Érthető, ha egy hosszú repülőúton kísértésbe esünk és kérünk egy koktélt vagy egy szénsavas italt. Van azonban egy olyan része az italrendelésnek, amit érdemes átgondolni, miközben többezer méter magasan hasítunk a levegőben: a jég.
A repülőgépek ritkán rendelkeznek fedélzeti jégautomatával, ezért a jeget általában egy harmadik féltől szerzik be. Egy Annals of Microbiology című szakfolyóiratban megjelent korábbi tanulmány szerint a jég – nem túl finoman fogalmazva – picit undorító.
A kutatók hatvan háztartási és ipari létesítményből származó jégkockából vettek mintát, amelyekben aztán több mint ötven különböző baktériumtörzset találtak.
A szakértők elmondták, hogy a jégben azonosított mikroorganizmusok konzisztens százaléka az emberi fertőzések ismert kórokozója, jelenlétük környezeti szennyeződésre utal. Ez azt jelenti, hogy a jégkockák valószínűleg a jéggyárból a pohárba vezető úton valahol felszedik ezeket a nem kívánatos anyagokat, ami pedig elvezet a következő kényes ponthoz – a repülőgépek fedélzetén lévő jégtálcák valószínűleg nem túl tiszták.
– Ne kerüljön jég az italodba, ne igyál kávét, teát vagy forró vizet a repülőn, és ne érints meg semmit a mosdóban puszta kézzel – kommentálta egy magát légiutas-kísérőnek kiadó Reddit-felhasználó nemrégiben. – A jeget egy tálcába pakolják egy kanállal, a tálcákat pedig nem tisztítják túl gyakran. A repülőn minden felületet több száz ember érint meg naponta, és nem túl sűrűn fertőtlenítik. Az italkiszolgálás során nincs mindig lehetőségünk kezet mosni.
Iparági szereplők szerint mind az idő-, mind a munkaerőhiány hozzájárult ahhoz, hogy a repülőgépek nem elég tiszták. A személyzetnek gyakran kevesebb mint öt perc áll rendelkezésére a repülőgépek tisztítására és ellenőrzésére, extrém esetben olyan is előfordult már, hogy egy egész repülőgépet egyvalakinek kellett kitakarítania.
Aki mégsem bír ki jég nélkül egyetlen repülést sem, van rá megoldás: rendeljen egy erős koktélt vagy legalább egy szódát, ugyanis a kutatók szerint "következetesen csökken a bakteriális kockázat az alkohol és a szén-dioxid tartalmú italokban".
Patrick Smith pilóta szerint egyébként sokkal gördülékenyebben menne a beszállás például egy-egy tengerentúli járatra, ha az emberek nem türelmetlenkednének (tehát nem a klasszikus fapados gépekre gondol, hanem a nagy utasszállítókra).
(Forrás: Travel and Leisure, fotók: Getty Images)
ital | fedélzet | jég | utazás | nem tanácsos
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!