A szovjet idők ritkán emlegetett emléke kísérti a balti államokat

Az Oroszországtól való függetlenedés kapcsán manapság a legtöbb szó az energiáról esik, a balti országoknak viszont a gázvezetékek és háborús emlékművek mellett van még egy nagyon kézzelfogható emlékük a szovjet múltról: a vasút.

Az észt, lett és litván vonatok ugyanis továbbra is az 1520 milliméteres orosz szabványnyomtávon járnak, vagyis a balti államok a vasúti infrastruktúra tekintetében (amely a jövő fenntartható közlekedésének fontos motorja lesz) még mindig jobban kapcsolódnak Oroszországhoz, mint Európa többi részéhez, ahol a nyomtáv 1435 milliméteres.

Nemrég Kaido Zimmermann, az Észt Vasutak igazgatótanácsának elnöke készített egy becslést arról, hogy mennyibe kerülne az európai szabványra alakítani az ország vasúti hálózatát: eszerint

8,7 milliárd euró alatt nem úsznák meg az átépítést, de talán nem is ez lenne a legnehezebb az egészben,

hanem az, hogy tíz évre le kellene állítani hozzá a vonatközlekedést. Ezért, mint mondta, csak úgy lehet áttérni az európai nyomtávra, ha a meglévő mellé építik ki a másik sínrendszert, és később felszámolják a régi vasutat.

Ehhez viszont több területre van szükség, ami növeli a költségeket. Zimmermann szerint

először a Rail Baltica projektet kellene befejezni, vagyis azt a nagysebességű vonalat, amely Tallinnból Varsóba vezet majd.

Ez lesz az első európai nyomtávú vasútvonal az országban, és várhatóan 2026-ban készül el, a vonatok pedig 250 kilométer/órás sebességgel suhanhatnak majd rajta.

Az Európai Bizottság a TEN-T (Transz-Európai Közlekedési Hálózat) elnevezésű kezdeményezésének keretében szeretnék összekapcsolni az uniós városokat és régiókat, emellett kiterjesztenék a vasúti közlekedési folyosókat Ukrajna és Moldova területére is, miközben Oroszország és Fehéroroszország lekerül a korábbi TEN-T-térképről.

Ha európai vasútvonal még nem is, egy epikus túraútvonal már összeköti a balti államokat. Ami pedig Észtországnak az oroszoktól való elszakadását illeti: úgy tűnik, elég határozottan ragaszkodnak az elképzeléseikhez.

(Forrás: The Mayor, képek: Getty Images, Unsplash)

vasút | balti államok | vonat | nyomtáv | észtország

FOLYTASD EZZEL

Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban

Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Rendeld meg a Roadster magazin 19. számát!

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom