Nincs jobb program, mint tavasszal körbeenni a Balatont – Mi ezekkel a helyekkel kezdenénk

Ha négy évszakos Balatonnak még nem is örülhetünk, klassz látni, hogy márciustól novemberig tényleg pezseg az élet a tóparton. Múlt hétvégén már nyári forgalomba ütköztünk az M7-esen, és amennyi remek hellyel és programmal bővül a kínálat évről évre, nincs is nagyon min meglepődni. Azoknak, akik már leporolták a bringákat, vagy autóval járnák be az éledező partszakaszokat, elmondjuk, szeritünk melyik helyekre érdemes betérni, és megpihenni kicsit. No meg kóstolni.

A strandbüfék még zárva, de az igényesebb helyek sorra ébredeznek a téli álomból – legalább hétvégente. Túl sok új nyitásról egyelőre nem hallottunk, tervek viszont vannak bőven, úgyhogy a lista végére tartogatunk is helyet az egyik titkos idei favoritunknak, amit még tesztelni nem, de várni annál inkább lehet.

Kerekes Pince – Balatonalmádi

Amennyire el van eresztve a Káli-medence és Füred környéke minőségi éttermekkel, olyan kevés igazán jó gasztronómiai úti cél jut a Balaton észak-keleti csücskébe. Az autópályáról letérve nyáron szívesen ugrunk be az akarattyai The Rusty Coffee Boxba, hogy a koffein mellé egyből kapjunk egy nagy adag panorámadózist is, vagy eszünk egy jó tésztát az Il Mercatóban, de Almádiban például mindig gondban vagyunk, hogy az Amaretto Fagyizó híresen jó, krémes, főzött "hideg nyalatai" előtt hova térjünk be egy kiadósabb ebédre. Hát még előszezonban!

Szerencsére az almádi lankák között megbújó Kerekes Pince évről évre hozza a modern, minőségi konyhát, mindezt úgy, hogy a velős piritóst és a kemencében sült báránycsülköt a szőlőtőkék között élvezhetjük.

A klasszikus, házias, és sokszor férfias fogások mellett simán kísérleteznek különlegesebb ízekkel is – mint például a mentás zöldborsó krémleves. Mi eddig sosem csalódtunk, alig várjuk, hogy idén is tesztelhessük!

Márga Bisztró – Csopak

Az egy főre jutó bisztrók és éttermek száma talán Csopakon a legmagasabb az északi part települései közül. A kikötőben a Code Zero szállítja évek óta a legjobb BBQ oldalast, a Vígmolnárban a 71-es út mentén olyan ropogósra sütik a malaccsülköt, mint sehol máshol – a torma és a sült savanyú káposzta pedig egészen elképesztő mellé –, a Söptei Pincében pedig olyan szarvasburgert adnak, hogy szinte könyörgünk még egy harapásért.

Ha viszont egy külföldi barátunk látogatna meg minket, és csak egy helyre van időnk elvinni vacsorázni, szinte biztos, hogy a Márga Bisztróba vinnénk. Kovács Tamásék a Szent Donát borokkal tették le az álomszerű kilátással felvértezett Márga Bisztró alapkövét, de már közel sem csak a panoráma és a furmint, az olaszrizling vagy a kékfrankos miatt érdemes ellátogatni hozzájuk.

A konyha az elmúlt években nagyon szépen megtalálta a középutat a magyaros fogások, halak és az izgalmas állagokat biztosító modern konyha között. Az adagok még épp nem fine diningot idéznek, a tálalás mégis emlékezetes, akárcsak az ízek.

A bisztró egész évben nyitva tart csütörtöktől vasárnapig, így a hétvégén simán kötelező programba iktathatjuk, és ha már ott vagyunk, bizony, meg kell próbálnunk választani a csirkemell, medvehagymás rakott burgonya, vászolyi sajtmártás és a borjú rostélyos, zöldborsó, kacsamáj, újburgonya, illatos gomba között. Nem lesz könnyű...

Kővirág – Köveskál

A rövid téli szünet után már a Káli-medencében is éledeznek a helyek. A Kővirágban a téli hónapokban is tartottak tematikus hétvégéket, tavasszal pedig már minden hétvégén kinyitnak, és kevés idillibbet tudnánk elképzelni egy ebédnél a virágzó fák között.

A Kővirágban ráadásul amellett, hogy gyönyörű környezetben kóstolhatunk forró húslevest, báránycsülköt vagy épp szarvast, szobát is kivehetünk, hogy egy egész hétvégén át tudjuk magunkba szívni a Káli-medence hihetetlen energiáit.

És az a túrógombóc... már önmagában elég indok, hogy megálljunk.

Villa Vitae – Balatonfüred

Az őszi tesztünk óta rendszeresen beköszönünk a Villa Vitae-be, ha Füreden járunk. Most már érezhetően a nyárra készül a csapat, egyre több az esemény, egyre hangosabb a villa.

Bár alapvetően egy butikhotelről van szó, semmi sem zárja ki, hogy hétvégén a teraszon, a medence partján ülve rendeljünk fácánlevest, szürkeharcsát túrós csuszával, vagy malaccsászárt.

A változatos, megújult étlapon rengeteg friss, nyárias fogás kapott helyet, és a nehezebb, klasszikusabb ételek is könnyedebb formában, extra tálalással kerülnek elénk.

A Vitae-ben egyébként rendszeresek a rendezvények is – tartottak már pezsgőestet, olasz kulináris kalandozást, legutóbb pedig húsvéti brunch volt a teraszon, tomboló napsütésben, ezzel hivatalosan is elindítva a grillszezont.

Laposa Borterasz – Badacsony

Laposáékhoz már rég nem csak a borok miatt érdemes járni. Badacsonyi rezidenciájukon a terasz az alfa és ómega, a hely, ahonnan az egész vidéket belátni elejétől a végéig.

A Facebookon közel 700 értékelésből összehozott 4,9-es átlag nem hazudik, itt az ember tényleg egy kicsit szerelmes lesz az életbe. Bencéék a mutatós gourmet válogatások mellett négy különböző menüt is kínálnak, öt-nyolc tételes, a fogásokhoz tökéletesen passzoló borsorral.

Ezzel a látvánnyal tényleg lehetetlen betelni...

Hubertus-Hof – Balatonfenyves

Egy-egy siófoki éttermen és a szemesi Kistücsökön kívül a déli part meglehetősen mostoha gyerek, ha gasztronómiáról van szó. Persze, ez nem azt jelenti, hogy a fenyvesi strandon Laci bácsi töltött lángosai ne lennének zseniálisan jók, vagy ne lehetne jó borokat kóstolni például Konyári Daniéknál a Kishegyen, csupán azt, hogy ezen a környéken még kevesebben látták meg a lehetőséget a minőségi vendéglátásban.

A fenyvesi Hubertus-Hof kivétel: vashúsaikról és angus marháikról már évek óta ódákat zengenek. A hotelként is funkcionáló épületben az étterem egész évben, a hét minden napján nyitva – ritka, biztos pont, ha épp arra van dolgunk.

+1 Szálka Bisztró – Aszófő

Ha elhagytuk Füredet a 71-esen, kb. húsz percet és ugyanennyi kilométert kell autóznunk, hogy igazán jó vendéglőbe ütközzünk. Ennél már csak a jó sült hal a ritkább a környéken. A nem létező balatoni halat – a tóban ugyanis megszűnt a halászat, így hivatalosan lehetetlen balatoni halat árulni az éttermekben – kínáló, olajszagú halsütők ideje lehet, hogy lassan lejár, és elképzelhető, hogy végre ehetünk friss, magyar halat, nem csak fritőzben, prézlivel sütve.

Az Aszófő központjában épülő-szépülő Szálka Bisztró legalábbis ezzel kecsegtet, még ha a csúszó felújítási munkák miatt a nyitás pontos ideje bizonytalan is.

A tulajdonosok viszont annyit elárultak nekünk, hogy az étlap már kész, a fogásokat tesztelték, és pazar szószokkal, köretekkel, és sok-sok hallal készülnek a nyitásra. Mivel az uszonyosok elég megosztó műfaj, gondolnak azokra is egy-egy fogás erejéig, akik nem hallal laknának jól.

Öt hely a Balaton északi partján, mesebeli kilátással

Néha érdemes eltávolodni a strandtól és a lángosostól, mert a csoda egy szinttel feljebb kezdődik.

(Fotók: Gyana Dániel, Szálka Bisztró, Márga Bisztró, Hubertus-Hof, Laposa Borbirtok, Kővirág, Kerekes Pince)