Az Oroszországtól való függetlenedés kapcsán manapság a legtöbb szó az energiáról esik, a balti országoknak viszont a gázvezetékek és háborús emlékművek mellett van még egy nagyon kézzelfogható emlékük a szovjet múltról: a vasút.
Az észt, lett és litván vonatok ugyanis továbbra is az 1520 milliméteres orosz szabványnyomtávon járnak, vagyis a balti államok a vasúti infrastruktúra tekintetében (amely a jövő fenntartható közlekedésének fontos motorja lesz) még mindig jobban kapcsolódnak Oroszországhoz, mint Európa többi részéhez, ahol a nyomtáv 1435 milliméteres.
Nemrég Kaido Zimmermann, az Észt Vasutak igazgatótanácsának elnöke készített egy becslést arról, hogy mennyibe kerülne az európai szabványra alakítani az ország vasúti hálózatát: eszerint
8,7 milliárd euró alatt nem úsznák meg az átépítést, de talán nem is ez lenne a legnehezebb az egészben,
hanem az, hogy tíz évre le kellene állítani hozzá a vonatközlekedést. Ezért, mint mondta, csak úgy lehet áttérni az európai nyomtávra, ha a meglévő mellé építik ki a másik sínrendszert, és később felszámolják a régi vasutat.
Ehhez viszont több területre van szükség, ami növeli a költségeket. Zimmermann szerint
először a Rail Baltica projektet kellene befejezni, vagyis azt a nagysebességű vonalat, amely Tallinnból Varsóba vezet majd.
Ez lesz az első európai nyomtávú vasútvonal az országban, és várhatóan 2026-ban készül el, a vonatok pedig 250 kilométer/órás sebességgel suhanhatnak majd rajta.
Az Európai Bizottság a TEN-T (Transz-Európai Közlekedési Hálózat) elnevezésű kezdeményezésének keretében szeretnék összekapcsolni az uniós városokat és régiókat, emellett kiterjesztenék a vasúti közlekedési folyosókat Ukrajna és Moldova területére is, miközben Oroszország és Fehéroroszország lekerül a korábbi TEN-T-térképről.
Ha európai vasútvonal még nem is, egy epikus túraútvonal már összeköti a balti államokat. Ami pedig Észtországnak az oroszoktól való elszakadását illeti: úgy tűnik, elég határozottan ragaszkodnak az elképzeléseikhez.
(Forrás: The Mayor, képek: Getty Images, Unsplash)
nyomtáv | vonat | balti államok | vasút | észtország
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!