Close
Lebilincselő történelem és a világ első influenszerei – A nagy Moët & Chandon-story

Lebilincselő történelem és a világ első influenszerei – A nagy Moët & Chandon-story

A Moët & Chandon egyértelműen az egyik leghíresebb luxus pezsgőmárka, amelynek történeleme közel háromszáz évre nyúlik vissza. A francia gyár évente megközelítőleg 30 millió palackot állít elő, kiterjedt rajongótáborába pedig köztudottan a legnagyobb színészek és sportolók tartoznak. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy az Imperial és Dom Pérignon gyártójának történelmében olyan híres személyiségek is megjelennek, mint Madame Pompadour, Napóleon és Lady Diana.

A Moët & Chandon három évszázada a fényűzés, a luxus jelképe, a márka pedig napjainkban olyan hírességeket állít maga mellé, mint például Roger Federer vagy Scarlett Johansson.

De így volt ez a márka megszületésének időszakában is, amikor tulajdonképpen első terméknagykövetük Madame Pompadour volt. Kezdjük az elején!

Madame Pompadour, az első pezsgőinfluenszer

A holland származású Moët család az 1400-as években költözött Franciaországba, 1445-ben pedig VII. Károly francia királytól főnemesi rangot is kaptak. A családfa igen terebélyes, igazán kiemelkedő szereplőig azonban egészen az 1700-as évek közepéig kellett várnia a famíliának. 1743-ban Claude Moet gondolt egy nagyot, és Épernay-ben, a champagne-vidék szívében megalapította a Maison Moët-t.

Abban az időszakban a habzó bor iránti kereslet hihetetlen sebességgel szelt át Franciaországon, hogy csakhamar elérje a XV. Lajos udvarát is. Az ő szerelme, Madame Pompadour különösen vonzódott a pezsgőkhöz, szenvedélyét pedig gyorsan a teljes arisztokráciára átragasztotta, így a Moët palackjai iránti kereslet fénysebességre kapcsolt. A pezsgőfanatikus, amúgy negyvenhárom éves korában elhunyt Madame Pompadour a legenda szerint egy fényűző habzóboros lakoma során úgy fogalmazott: “A pezsgő az egyetlen ital, melynek fogyasztása után egy hölgy szép marad.”

A királyi udvarban hamar mindennapossá váltak a pezsgős reggelik, a Maison Moët pedig rohamos fejlődésnek indult.

A borászat apáról fiúra szállt, így elsőként Claude fia, majd unokája, Jean-Rémy vette át a stafétát, aki már egy haladóbb szellemiséggel vezette a birtokot lefektetve a moët-i identitás alapjait. Ezzel párhuzamosan pedig a márkából nemzetközi brandet épített, átütő ambíciójával és abszolút metropolita életvitelével képes volt arra, hogy elvigye az általa előállított pezsgőt a világ távolabbi pontjaira is. Ebben persze hatalmas szerepe volt egy igazán közeli barátnak, Bonaparte Napóleonnak is.

Napóleon, az Imperial pezsgők névadó szponzora

Napóleon 1782-ben ismerkedett meg Jean-Rémyvel a Brienne-le-Chateau katonai iskolában, és nyomban barátságot is kötöttek, amely nemcsak erős és kitartó volt, hanem vitathatatlanul hozzájárult ahhoz, hogy a pezsgőmárka a francia történelembe is beírja magát.

Úgy tudni, Napóleon minden katonai hadjárata előtt meglátogatta a Moët-házat, hogy a későbbi győzelmek megünneplésére betárazzon a pezsgőkből. A kudarccal végződő Waterloo előtt azonban ez valami miatt elmaradt, és ekkor hangzott el gasztrotörténelem egyik leghíresebb kijelentése: “Pezsgő! A győzelemben megérdemeljük, a vereségben szükség van rá!” Napóleon tehát nagyban hozzájárult a márka hihetetlen népszerűségéhez, nem csoda, hogy később róla nevezték el az Imperial pezsgőket, amelyet a vállalat azóta is ezen a néven gyárt.

A történelem viharai azonban nem kímélték a Masion Moët, hiszen a miután Napóleont Elba szigetére száműzték, az oroszok elfoglalták a teljes Champagne régiót, feldúlták a pincészeteket és kifosztották a Moët-t is.

Úgy tudni, a birtokon egy időre le is táboroztak az orosz katonák, és mintegy hatszázezer palacknyi pezsgőt öntöttek magukba. Más a kardjába dőlt volna, de Jean-Rémy Moët ettől sem esett kétségbe, sőt, azt gondolta, hogy majd ezek a katonák lesznek azok, akik visszatérve saját országukba, elviszik pezsgőinek hírét, hogy Oroszország-szerte az ő habzó borát fogyasszák.

Legendák születtek

1832-ben aztán Jean-Rémy fia, Victor Moët átvette a Maison Moët irányítását, és csatlakozott hozzá sógora, Pierre-Gabriel Chandon de Briailles is – így született meg a márka ma is használt elnevezése, a Moët & Chandon. Ő volt az, aki 1842-ben forgalomba hozta a vállalat első évjáratát, az 1860-as években pedig piacra dobta legkeresettebb pezsgőjüket, a Brut Imperialt.

Az évtizedek teltek-múltak, forradalmak és háborúk követték egymást, egy dolog viszont mindig stabil maradt: a Moët & Chandon népszerűsége. A vállalat újkori történelmének egyik kiemelkedő jelentőségű eseménye volt, amikor 1971-ben egyesült a Hennessy konyakkal, 1987-ben pedig a Louis Vuitton-nal, hogy megszülethessen a világ legnagyobb luxuskonszernje, az LVMH. Erzsébet királyné első számú beszállítóivá váltak,

sőt, Diana és Károly herceg esküvőjén is kis túlzással többet beszéltek a pezsgőről, mint az ifjú párról.

A vállalat azonban sohasem felejtette el azt, honnan jött, és kiknek köszönheti népszerűségét. Madame Pompadour előtt egy nagyon rózsaszín, limitált pezsgőszériával tisztelegtek 2018-ban, az Imperial pezsgők pedig a mai napig is büszkén hirdetik azt a személyt, akinek köszönhetően a pezsgőfogyasztás egybeforrt az ünnepléssel.

Ez is érdekelhet:

Legyen tiéd a limitált szériás giftboxunk!
Mi jobb, mint egy Roadster magazin?
A válasz egyszerű: öt Roadster magazin.
Úgy döntöttünk, összerakjuk egy díszdobozba az eddigi számainkat, és ha megrendeled magadnak vagy valaki másnak ajándékba (spoiler alert: jön a karácsony!), akkor a következő, sorrendben ötödik számunkat ajándékba kapod tőlünk.
Az öt szám együtt díszdobozban most 8950 Ft.
Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom