Érthető, ha egy hosszú repülőúton kísértésbe esünk és kérünk egy koktélt vagy egy szénsavas italt. Van azonban egy olyan része az italrendelésnek, amit érdemes átgondolni, miközben többezer méter magasan hasítunk a levegőben: a jég.
A repülőgépek ritkán rendelkeznek fedélzeti jégautomatával, ezért a jeget általában egy harmadik féltől szerzik be. Egy Annals of Microbiology című szakfolyóiratban megjelent korábbi tanulmány szerint a jég – nem túl finoman fogalmazva – picit undorító.
A kutatók hatvan háztartási és ipari létesítményből származó jégkockából vettek mintát, amelyekben aztán több mint ötven különböző baktériumtörzset találtak.
A szakértők elmondták, hogy a jégben azonosított mikroorganizmusok konzisztens százaléka az emberi fertőzések ismert kórokozója, jelenlétük környezeti szennyeződésre utal. Ez azt jelenti, hogy a jégkockák valószínűleg a jéggyárból a pohárba vezető úton valahol felszedik ezeket a nem kívánatos anyagokat, ami pedig elvezet a következő kényes ponthoz – a repülőgépek fedélzetén lévő jégtálcák valószínűleg nem túl tiszták.
– Ne kerüljön jég az italodba, ne igyál kávét, teát vagy forró vizet a repülőn, és ne érints meg semmit a mosdóban puszta kézzel – kommentálta egy magát légiutas-kísérőnek kiadó Reddit-felhasználó nemrégiben. – A jeget egy tálcába pakolják egy kanállal, a tálcákat pedig nem tisztítják túl gyakran. A repülőn minden felületet több száz ember érint meg naponta, és nem túl sűrűn fertőtlenítik. Az italkiszolgálás során nincs mindig lehetőségünk kezet mosni.
Iparági szereplők szerint mind az idő-, mind a munkaerőhiány hozzájárult ahhoz, hogy a repülőgépek nem elég tiszták. A személyzetnek gyakran kevesebb mint öt perc áll rendelkezésére a repülőgépek tisztítására és ellenőrzésére, extrém esetben olyan is előfordult már, hogy egy egész repülőgépet egyvalakinek kellett kitakarítania.
Aki mégsem bír ki jég nélkül egyetlen repülést sem, van rá megoldás: rendeljen egy erős koktélt vagy legalább egy szódát, ugyanis a kutatók szerint "következetesen csökken a bakteriális kockázat az alkohol és a szén-dioxid tartalmú italokban".
Patrick Smith pilóta szerint egyébként sokkal gördülékenyebben menne a beszállás például egy-egy tengerentúli járatra, ha az emberek nem türelmetlenkednének (tehát nem a klasszikus fapados gépekre gondol, hanem a nagy utasszállítókra).
(Forrás: Travel and Leisure, fotók: Getty Images)
jég | rendelés | ital | fedélzet | utazás | repülés
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!