Véget ér egy korszak a francia fővárosban.
Kivonják a forgalomból a párizsi metró ikonikus papírjegyét. A 6,5 cm x 3 cm-es, barna mágneses csíkkal ellátott, fehér színű, "carnet" néven ismert jegyet 1900. július 19-én vezették be először. A jegyeket – amelyekből évente mintegy 550 millió darabot adnak el – az érintésmentes fizetésre való átállás miatt cserélik le teljesen – ezzel mintegy 50 tonna papírt megtakarítva.
A Métro Île-de-France Mobilités jegyértékesítési rendszer üzemeltetői jó ideje tervezték már az átállást, a késés okaként azt jelölték meg, hogy a világjárvány és az ukrajnai háború miatt világszerte hiány mutatkozott az intelligens kártyák pótlásához szükséges mikrochipekből.
A Párizs egyik szimbólumává vált tiketteket a helyiek és a turisták egyaránt jól ismerik. Néhány metróállomáson nem is árulják már, sok ellenőrző sorompó pedig nem olvassa be a papírjegyeket.
Gregoire Thonnat író, aki könyvet is írt a metrójegy történetéről, a France 24-nek elmondta: "Ahogy a metrójegyet kivezetik, úgy tűnik el életünk egy része is. A metrójegy ugyanis fontos része annak, ahogyan Párizst elképzeljük".
Az utasok vélhetően 2024-ig még vásárolhatnak klasszikus metrójegyet, de egy kicsit drágább lesz majd, mint az okoskártyás alternatíva: a papírjegy 1,90 euróba (kb. 800 forintba), a kártya pedig 1,49 euróba (kb. 625 forintba) kerül.
Eközben a párizsi polgármesteri hivatal lemondott az Eiffel-torony lábához megálmodott új épületekről, miután a környezetvédők hónapokig tiltakoztak, plusz közel 150 ezren írták alá a petíciót.
(Forrás: Independent, fotók: Getty Images)
szimbólum | eltűnik | párizs | metrójegy | utazás
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!