Close
Egy űrhajós elárulta, hogyan lehet legkönnyebben leküzdeni a jetlaget

Egy űrhajós elárulta, hogyan lehet legkönnyebben leküzdeni a jetlaget

Mike Massimino tizennyolc évig állt a NASA alkalmazásában és kétszer járt odafent. 

A jetlag legyőzése igazából időzítési kérdés, azaz arról szól, hogy valahogy visszaállítsuk a cirkadián ritmusunkat. Ezek azok a biológiai folyamatok, melyek szabályos napszaki ritmus szerint ismétlődnek és általában egy nap köré rendeződnek.

Massimino szerint a fényexpozíció szabályozása kulcsfontosságú a cirkadián ritmus visszaállításához és a jetlag leküzdéséhez. Gyorsabb átállást tesz lehetővé, hogy pontosan mikor tapasztalunk fényt és mikor sötétet.

Mindezt rengeteg tudományos kutatás támasztja alá. A Scientific American magyarázata szerint a fényexpozíció segíthet abban, hogy akár előrébb, akár későbbre toljuk a cirkadián ritmusunkat. A tanulmány ismertette a chicagói Rush University Medical Center kutatócsoportjának kísérletét, amelynek során a résztvevők reggelente fényhatásnak tették ki magukat, aminek következményeként a cirkadián ritmusuk 2,1 órával eltolódott. Ebből a kutatók arra következtettek, hogy az alanyok vagy kevesebb jetlaget éreznek, vagy két nappal korábban teljesen átálltak, mintha kihagyták volna a “fényterápiát”.

Massimino nem volt lelkes kávéivó a NASA-s időkben, ám miután visszatért a Földre, igazi koffeinrajongó lett. De tisztában van vele, hogy a koffein hatással lehet az alvási ciklusára, ahogy természetesen a melatonin (alvásszabályozó) szedése is. Utóbbiból a tudósok ajánlása alapján jobb “kis adagokat bevenni”.

A melatonin segíti az alvást olyan időszakokban, amikor jellemzően nem pihennénk le, vagyis előnyös a jetlaggel küzdők számára. A Mayo Clinic szerint nem mindegy azonban, mikor szedjük be. Ha keletre utazunk, az új időzónában érdemes bevenni, hogy alkalmazkodjunk az új helyi időhöz. Ha viszont nyugatra, inkább reggel ajánlott szedni melatonint, hogy segítsen visszaállítani a belső órát.

Nehézkesnek tűnik arra odafigyelni, hogy mikor alkalmazzuk a “fényterápiát” és mikor ne, vagy mikor vegyük be az alvásszabályozót, netán mikor ajánlatos visszavenni a koffeinből.  Szerencsére van erre (is) egy alkalmazás, aminek megalkotásában Mike Massimino is segített. 

A Timeshifterbe elég beírni az előttünk álló utazás ütemtervét, mire az alkalmazás készít egy személyre szabott tervet arról, mikor ajánlott aludni, mikor tegyük ki magukat fénynek, mikor szedjünk melatonint, mikor igyunk vagy hagyjuk ki a kávét, és így tovább. Ennek hála több időt tölthetünk az utazás tényleges élvezetével, ahelyett, hogy átaludnánk azt.

A párizsi Charles de Gaulle repülőtér utasforgalmának jelentős részét a transzatlanti járatokból bonyolítja le, az utasok pedig a rendkívül hosszú repülőút ideje alatt fáradtak, nyúzottak lehetnek. Az Air France utasai azonban a repülőtér vadonatúj spa-jában frissülhetnek fel közvetlenül azután, hogy leszálltak a járataikról.

(Forrás: Travel and Leisure, fotók: Getty Images)

leküzdés | tipp | űrhajós | legyőzés | jetlag

FOLYTASD EZZEL

Középkori mesevilágba repít a kőkunyhók falva Olaszországban

Kiderült, melyek az Egyesült Királyság kedvenc és legtöbbet kritizált látványosságai

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!

Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Instagram