Érthető, ha egy hosszú repülőúton kísértésbe esünk és kérünk egy koktélt vagy egy szénsavas italt. Van azonban egy olyan része az italrendelésnek, amit érdemes átgondolni, miközben többezer méter magasan hasítunk a levegőben: a jég.
A repülőgépek ritkán rendelkeznek fedélzeti jégautomatával, ezért a jeget általában egy harmadik féltől szerzik be. Egy Annals of Microbiology című szakfolyóiratban megjelent korábbi tanulmány szerint a jég – nem túl finoman fogalmazva – picit undorító.
A kutatók hatvan háztartási és ipari létesítményből származó jégkockából vettek mintát, amelyekben aztán több mint ötven különböző baktériumtörzset találtak.
A szakértők elmondták, hogy a jégben azonosított mikroorganizmusok konzisztens százaléka az emberi fertőzések ismert kórokozója, jelenlétük környezeti szennyeződésre utal. Ez azt jelenti, hogy a jégkockák valószínűleg a jéggyárból a pohárba vezető úton valahol felszedik ezeket a nem kívánatos anyagokat, ami pedig elvezet a következő kényes ponthoz – a repülőgépek fedélzetén lévő jégtálcák valószínűleg nem túl tiszták.
– Ne kerüljön jég az italodba, ne igyál kávét, teát vagy forró vizet a repülőn, és ne érints meg semmit a mosdóban puszta kézzel – kommentálta egy magát légiutas-kísérőnek kiadó Reddit-felhasználó nemrégiben. – A jeget egy tálcába pakolják egy kanállal, a tálcákat pedig nem tisztítják túl gyakran. A repülőn minden felületet több száz ember érint meg naponta, és nem túl sűrűn fertőtlenítik. Az italkiszolgálás során nincs mindig lehetőségünk kezet mosni.
Iparági szereplők szerint mind az idő-, mind a munkaerőhiány hozzájárult ahhoz, hogy a repülőgépek nem elég tiszták. A személyzetnek gyakran kevesebb mint öt perc áll rendelkezésére a repülőgépek tisztítására és ellenőrzésére, extrém esetben olyan is előfordult már, hogy egy egész repülőgépet egyvalakinek kellett kitakarítania.
Aki mégsem bír ki jég nélkül egyetlen repülést sem, van rá megoldás: rendeljen egy erős koktélt vagy legalább egy szódát, ugyanis a kutatók szerint "következetesen csökken a bakteriális kockázat az alkohol és a szén-dioxid tartalmú italokban".
Patrick Smith pilóta szerint egyébként sokkal gördülékenyebben menne a beszállás például egy-egy tengerentúli járatra, ha az emberek nem türelmetlenkednének (tehát nem a klasszikus fapados gépekre gondol, hanem a nagy utasszállítókra).
(Forrás: Travel and Leisure, fotók: Getty Images)
rendelés | jég | hack | fedélzet | repülés
Közel hárommillióan maradtak áram nélkül az évszázad hurrikánja miatt, de még közel sincs vége a szakértők szerint
Akár húsz év börtönt is kaphat, aki elköveti ezt a hibát a világ egyik legkedveltebb szigetén
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!