Az ingyenétkezés lehet a légitársaságok költségcsökkentő intézkedéseinek következő áldozata.
Az Air France 2025-től kezdődően néhány rövid- és középtávú járatán új, a fedélzeten megvásárolható étel- és italfogyasztási rendszer tesztelését tervezi.
Jelenleg a légitársaság azzal élvez előnyt a Ryanairhez és az easyJethez hasonló fapados társaságokkal szemben, hogy a legtöbb járatán a turistaosztályon – időtartamtól függően – ingyenesen biztosít utasainak italokat, szendvicseket, rágcsálnivalókat vagy süteményeket.
Az Air France utasai a foglaláskor vagy az indulás előtt legfeljebb 24 órával a la carte étkezésre fizethetnek be, a közeljövőt tekintve pedig lehetőségük lesz fedélzeti vásárlásra is. A választható fizetős étkeztetési rendszert első körben az Air France Párizs-Charles de Gaulle és Helsinki, valamint Lisszabon közötti járatain vezetik be.
Azt még nem tudni, hogy a költségmegtakarítás a jegyárak csökkenésében is megmutatkozik-e majd, vagy hogy a rendszert más útvonalakon is bevetik.
Nincs azonban minden veszve: az utasok továbbra is kapnak vizet vagy forró italt némi édes vagy sós rágcsálnivaló mellé. A business class-on helyet foglalókat nem érinti a változás, ingyen szolgálnak fel nekik ételt, valamint hideg és meleg italokat és alkoholos tételeket.
Az ingyenes étkezést fokozatosan szüntették meg a legtöbb rövid- és középtávú járaton, mióta a Ryanairhez hasonló fapados légitársaságok az 1990-es években úttörő szerepet játszottak a fizetős modell bevezetésében. Az elmúlt években a British Airways és a Lufthansa is átvette ezt a rendszert a rövidebb útvonalat repülő járatain. Nemrég pedig kiderült, hogy a holland KLM is fontolgatja a turistaosztályon utazók ingyenes étkeztetésének megszüntetését.
Létezik azért jó oldala is ennek, mégpedig az élelmiszer-pazarlás csökkentése. 2023-ban ugyanis évente 1,14 millió tonna élelmiszerhulladék keletkezett a fedélzeti étkeztetésből.
Patrick Smith pilóta szerint egyébként sokkal gördülékenyebben menne a beszállás például egy-egy tengerentúli járatra, ha az emberek nem türelmetlenkednének (tehát nem a klasszikus fapados gépekre gondol, hanem a nagy utasszállítókra).
(Forrás: EuroNews, fotók: Getty Images)
étkezés | fedélzet | légitársaság | ingyenes | repülés
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!