég, hogy 1930-ból származó, vagy még későbbi autómodellek is feltűnnek Luhrmann látványos eposzában – aki szerint a nézők úgysem veszik majd észre a különbséget a húszas és harmincas évek autói között –,
ráadásként még Gatsby fenséges Duesenbergje sem volt igazi.
A filmesek valójában két replikát használtak fel, amelyeket az illinoisi Volo Auto Museumtól kértek kölcsön, majd a forgatás idejére Ausztráliába szállították azokat.
A replika 1983-ban készült üvegszálas műanyag karosszériával és V8-as Ford-motorral. A múzeumtól kikölcsönzött autókat átfestették és átépítették, hogy egyformának tűnjenek, hiszen ugyanazt a modellt játszották a vásznon. Azt persze még ezek után is vitatják, hogy a sárga autó, amely a regény kulcsfordulataként elütötte és megölte Myrtle Wilsont, egy Rolls-Royce lett volna, de az biztos, hogy 1929-es Duesenberg nem lehetett.
A New York Times cikke nyomán, képek: Warner, Getty Images
A világ legjobb autója nyomában
A Duesenberg volt az első amerikai márka, amivel megnyerték a Francia Nagydíjat 1921-ben, és a Duesenberg autójával nyerték meg a legendás Indianapolis 500-at háromszor, 1924-ben, ’25-ben és ’27-ben is. A nyolchengeres motorjáról ismert luxusautók mégsem készültek sokáig, a céget 1937-ben számolták fel. A Rolls-Royce azonban azóta is elszánt, hogy a világ legjobb autóit készítse, a legújabb modellekről a Roadsteren is rendszeresen beszámolunk.
rolls-royce | packard | a nagy gatsby | filmes autó | nagy sztori | duesenberg
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!