A világ legnagyobb repülőgépe volt az An–225 Mrija, amely az ukrajnai háborúban semmisült meg, amíg karbantartásra várt a hosztomeli repülőtéren.
A teherszállítót az 1980-as években az akkor még szovjet Antonov tervezőiroda fejlesztette ki Kijevben, és hatszáznegyven tonnás maximális felszálló tömegével 2022-ben is a világ legnehezebb repülőgépe volt, amellyel akár kétszázötven tonnányi rakományt is lehetett szállítani.
A repülőgépet eredetileg a szovjet űrprogramok kiszolgálására építették,
első útján 1989-ben egy Buran űrrepülőgépet szállított Moszkva mellől a kazahsztáni Bajkonurba. Nem sokkal ezután hosszú pihenőre kényszerült, majd 2002-ben kapcsolódott be újra a vérkeringésbe, ekkor már kereskedelmi funkcióban: száznyolcvanhét tonna élelmiszert szállított Stuttgartból Ománba az ott állomásozó amerikai csapatoknak. A gépet ezután is gyakran vette igénybe az Egyesült Államok és a NATO katonai missziók ellátására.
A gép megsemmisülését az egész repülős társadalom gyászolta, a minap azonban
az Antonov cég Facebook-oldala reménykeltő üzenetet tett közzé,
amelyben a légi közlekedési közösség mellett "a civilizált világ minden, nem közömbös emberét" is megszólítja. Eszerint a nehéz idők ellenére úgy gondolják, hogy meg kell előzni a legendás repülőgépnek, a modernitás egyik szimbólumának a visszafordíthatatlan elvesztését, és el kell kezdeni az AN-225-ös újjáélesztését.
Ehhez pedig szinte minden lehetőség adott a formatervektől kezdve a tudományos és technikai dokumentációig, nem beszélve az Antonov-csapat elszántságáról. Mint a posztból kiderül, csak a szükséges pénz hiányzik, amit most közösségi finanszírozásból próbálnak előteremteni. Ennek érdekében nemzetközi alapot hoztak létre, melynek részletei szintén megtalálhatók a posztban.
A cég azért is reméli, hogy az akció sikeres lesz, mert, mint írja, az AN-225 nemcsak az Antonov, hanem az egész világ büszkesége.
A háború sok területet érinthet a légi közlekedéstől kezdve akár egészen az albérletárakig. Ugyanakkor a szolidaritás kifejezésére is számos ötlet születik.
(Forrás: The Aviationist, Wikipédia, képek: Wikimédia Commons, Pixabay)
AN-225 | ukrajna | Mrija | Antonov
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!