Egy új vasútvonal megnyitásával Laoszban létrejött a világ leghosszabb egybefüggő vonatútja.
A dél-portugáliai Lagosból egészen Szingapúrig tartó rekorder útvonal Párizson, Moszkván és Pekingen át vezet a célállomásig.
Szakértők becslése szerint a teljes út megtétele huszonegy napot venne igénybe, és 18,755 kilométert tesz ki.
A korábbi vonatút ezen a szakaszon Vietnamban ért véget, a szerelvény "csak" 16,898 kilométeren át zötykölődött. Ahhoz, hogy az utasok onnan eljussanak Szingapúrba, Ho Si Minh-ból Kambodzsán keresztül Bangkokba kellett utazniuk – busszal.
Idén december elején azonban megnyílt egy nagy sebességű vasútvonal, amely a kínai Kunmingot köti össze Laosz fővárosával, Vientiánnal. Mindez azt jelenti, hogy azok, akik extrém utazásra vágynak, mostantól vásárolhatnak jegye(ke)t a világ leghosszabb, egybefüggő vonatútjára.
A monumentális utazás tizenhárom különböző országon keresztül vezetne Spanyolországon, Lengyelországon és Fehéroroszországon keresztül Mongólián át egészen Thaiföldig és Malajziáig.
Az ehhez szükséges időt egy brit vonatrajongó, Mark Smith számította ki, aki egy egyébként olyan honlapot üzemeltet, amely hosszú utazásokhoz ad tanácsokat. A huszonegy napos utazási időbe természetesen beletartozik néhány éjszakai megálló is, amelyek Smith szerint vízumokra, papírmunkára és a csatlakozások elérésére szolgálnak. Néhány rövid tripre is szükség van még a különböző városokon belül, hiszen egyes vonatok másik vasútállomásról indulnak. A teljes útra szóló jegy összesen körülbelül 1200 euróba (kb. 450 ezer forintba) kerülhet, bár azt nem árt tudni, hogy a Covid miatt néhány járat most nem üzemel (például a leghosszabb szakaszok közül kettőn, a Párizs-Moszkván és a Moszkva-Pekingen jelenleg nem közlekednek vonatok).
A vonatozás jelentősen csökkentené az utazás szén-dioxid-kibocsátását. A portugáliai Lisszabonból a szingapúri Changi repülőtérre tartó egyirányú repülőút becslések szerint 1,67 tonna szén-dioxidot bocsátana ki. Ehhez képest a vonattal (netán busszal) megtett ugyanilyen hosszú út nagyjából 0,08 tonna szén-dioxid-kibocsátással járna.
A svédek környezetvédelmi és fenntarthatósági okokból egy egész mozgalmat is elindítottak a vonatozás népszerűsítése érdekében (a flygskam a repülőutak környezetszennyező hatása miatti szégyenérzetre utal), egyik korábbi podcastünkben pedig mi is beszélgettünk arról, miért érdemes többek között az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású közlekedési eszközt választani a repülés helyett. Most további hat indokot mutatunk, miért utazzunk adott esetben inkább vonattal.
(Forrás: EuroNews, fotók: Getty Images)
egybefüggő | rekord | ár | portugália | vonatútja | új szakasz
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!