A beszállástól az italrendelésig íme, a követendő etikett.
Az első osztályon repülés, mint tudjuk, rengeteg előnnyel jár, legyen szó akár a jobb ételekről, egy majdnem fullos bárról, netán exkluzív fürdőszobáról.
Bőséges a személyes tér és csúcstechnológiás opciókból lehet választani. Néha még olyan kényelmi szolgáltatásokkal is meglepik az utasokat, mint pizsama, papucs vagy spa-jellegű termékek.
Teljesen érthető, hogy némi izgalom kíséri a gépre szállást, amikor első osztályú jegy lapul a zsebünkben. Azonban van különbség aközött, hogy ez a többiek számára is érzékelhetővé válik, vagy pedig úgy lépünk fel a fedélzetre, mint mindenki más.
Ne legyünk túlbuzgók!
Nem kell előrefurakodni a beszálláskor. Az első osztály eleve a gép elején található, így logikusan nézve nincs is értelme. Ráadásul az első osztályú ülés nyilvánvalóan foglalt – tehát nem arról van szó, hogy őrült rohanás lenne a legjobb helyekért.
Fontos megjegyezni, hogy a fedélzeten nem mindenki áll az utas rendelkezésére. Gyakori tévhit ugyanis, hogy az első osztályon utazók helyett mindent megtesz a személyzet, beleértve például a csomagok bepakolását a poggyásztartóba (ha esetleg valamilyen egészségügyi probléma áll fenn, akkor természetesen más a helyzet). Persze előfordulhat, hogy egy légiutas-kísérő felajánlja, hogy átveszi a kabátot vagy az italrendelést, de ez alapvetően nem jellemző.
Figyeljük meg a környezetet!
Az először első osztályon utazókat valószínűleg meglepik majd a megszokotthoz képest eltérő körülmények az ülőhelyektől kezdve a mosdóig. Teljesen rendben van, ha időt szánunk az ismerkedésre – mindaddig, amíg nem zavarjuk vele a többi utast, vagy nem akadályozzuk a személyzet tagjait.
A felfedezés közben érdemes az utastársak testbeszédét is megfigyelni. Ha a legtöbben magukba zárkóznak, és olvasnak, zenét hallgatnak vagy szundikálnak, akkor jó eséllyel nem lesz nagy társasági élet a gépen. Ha azonban érezni némi zsibongást, akkor...
A repülés alatt
Az egyik legfontosabb, amit nem szabad elfelejteni, hogy a jegy nem egy személynek biztosít különleges szolgáltatást, hanem az egész utastérnek. Ez olyan ajánlatokat foglal magában, mint az ingyenes italok és a gyakran speciálisan összeállított, minőségi étlap.
Étel- és italrendelés
Magától értetődően a túlzott italozás erősen elítélendő, nemcsak az első osztályon, hanem bárhol és bármikor a repülőgépen. Csak azért, mert az italok ingyen vannak, nem jelenti azt, hogy cukorkaként kell osztogatni őket.
Van még néhány dolog, amit nem szabad elfelejteni:
- Ha a járat belföldi vagy rövid távú, nem igazán helyénvaló egyedi igényekkel előállni vagy jelentős változtatásokat kérni a menün, kivéve ételallergia esetén
- Hosszú távú járatokon könnyebben megvalósíthatók ezek a kérések, hiszen több idő és erőforrás áll rendelkezésre, de ezt előre, a lehető leghamarabb jelezni kell
- Fontoljuk meg az étkezés időpontját, mert a személyzet gyakran megkérdezi, hogy az utasok mikor szeretnének enni; nem minden járatra jellemző ez, de lehetséges
- A nemzetközi járatokon az étlapokat általában már az utazás elején kiosztják, hogy az utasok nyugodtan átnézhessék és választhassanak
- Ne nyomogassuk a hívógombot csak úgy, kivéve, ha olyan jelentős problémáról van szó, amelyet időben el kell intézni
- Nem kell túlgondolni a dress code-ot (nyugodtan át lehet öltözni a mosdóban), kerüljük azonban a cipő levételét és az úgymond túl kényelmes öltözködést
Ha esetleg eddig nem gondolkodtál el ezen, itt eláruljuk, miért vannak fehérre festve a repülőgépek, itt pedig azt, hogy miért a bal oldalon kell beszállni a gépbe.
(Forrás: The Travel, fotók: Getty Images)
etikett | első osztály | utazás | nagy sztori | repülés | fedélzet
A modern luxus nyomában a Range Roverrel
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!