Az ingyenétkezés lehet a légitársaságok költségcsökkentő intézkedéseinek következő áldozata.
Az Air France 2025-től kezdődően néhány rövid- és középtávú járatán új, a fedélzeten megvásárolható étel- és italfogyasztási rendszer tesztelését tervezi.
Jelenleg a légitársaság azzal élvez előnyt a Ryanairhez és az easyJethez hasonló fapados társaságokkal szemben, hogy a legtöbb járatán a turistaosztályon – időtartamtól függően – ingyenesen biztosít utasainak italokat, szendvicseket, rágcsálnivalókat vagy süteményeket.
Az Air France utasai a foglaláskor vagy az indulás előtt legfeljebb 24 órával a la carte étkezésre fizethetnek be, a közeljövőt tekintve pedig lehetőségük lesz fedélzeti vásárlásra is. A választható fizetős étkeztetési rendszert első körben az Air France Párizs-Charles de Gaulle és Helsinki, valamint Lisszabon közötti járatain vezetik be.
Azt még nem tudni, hogy a költségmegtakarítás a jegyárak csökkenésében is megmutatkozik-e majd, vagy hogy a rendszert más útvonalakon is bevetik.
Nincs azonban minden veszve: az utasok továbbra is kapnak vizet vagy forró italt némi édes vagy sós rágcsálnivaló mellé. A business class-on helyet foglalókat nem érinti a változás, ingyen szolgálnak fel nekik ételt, valamint hideg és meleg italokat és alkoholos tételeket.
Az ingyenes étkezést fokozatosan szüntették meg a legtöbb rövid- és középtávú járaton, mióta a Ryanairhez hasonló fapados légitársaságok az 1990-es években úttörő szerepet játszottak a fizetős modell bevezetésében. Az elmúlt években a British Airways és a Lufthansa is átvette ezt a rendszert a rövidebb útvonalat repülő járatain. Nemrég pedig kiderült, hogy a holland KLM is fontolgatja a turistaosztályon utazók ingyenes étkeztetésének megszüntetését.
Létezik azért jó oldala is ennek, mégpedig az élelmiszer-pazarlás csökkentése. 2023-ban ugyanis évente 1,14 millió tonna élelmiszerhulladék keletkezett a fedélzeti étkeztetésből.
Patrick Smith pilóta szerint egyébként sokkal gördülékenyebben menne a beszállás például egy-egy tengerentúli járatra, ha az emberek nem türelmetlenkednének (tehát nem a klasszikus fapados gépekre gondol, hanem a nagy utasszállítókra).
(Forrás: EuroNews, fotók: Getty Images)
repülés | ingyenes | fedélzet | megszűnik | étkezés | légitársaság
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!