Kipróbálnád, milyen a vanlife a valóságban? Nem vagy egyedül. A koronavírus miatt a repülés a szokásosnál is bonyolultabbá vált, ráadásul a biztonság és az egészségünk fontosabb, mint valaha. És hogyan utazhatnánk biztonságosabban, mint egy autó relatíve zárt utasterében? A road tripek, azaz autós utazások új aranykora köszöntött be, ehhez pedig az ideális eszköz egy lakóautó. Körbejártuk, mit érdemes tudni a lakóautó-bérlésről, mennyibe kerül, és mivel jár.
Egy négy-öt fős család számára megfelelő új lakóautó ára valahol a tizenötmillió forintos tartományban indul, de egy jól felszerelt, igényes és masszív darab inkább húszmillió környékén kapható meg. Hatalmas beruházás egy olyan holmiért, amit az évnek csak elenyésző százalékában használunk. Lakóautót vásárolni csak annak érdemes, aki életmódként tekint a kerekekre rakott házikóval szerzett kalandokra. Aki nemcsak évente egy-két túrára megy vele, hanem aktívan, folyamatosan használja az év egészében. Passzív jövedelemből élők, szezonálisan dolgozók kikapcsolódást szolgáló hobbieszközeként, profi versenyzők, lovasrendezvényekhez, motorsport-eseményekhez kapcsolódó hivatást végzők motoros otthonaként nagyon is lehet értelme megvásárolni egy ilyen járművet.
De alkalmi nyaralásra sokkal jobb bérelni egyet.
A magyarországi lakóautó-kölcsönző piac nagy utat tett meg az elmúlt évtizedekben. A rendszerváltást követő korai évek szedett-vedett, használtan behozott járművei mára kikoptak az igazán komoly cégek kínálatából, az ügyfélkör igényei sem arról szólnak ma már, hogy minél olcsóbban vihessenek el egy minél nagyobb járművet. A bérlők nagy távolságokra szeretnének biztonságosan és kényelmesen, sőt: gyorsan eljutni, és ezért hajlandók is megfizetni az árat. Ami főszezonban nem csekély összeg.
Egy lakóautós túra a főszezonban eleve nem nagyon lehet rövidebb egy hétnél, a jellemző bérleti idő inkább minimum tíz nap. Ennek egyik oka, hogy egy ilyen kocsit átvenni, megszokni, belakni, telepakolni eleve hosszú idő, rövid útra bér-lakókocsival macerás nekivágni. De a bérbeadók sem szívesen kölcsönzik ki pár napra a kocsikat, hiszen nekik ezeket a nagy értékű eszközöket egy viszonylag rövid szezonban kell hatékonyan működtetni, márpedig az átadás-átvétel, a műszaki áttekintés, takarítás, feltankolás, gázpalack-töltés ugyanannyi idő és munkaerő-felhasználás egy hétvégés kiadás után is, mint egy kéthetes kölcsönzésnél. (Ha folyamatosan otthon áll egy ruhákkal, edényekkel, gyorsélelmiszerekkel megrakott saját jármű, azzal más a helyzet, azzal akár minden hétvégén el lehet ugrani valahova.)
A piac pedig manapság inkább kínálati oldalról meghatározott. A lakoauto.hu oldalt is üzemeltető Suwenor Kft. – tőlük kértünk segítséget, információkat cikkünk megírásához – húsz évvel ezelőtt öt használt lakóautóval kezdte működését, ma harmincjárműves flottájukkal az ország egyik legnagyobb cége. Ők is azt javasolják, siessen a lekötéssel, aki lakóautóval akar nyaralni, mert hatalmas az igény a piacon.
A 2008-as válság után folyamatosan ívelt fel a kereslet, de most, a koronavírus-járvány első hulláma után a szokásosnál is élénkebb érdeklődés tapasztalható. Az emberek – főleg az anyukák – félnek a repülőgépek, a szállodák zsúfolt közegébe vinni családjukat, egyre többen látják meg a nyaralási lehetőséget a lakóautó zárt kis világában. A bérbeadó cégek viszont már csak azért sem tudják gyorsan lekövetni a fokozódó keresletet, mert a lakóautók gyártói kapacitása erősen korlátozott. Most, 2020 derekán már nem lehet rendelést leadni a gyártóknál úgy, hogy 2021-ben biztosan megérkezzen az új autó. A nehezen automatizálható gyártósorokon, részben manufakturálisan gyártott kocsik összeszerelését nem lehet olyan rugalmasan felpörgetni, mint a személyautók gyártását. A hazai kölcsönzői kínálatban legfeljebb néhány száz bérelhető lakókocsi lehet, és hiába mennének most többen egy ilyen kerekes csigaházzal nyaralni, ebben a szezonban már nem is lesz több.
Így hát az árak valószínűleg folyamatosan emelkednek majd az elkövetkező időszakban, pedig már most sem alacsonyak. A kölcsönzők a járművek kora és mérete, értéke szerint kategorizálják és határozzák meg a lakóautók bérleti díját, természetesen eltérően az elő- és utószezon, illetve a nyári három hónapra eső főszezon esetében. A Suwenornál minden lakóautóban van menet közben működő és kétszázharminc voltos betáplálásról működő állóklíma, előtető, széf, konyha, zuhanyzó és kémiai vécé, minden autó alkalmas műszakilag arra, hogy Európa bármely szegletébe elvigye és onnan vissza is hozza az utasokat. Az autók dízelmotorosak, fogyasztásuk jellemzően tíz-tizenkét liter gázolaj száz kilométerenként. Az összes kocsi vezethető B kategóriás, személyautó-jogosítvánnyal. A bérleti díj napi háromszáz kilométer használatot tartalmaz, ezenfelül minden további kilométerért nettó ötven forintot kell fizetni. Az esetleges károk fedezésére a cég a kocsik értékétől függően 300 ezer vagy 500 ezer forint óvadékot kér a bérlet idejére, a bérleti díjat pedig előre kell kifizetni.
A bérleti alapdíj elő- és utószezonban naponta nettó 18 900 forint, de nyolc napot meghaladó bérleti idő esetén tíz, tíz napon túl tizenöt, tizenöt napon túl húsz százalék kedvezmény jár a bérleti díjból. A magasabb felszereltségű kategóriában az induló napidíj nettó 24 900, a luxuskivitelű kocsikra 27 900 forint. Főszezonban a bérleti idő minimum tíz nap, az alapkategóriás napidíj 27 900 forint, mely a tizenötödik naptól 25 700, a huszonkettedik naptól 23 700 forintra csökken. A luxuskategóriás kocsik bérleti díja főszezonban az első tíz napra már csaknem 40 ezer forint! És ehhez jön még a gázpalackok töltési díja, a kémiai vécé ürítési díja, és ha szükséges, a takarítás költsége. No és persze az üzemanyag-, illetve a kempingdíjak, autópályadíjak.
Egy négyfős család tehát simán számolhat egy kéthetes nyaralásra minimum félmillió, kempingdíjjal együtt inkább 600 ezer forintot, ha lakóautóval szeretne legurulni akár csak a horvát tengerpartra. Persze ebben benne van az útiköltség és a szállás költsége mellett az is, hogy ha a család megáll fürödni egyet egy szép kis útmenti öbölben, felsétál egy hegyre megnézni egy várat, bejárja valamelyik barlangot, múzeumot útközben, mindig ott várja a parkolóban a guruló otthon teljes kényelme. Biztos, hogy egy apartman olcsóbb, de azt nem lehet elgurítani a strandra, a vár tövébe, a barlang bejáratához vagy a múzeum parkolójába.
(Fotó: Bodor Tamás)
kemping | nyár | vakáció | koronavírus | bérlés
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!