Hosszú orr, rövid far, hátsókerék-meghajtás, vászontető – igazi roadster-jellemzők. A Z4-es harmadik generációjától azonban sokkal többet várunk. Úgy tűnik, megkapjuk.
Tudtuk, hogy az új Z4-es BMW szériaváltozata különbözni fog a tanulmányautótól: abból ugyanis egy átlagos magasságú vezető ki sem látna, egy alacsonyabbat pedig egyszerűen elnyelné a dögös, de valószerűtlen arányú karosszéria.
Így is lett: a sorozatgyártású Z4 anélkül is ergonomikusnak tűnik, hogy élőben megismerhettük volna, cserében a Z4 Concepthez képest kissé visszafogott lett. Ez nem azt jelenti, hogy nem fog feltűnést kelteni – dehogynem –, csak elmarad az a letaglózó hatás, amit a koncepcióautó, vagy például a 8-as sorozat keltett.
Aztán persze lehet, hogy ha ott állnánk mellette, meg se tudnánk szólalni. Így volt ez a korábbi Z4-esekkel is: a korábbi Z3-as formája nem állta ki az idő próbáját, ám még a kétezres évek eleji Z4-esek is kívánatosak, ne gondoljuk, hogy az utóbbi években nagyot menő BMW-dizájnerek most fáradtak el. A Z4 Concepttel való összehasonlítástól sem félnek: az új roadstert ugyanott, a legendás Concourse d’Elegance helyszínén, a kaliforniai Pebble Beach golfpályáján mutatták be, ahol pontosan egy éve a tanulmányautót.
Nem a finom bevezetés stratégiáját választották: rögtön a BMW Z4 M40i First Edition limitált kiadást gurították a gyepre. Soros, hathengeres motorja 340 lóerős, 4,6 másodperc alatt gyorsítja százra a roadstert, amely fülekkel is kapcsolható automata váltót, elektronikusan állítható lengéscsillapítókkal dolgozó, ültetett sport futóművet, M sport fékrendszert, a hátsó tengelybe integrált, elektronikusan vezérelt M Sport differenciálművet is kapott, hogy teljes legyen az élmény. No és ponyvatetőt, a nyitható keménytető marad a második generáció sajátja.
Semmi különös nincs az első fényszórók alakjában, azonban LED mátrix technológiát használnak, és egymás fölött, ferdén helyezkednek el benne a menetfények kontúrjai. Az orr hosszú, a far rövid, a vezető a hátsó tengely előtt, alacsonyan ül – csak már kilát –, ötven-ötven százalékos a terheléselosztás, vagyis a Z4 paraméterei továbbra is tökéletesek. Ha a karosszérián több légbeömlő lenne, nem maradna hely a fényezésnek: elöl óriásiak a vesék, alájuk egy hatalmas, vigyorgó maszk került, a sárvédő kopoltyúi határozzák meg az oldalnézet vonalait, a hátsó lökhárítóra pedig szerencsére pont elfért két függőleges légrés.
A First Edition hozzátesz még a jóhoz: a Frozen Orange metálfényezéshez elektromosan működtethető, ezüstös hatású antracit vászontető jár, ezzel kontrasztosak a BMW Individual magasfényű Shadow Line kiegészítői, a feketére fényezett visszapillantóházak, és a duplaküllős, kéttónusú, 19-es könnyűfém felnik.
Ismerős a beltér: nem a szedánok-kombik jól sikerült, de azért már nem harmatfriss cockpitját kapta a Z4, hanem a 8-as sorozat több egyedi részlettel feldobott műszerfalát – igaz, azok így már nem lesznek egyediek, de ezt a leendő Z4-tulajok biztosan nem bánják majd. Most először kap a kis roadster teljes szélességű monitort a kormány mögé és head-up displayt, a First Editionben pedig fekete bőrbe húzott, memóriás-elektromos üléseket, hangulatvilágítást és Harman Kardon hifit találunk.
A Pebble Beach-i puccparádé után néhány hetet kell várnunk – már ha nem szivárog ki információ úgy, ahogy a Z4 képei napokkal a kaliforniai világpremier előtt –, hogy szeptember 19-én megismerjük részletesen az innovációkat, a motorkínálatot és az extralistát. Utána októberben, a párizsi autószalonon lesz a hivatalos bemutató, jövő év tavaszától pedig már az utakon mozogva is láthatunk Z4-eseket, hogy végleg eldőljön, taglóz-e rendesen.
Ez is érdekelhet:
(Fotó: BMW)
bmw | nagy sztori | autóbemutató | roadster | bmw z4
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!