Close
A német luxusmárka, amelynek az Audit köszönhetjük – A Horch-sztori

A német luxusmárka, amelynek az Audit köszönhetjük – A Horch-sztori

A huszadik század első felében a Horch a legelismertebb autógyártók közé tartozott, tulajdonképpen az Audi elődjének tekinthető, majd az Auto Union része lett, és évtizedekre feledésbe merült. Most az Audi éleszti fel a patinás márkanevet.

August Horch, aki korábban Karl Benz gyártásvezetőjeként dolgozott, 1899-ben alapított saját céget Kölnben, ahol néhány éven belül kéthengeres automobilok gyártásába fogott. Az első Horch egy 4,5 lóerős, nyitott karosszériás személykocsi volt, amely éppen csak elérte a 32 km/h sebességet. A cég hamarosan pénzügyi nehézségekbe ütközött, ezért August Horch új partnereket keresett.

August Horch egy futamgyőztes autójának támaszkodva 1906-ban
Horch márkaképviselet és a 40 lóerős négyhengeres modell 1913-ban

A fejlődés közben nem állt meg, 1902-ben már 20 lóerős, négyhengeres autót gyártott a cég, és a Horch autókat akkor műszakilag fejlettebbnek tartották, mint azokat, amelyeket az akkor még külön utakon járó Daimler vagy a Benz gyártott. 1904-ben August Horch egy hathengeres motor terveivel készült el, amely néhány éven belül gyártásba is került, még feljebb pozícionálva a gyártót.

1904-ben jött létre a Horch és társai gépkocsigyártó részvénytársaság Zwickauban,

Szászország egyik ipari központjában. August Horch azonban 1909-ben vitába került a cég pénzügyi igazgatójával, és a társaság felügyelőbizottsága kiszorította az alapítót a vállalatból. Horch ezért új céget hozott létre, és mivel elvesztette a családnév feletti használati jogát, ezért új nevet kellett kitalálnia.

August Horch barátjának fia, a tízéves Heinrich Fikentscher (a képen balról a második) javasolta az Audi nevet

Horch latinra fordította a nevét, és Audi néven jegyezte be az új társaságot

1910-ben. Az audi az ónémet horch fordítása, a jelentése hallgass, figyelj – a nevet egyébként Horch egyik zwickaui üzleti partnerének fia javasolta neki. A húszas években folytatódott a Horch márka felemelkedése, amit azzal sikerült még vonzóbbá tenni, hogy a művészetet is bevonták a reklámozásába.

Az Audi ott folytatta, ahol August Horch abbahagyta

A két márka hamarosan közös útra lépett, 1928-ban ugyanis a DKW tulajdonosa vásárolta fel a Horch márkát, majd 1932-ben mindkét zwickaui autógyártó, az Audi és a Horch is egyesült a DKW-val és a Wandererrel, így jött létre a szászországi Auto Union. Az Audi által a mai napig használt

négykarikás embléma a négy márka egyesülését szimbolizálja.

Az Auto Union az ezüstnyílnak nevezett versenyautóiról vált ismertté világszerte,

ezeknek a fejlesztésén Ferdinand Porsche is dolgozott, és olyan legendás pilóták vezették, mint Bernd Rosemeyer, Hans Stuck és Tazio Nuvolari. A harmincas években a 320 km/h feletti sebességre képes, áramvonalas versenyautók domináltak a motorsport világában.

Bernd Rosemeyer útban a győzelem felé az Auto Union versenyautójával a Donington Parkban 1937-ben
Bernd Rosemeyer és Horch 853 Coupéja, szintén 1937-ben

A harmincas években a Grand Prix versenyautókon kívül a Horch kisebb és olcsóbb, de még mindig elegáns V8-as modelleket gyártott. Ez a márka kínált először nyolchengeres erőforrást, amelynek fejlesztése során 1923-ban Gottlieb Daimler legidősebb fia, Paul volt a főmérnök.

1936-ra már több mint 25 ezer nyolchengeres Horch készült el a zwickaui üzemben.

Elegáns limuzinok jellemezték a Horch márkát, mint ez a 830 Pullman 1935-ből
A Horch az elsők között kínált soros nyolchengeres motort
Idilli kép: Horch 853 Sport-Cabriolet a harmincas évek második felében a német Autobahn egyik töltőállomásán. 1935 és 1940 között 1024 példány készült a típusból, amelynek soros nyolchengeres motorja 100 lóerőt (1937-től 120 lóerőt) teljesített, a legnagyobb sebessége 135 km/h volt. A 25 literes átlagfogyasztás mellett szükség is volt a 95 literes üzemanyagtankra

A második világháború kitörésével 1940-re a polgári gyártást felfüggesztették, és az Auto Union a német Wehrmacht egyik legnagyobb járműszállítójává vált. A háború után a társaság feloszlott, és

a nyugat-németországi Ingolstadtban alapították meg az új Auto Union GmbH-t,

ahol folytatódott az autógyártás, az általános szegénység miatt kezdetben a kisméretű, kétütemű DKW járművekkel.

Az utolsó Horch az Auto Union vezére, dr. Richard Bruhn számára készült 1953-ban

A szovjet fennhatóság alá került zwickaui üzemben eközben tovább gyártották a hathengeres Horch modelleket. A korábbi Audi és Horch művek egyesítésével 1958-ban létrejött a Sachsenring márka, de mivel a szovjetek megtiltották a modell exportját, ezért leállították a gyártást.

1957-től ott készült az első Trabant,

a P50, majd a zwickaui telephelyet 1991-ben a Volkswagen vásárolta meg, ezzel ismét az Audihoz köthető.

Az Auto Unionhoz köthető márkák típusai: balra fent a Horch 830 BL (1938), előtte a DKW 3=6 (1953), középen az NSU Prinz 30 (1959), jobbra fent a Wanderer W25K (1937), előtte az Audi 225 (1936)
A hatvanas évek végén éledt fel az Audi a 80-as és 100-as modellekkel

Miután 1964-ben a Volkswagen megvásárolta az ingolstadti Auto Uniont, ismét bevezette az Audi márkát

egy új, négyütemű modellel. A Horch márka védjegyét a nyolcvanas évek közepéig a Daimler birtokolta, akkor került egy érdekes megállapodással az Audihoz, miután az Audi lemondott az ezüstnyíl név használatáról a versenyautóin. A Horch márkanév azonban mostanáig szunnyadt.

A Horch felélesztése egy ideje napirenden volt, de nem lehetett tudni, mi az Audi terve vele. Most azonban

bemutatkozott az első modern Horch, az Audi A8 L még fényűzőbb változata,

amelynek hosszát 13 centiméterrel 5,45 méteresre növelték. A luxusautó megőrizte a négykarikás emblémáját, de a Horch felirat olvasható a karosszéria több pontján is.

Az utastér négyüléses, a hátsó sorban bőséges lábtér és két kényelmes fotel várja az utasokat, a felszereltségnek a masszázsfunkció, a légtisztító és illatosító rendszer, valamint a Bang & Olufsen hifi és szórakoztatórendszer is a része.

A Horch-féle Audi motorja 3 literes biturbó V6-os,

amely 344 lóerős teljesítményre képes, és természetesen mind a négy kereket hajtja.

Az Audi ezzel hasonló utakon jár, mint a Mercedes a Maybach feltámasztásával:

az a patinás márkanév jelenleg az S-osztály legelegánsabb változatát takarja. A Horch egyelőre egyetlen országban jelenik meg, csak a kínai vásárlók kaphatják meg, és nem tudni róla, hogy más kontinensen is bevezetnék az egykor szebb napokat is megélt luxusmárkát.

Négykarikás jövőkép

A futurisztikus formájú, elektromos hajtású limuzin az Audinál már a jelen, az e-tron GT ugyanis egy ideje már megvásárolható. A német márka azonban a jövőbe is tekint, a nemrég leleplezett Skysphere Concept és Grandsphere Concept két olyan tanulmányautó, amely a következő évek luxusautóját vetíti előre.

audi a8 | august horch | audi | luxusautó | horch

FOLYTASD EZZEL

Újra büszkén szárnyal a Bentley legendás orrdísze

Ezt a három lejátszási listát pörgesd a kocsiban!

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!
Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Instagram