Close
A német luxusmárka, amelynek az Audit köszönhetjük – A Horch-sztori

A német luxusmárka, amelynek az Audit köszönhetjük – A Horch-sztori

A huszadik század első felében a Horch a legelismertebb autógyártók közé tartozott, tulajdonképpen az Audi elődjének tekinthető, majd az Auto Union része lett, és évtizedekre feledésbe merült. Most az Audi éleszti fel a patinás márkanevet.

August Horch, aki korábban Karl Benz gyártásvezetőjeként dolgozott, 1899-ben alapított saját céget Kölnben, ahol néhány éven belül kéthengeres automobilok gyártásába fogott. Az első Horch egy 4,5 lóerős, nyitott karosszériás személykocsi volt, amely éppen csak elérte a 32 km/h sebességet. A cég hamarosan pénzügyi nehézségekbe ütközött, ezért August Horch új partnereket keresett.

August Horch egy futamgyőztes autójának támaszkodva 1906-ban
Horch márkaképviselet és a 40 lóerős négyhengeres modell 1913-ban

A fejlődés közben nem állt meg, 1902-ben már 20 lóerős, négyhengeres autót gyártott a cég, és a Horch autókat akkor műszakilag fejlettebbnek tartották, mint azokat, amelyeket az akkor még külön utakon járó Daimler vagy a Benz gyártott. 1904-ben August Horch egy hathengeres motor terveivel készült el, amely néhány éven belül gyártásba is került, még feljebb pozícionálva a gyártót.

1904-ben jött létre a Horch és társai gépkocsigyártó részvénytársaság Zwickauban,

Szászország egyik ipari központjában. August Horch azonban 1909-ben vitába került a cég pénzügyi igazgatójával, és a társaság felügyelőbizottsága kiszorította az alapítót a vállalatból. Horch ezért új céget hozott létre, és mivel elvesztette a családnév feletti használati jogát, ezért új nevet kellett kitalálnia.

August Horch barátjának fia, a tízéves Heinrich Fikentscher (a képen balról a második) javasolta az Audi nevet

Horch latinra fordította a nevét, és Audi néven jegyezte be az új társaságot

1910-ben. Az audi az ónémet horch fordítása, a jelentése hallgass, figyelj – a nevet egyébként Horch egyik zwickaui üzleti partnerének fia javasolta neki. A húszas években folytatódott a Horch márka felemelkedése, amit azzal sikerült még vonzóbbá tenni, hogy a művészetet is bevonták a reklámozásába.

Az Audi ott folytatta, ahol August Horch abbahagyta

A két márka hamarosan közös útra lépett, 1928-ban ugyanis a DKW tulajdonosa vásárolta fel a Horch márkát, majd 1932-ben mindkét zwickaui autógyártó, az Audi és a Horch is egyesült a DKW-val és a Wandererrel, így jött létre a szászországi Auto Union. Az Audi által a mai napig használt

négykarikás embléma a négy márka egyesülését szimbolizálja.

Az Auto Union az ezüstnyílnak nevezett versenyautóiról vált ismertté világszerte,

ezeknek a fejlesztésén Ferdinand Porsche is dolgozott, és olyan legendás pilóták vezették, mint Bernd Rosemeyer, Hans Stuck és Tazio Nuvolari. A harmincas években a 320 km/h feletti sebességre képes, áramvonalas versenyautók domináltak a motorsport világában.

Bernd Rosemeyer útban a győzelem felé az Auto Union versenyautójával a Donington Parkban 1937-ben
Bernd Rosemeyer és Horch 853 Coupéja, szintén 1937-ben

A harmincas években a Grand Prix versenyautókon kívül a Horch kisebb és olcsóbb, de még mindig elegáns V8-as modelleket gyártott. Ez a márka kínált először nyolchengeres erőforrást, amelynek fejlesztése során 1923-ban Gottlieb Daimler legidősebb fia, Paul volt a főmérnök.

1936-ra már több mint 25 ezer nyolchengeres Horch készült el a zwickaui üzemben.

Elegáns limuzinok jellemezték a Horch márkát, mint ez a 830 Pullman 1935-ből
A Horch az elsők között kínált soros nyolchengeres motort
Idilli kép: Horch 853 Sport-Cabriolet a harmincas évek második felében a német Autobahn egyik töltőállomásán. 1935 és 1940 között 1024 példány készült a típusból, amelynek soros nyolchengeres motorja 100 lóerőt (1937-től 120 lóerőt) teljesített, a legnagyobb sebessége 135 km/h volt. A 25 literes átlagfogyasztás mellett szükség is volt a 95 literes üzemanyagtankra

A második világháború kitörésével 1940-re a polgári gyártást felfüggesztették, és az Auto Union a német Wehrmacht egyik legnagyobb járműszállítójává vált. A háború után a társaság feloszlott, és

a nyugat-németországi Ingolstadtban alapították meg az új Auto Union GmbH-t,

ahol folytatódott az autógyártás, az általános szegénység miatt kezdetben a kisméretű, kétütemű DKW járművekkel.

Az utolsó Horch az Auto Union vezére, dr. Richard Bruhn számára készült 1953-ban

A szovjet fennhatóság alá került zwickaui üzemben eközben tovább gyártották a hathengeres Horch modelleket. A korábbi Audi és Horch művek egyesítésével 1958-ban létrejött a Sachsenring márka, de mivel a szovjetek megtiltották a modell exportját, ezért leállították a gyártást.

1957-től ott készült az első Trabant,

a P50, majd a zwickaui telephelyet 1991-ben a Volkswagen vásárolta meg, ezzel ismét az Audihoz köthető.

Az Auto Unionhoz köthető márkák típusai: balra fent a Horch 830 BL (1938), előtte a DKW 3=6 (1953), középen az NSU Prinz 30 (1959), jobbra fent a Wanderer W25K (1937), előtte az Audi 225 (1936)
A hatvanas évek végén éledt fel az Audi a 80-as és 100-as modellekkel

Miután 1964-ben a Volkswagen megvásárolta az ingolstadti Auto Uniont, ismét bevezette az Audi márkát

egy új, négyütemű modellel. A Horch márka védjegyét a nyolcvanas évek közepéig a Daimler birtokolta, akkor került egy érdekes megállapodással az Audihoz, miután az Audi lemondott az ezüstnyíl név használatáról a versenyautóin. A Horch márkanév azonban mostanáig szunnyadt.

A Horch felélesztése egy ideje napirenden volt, de nem lehetett tudni, mi az Audi terve vele. Most azonban

bemutatkozott az első modern Horch, az Audi A8 L még fényűzőbb változata,

amelynek hosszát 13 centiméterrel 5,45 méteresre növelték. A luxusautó megőrizte a négykarikás emblémáját, de a Horch felirat olvasható a karosszéria több pontján is.

Az utastér négyüléses, a hátsó sorban bőséges lábtér és két kényelmes fotel várja az utasokat, a felszereltségnek a masszázsfunkció, a légtisztító és illatosító rendszer, valamint a Bang & Olufsen hifi és szórakoztatórendszer is a része.

A Horch-féle Audi motorja 3 literes biturbó V6-os,

amely 344 lóerős teljesítményre képes, és természetesen mind a négy kereket hajtja.

Az Audi ezzel hasonló utakon jár, mint a Mercedes a Maybach feltámasztásával:

az a patinás márkanév jelenleg az S-osztály legelegánsabb változatát takarja. A Horch egyelőre egyetlen országban jelenik meg, csak a kínai vásárlók kaphatják meg, és nem tudni róla, hogy más kontinensen is bevezetnék az egykor szebb napokat is megélt luxusmárkát.

Négykarikás jövőkép

A futurisztikus formájú, elektromos hajtású limuzin az Audinál már a jelen, az e-tron GT ugyanis egy ideje már megvásárolható. A német márka azonban a jövőbe is tekint, a nemrég leleplezett Skysphere Concept és Grandsphere Concept két olyan tanulmányautó, amely a következő évek luxusautóját vetíti előre.

FOLYTASD EZZEL
Új szintre emeli a vendéglátást a Rolls-Royce szekrénykéje
Saját múzeumi részleget kapott Olaszországban a motorcsónakok Ferrarija
Rendeld meg a Roadster magazin 6. számát!
Őszi-téli lapszámunkban ismét megnövelt terjedelemben, 224 oldalon a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Felsorolni is nehéz, mennyi izgalmas történetet meséltünk el az új számban, de ha szeretnél többet tudni, akkor kattints ide az alábbi linkre! Megnézem, mert érdekel!
Close
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom