A repülőülések az idők során jócskán összementek, és a sokat emlegetett lábtér sem lett nagyobb, de csak nemcsak ezek miatt olyan kényelmetlenek a repülőülések – legalábbis a turistaosztályon.
Carla Jaspers ergonómiai szakértő a Wall Street Journalnak beszélt arról, hogyan tervezné újra a székeket, hogy azok kényelmesebbek legyenek. Elsőként a deréktámaszt emeli ki, ami akkor jó, ha rögzített, de egyben vertikálisan mozgatható is, vagyis az utas szükségleteihez igazítható.
Az ülés annél kényelmesebb, minél több ponton tud érintkezni vele a testünk.
Ezért van szükség a függőlegesen állítható fejtámaszra is, amelynek ideális esetben a két oldalán is vannak támaszok, mint egy gyereküléseknek.
Az ülőfelület méretének, szélességének és mélységének is van jelentősége: a legtöbb embernek a 45 centi körüli szélesség a kényelmes, de gyakran lehet találkozni csak körülbelül 40 centis ülésekkel is. Ha állítható lenne az ülésmélység, akkor az ember teljesen hátra tudna dőlni, miközben a térdét is megtámaszthatná.
A lábtartó szintén nagyban növeli a kényelemfaktort, különösen az alacsony utasok esetében.
Az ülések közötti távolság szintén sokat csökkent az idők során a körülbelül 91 centiről 80-ra.
Ami az anyaghasználatot illeti: a memóriaszivacs például jó választás lenne, mert olyasmire van szükség, ami felveszi és megtartja a test formáját. A karfákat például lehetne puhább anyagba csomagolni.
Az üléseknél a légitársaságok fontos szempontja ugyanakkor, hogy könnyűek legyenek, emellett a tartósságból sem engedhetnek, viszont a költségek sem mehetnek felfelé. Mindezt nehéz összeegyeztetni a kényelemmel.
Állítólag még ezt az elterjedt kényelmi funkciót is egyre inkább ki akarják szorítani a repülőkről a gyártók, persze, egy első osztályú lakosztályban ilyen problémák nem annyira merülnek fel.
(Forrás: WSJ, képek: Getty Images)
repülő | repülőülés | kényelem | repülés | ergonómia
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!