A tizennyolc éves Szun Liang alig egy éve kezdett túrázni, mégis úgy érezte, elérkezett a pillanat, hogy próbára tegye magát Kína egyik legnagyobb kihívást jelentő hegyi útvonalán, az Ao-Tai ösvényen.
Két héten át készült a magányos expedícióra, amelyet a kínai hegymászók „diplomamunkájának” tartanak. Február 8-án, harminckét kilogrammnyi drága felszereléssel, részletes térképekkel és egy alaposan megtervezett útitervvel indult útnak az északnyugat-kínai Csinling-hegységben.
Ám a technológia nem mindig állja ki az extrém körülmények próbáját. Már a második napon feladta a szolgálatot a külső akkumulátora, majd lemerült a telefonja is. Hamarosan egy súlyos esés következtében eszméletét vesztette, és nemcsak tájékozódási eszközeit, hanem az összes élelmét is elvesztette.
Tiltott úton túrázott, kis híján végzetes lett a kaland
Sun hamar felismerte, hogy közelebb van az ösvény végéhez, mint a kiindulópontjához, ezért az egyetlen esélye a túlélésre az volt, ha tovább halad előre. A kimerültség, a fájdalom és az éhség ellenére is folytatta útját. Az egyik éjszakát száraz levelek között, egy szikla mögött meghúzódva vészelte át, míg egy másik éjszaka folyamatos ugrálással próbálta elkerülni a kihűlést.
Táplálék híján fogkrémet kezdett enni, ám az émelygést és hányingert okozott.
Mindennek ellenére további öt napig életben tudott maradni a zord körülmények között.
Február 17-én, tíz nappal az indulása után, Szun füstszagot érzett. Tudta, hogy ez emberek jelenlétére utalhat, ezért kiabálni kezdett. A füst mentőcsapatoktól származott, akik hamarosan rátaláltak a legyengült túrázóra. Ellátták, majd együtt még egy utolsó éjszakát a hegyen töltöttek el, mielőtt másnap visszatértek volna a civilizációba, ahol Szun családja már kétségbeesetten várta őt.
A mentőakció azonban komoly árat követelt. Szun családját nyolcvanezer jüanos, nagyjából 4,3 millió forintos bírsággal sújtották a mentési költségek fedezésére. A hatóságok ezzel nemcsak a mentés költségeit próbálták megtéríteni, hanem
elrettentő példát is szerettek volna mutatni azok számára, akik a tiltás ellenére is megpróbálnák meghódítani az Ao-Tai ösvényt.
A rettegett Ao-Tai ösvényről
Az Ao-Tai ösvény nagyjából százhetven kilométeren át húzódik a Ao- és Taibai-hegyek között, a világhírű agyaghadsereg városának, Hszian közelében. Az útvonal átlagosan 2500 méteres magasságban halad, és a 3700 méteres Taibai-csúcsra vezet.
Az időjárás szélsőséges és kiszámíthatatlan. Szun később úgy fogalmazott:
„Az egyik csúcson még napos volt az idő, a következőn már hóvihar tombolt, vad szélviharokkal és sűrű köddel.”
A széllökések néha olyan erősek voltak, hogy alig tudott egyáltalán talpon maradni. Arrafelé meredek sziklafalak és váratlan szakadékok nehezítik a túrázást, ha pedig minden nyugalmasnak tűnik, medvék és vaddisznók okozhatnak kellemetlen perceket.
Miután 2012 és 2017 között legalább negyvenhat ember halt meg vagy tűnt el az ösvényen, a hatóságok 2018-ban hivatalosan is betiltották a túrázást a térségben. Szun Liangnak állítása szerint erről az intézkedésről nem volt tudomása.
(Forrás: explorersweb, fotók: Getty, illusztráció)
életveszély | mentes | fogkrém | kiránduló | kína | turista
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!