Egy új vasútvonal megnyitásával Laoszban létrejött a világ leghosszabb egybefüggő vonatútja.
A dél-portugáliai Lagosból egészen Szingapúrig tartó rekorder útvonal Párizson, Moszkván és Pekingen át vezet a célállomásig.
Szakértők becslése szerint a teljes út megtétele huszonegy napot venne igénybe, és 18,755 kilométert tesz ki.
A korábbi vonatút ezen a szakaszon Vietnamban ért véget, a szerelvény "csak" 16,898 kilométeren át zötykölődött. Ahhoz, hogy az utasok onnan eljussanak Szingapúrba, Ho Si Minh-ból Kambodzsán keresztül Bangkokba kellett utazniuk – busszal.
Idén december elején azonban megnyílt egy nagy sebességű vasútvonal, amely a kínai Kunmingot köti össze Laosz fővárosával, Vientiánnal. Mindez azt jelenti, hogy azok, akik extrém utazásra vágynak, mostantól vásárolhatnak jegye(ke)t a világ leghosszabb, egybefüggő vonatútjára.
A monumentális utazás tizenhárom különböző országon keresztül vezetne Spanyolországon, Lengyelországon és Fehéroroszországon keresztül Mongólián át egészen Thaiföldig és Malajziáig.
Az ehhez szükséges időt egy brit vonatrajongó, Mark Smith számította ki, aki egy egyébként olyan honlapot üzemeltet, amely hosszú utazásokhoz ad tanácsokat. A huszonegy napos utazási időbe természetesen beletartozik néhány éjszakai megálló is, amelyek Smith szerint vízumokra, papírmunkára és a csatlakozások elérésére szolgálnak. Néhány rövid tripre is szükség van még a különböző városokon belül, hiszen egyes vonatok másik vasútállomásról indulnak. A teljes útra szóló jegy összesen körülbelül 1200 euróba (kb. 450 ezer forintba) kerülhet, bár azt nem árt tudni, hogy a Covid miatt néhány járat most nem üzemel (például a leghosszabb szakaszok közül kettőn, a Párizs-Moszkván és a Moszkva-Pekingen jelenleg nem közlekednek vonatok).
A vonatozás jelentősen csökkentené az utazás szén-dioxid-kibocsátását. A portugáliai Lisszabonból a szingapúri Changi repülőtérre tartó egyirányú repülőút becslések szerint 1,67 tonna szén-dioxidot bocsátana ki. Ehhez képest a vonattal (netán busszal) megtett ugyanilyen hosszú út nagyjából 0,08 tonna szén-dioxid-kibocsátással járna.
A svédek környezetvédelmi és fenntarthatósági okokból egy egész mozgalmat is elindítottak a vonatozás népszerűsítése érdekében (a flygskam a repülőutak környezetszennyező hatása miatti szégyenérzetre utal), egyik korábbi podcastünkben pedig mi is beszélgettünk arról, miért érdemes többek között az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású közlekedési eszközt választani a repülés helyett. Most további hat indokot mutatunk, miért utazzunk adott esetben inkább vonattal.
(Forrás: EuroNews, fotók: Getty Images)
új szakasz | világ | ár | portugália | rekord
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!