Close
Gyerekkori álom ez a gyönyörű Peugeot 504 Coupé

Gyerekkori álom ez a gyönyörű Peugeot 504 Coupé

A Peugeot történetének egyik leggyönyörűbb autója az 504 Coupé, ami egy régi álom beteljesülése volt a francia márka iránt rajongó magyar tulajdonosa számára, és egyben tanulságos példa is mindenkinek, aki veterán autó vásárlásán töri a fejét.

1968-ban a párizsi autószalonon leplezte le a Peugeot az akkori kínálatának csúcsmodelljét. Az 504-es premierjét három hónappal korábbra tervezték, de végül az utolsó pillanatban halasztották el a ’68-as párizsi viharos események hatására. Mindez azonban nem befolyásolta a limuzin sikerét, amelynek formáját a Pininfarina stúdiónál tervezték, és amely rendkívül nagy népszerűségre tett szert. 1969-ben az európai Év autójának is megválasztották.

Robusztus felépítéséről, kényelmes rugózásáról és kivételes megbízhatóságáról ismerték

az 504-est, amely ezért a világ minden táján elterjedt, a dél-amerikai, ausztráliai és afrikai utakon a mai napig szép számmal fut belőle. Európában több mint hárommillió darabot gyártottak 1983-ig, de a gyártása világszerte folytatódott a megmaradt alkatrészek felhasználásával, például Kenyában és Nigériában, ahol egészen 2006-ig készült.

1968-ban a párizsi autószalonon leplezték le a Peugeot akkori csúcsmodelljét
1982-ben készült ez a fotó Bejrútban, ahol egy alaposan kiszolgált 504-esen utazik a család

A limuzin mellé 1969-ben a genfi autószalonon bemutatkozott a kupé és a kabrió,

amelynek csodálatos vonalvezetéséhez a Peugeot formatervező stúdiójában készültek a vázlatok, de a végleges formát már Franco Martinengo dolgozta ki a Pininfarinánál. A 4,36 méter hosszú kétajtós kupé klasszikusan hátsókerék-meghajtású, az 1,8 literes négyhengeres motorja kezdetben 80, később 100 lóerőt teljesített, a most bemutatandó példányt is ezzel szerelték.

A kupé nemcsak az ajtók számában különbözött a limuzintól, hanem teljesen egyedi karosszériát kapott
A vászontetős kabrió ugyanakkor a kupé alapjára épült

Pásztor Tamás életét meghatározza a francia márka iránti rajongása, és erről már abban a cikkben írtunk, amiben az első veterán autóját, a 404-est mutattuk be.

„Emlékszem, hogy ültem apám szívódízel Peugeot 504-es szedánjának a hátsó ülésén, és nem bírtam levenni a tekintetem a hatalmas, kerek műszerekről”

– meséli Tamás, hogy miért kelt ismét útra néhány évvel a 404-es megvásárlása után, hogy egy 504 Coupéval térjen haza.

A hollandiai kereskedés, ahol 2006-ban megpillantotta a kétajtós kupét, nem is tudta, milyen kincs van a birtokában. Amerikai autókra szakosodott kereskedés volt, csak túl akartak adni a Peugeot-n, nem foglalkoztak vele. Ma már más volna a helyzet,

egy ilyen tetszetős, korai példány nagy kincsnek számít,

Tamásnak akkor szerencséje volt. Arra azért ügyelt, hogy ne legyen hiányos, mert a díszítőelemeket később rendkívül nehéz pótolni.

„Ha saját célra, használatra veszünk veterán autót, ne próbáljunk spórolni azon, hogy rossz állapotú, teljes körűen felújítandó példányt veszünk.

A restaurálás ugyanis előre nem látható tempóban viszi a pénzt és az időt, és ha csak nem valami nagy értékű kincset szereztünk be, amiért sorba áll a piac, jó eséllyel többet költünk az autóra a végén, mint amennyit ér. Minél jobb állapotú, és feltétlenül hiánytalan autót kell keresni, úgy viszonylag gyorsan és fájdalommentesen használatba vehetjük az autót” – tanácsolja a veterán autók terén nagy tapasztalattal rendelkező Tamás.

Persze azt már tudta, hogy a ránézésre jó állapotú karosszéria alatt mi vár rá, de a hajtáslánc és a főbb darabok egyben voltak, a beszerezhetetlen apróságok sem hiányoztak róla. Ráadásul

pont olyan kivitel volt, amit mindig is szeretett volna,

első szériás, hátul csíklámpás, elöl négy kocka fényszórós példány – ez az a stílus, amit a 2018-ban bemutatott Peugeot e-Legend tanulmányautó olyan pontosan megragadott. A korai példányt még az 1,8 literes benzinmotorral szerelték, később kétliteres négyhengeres, majd V6-os motorok kerültek az orrába.

Az 504 persze nemcsak elegáns, de minden szempontból kiváló autó is.

Ez volt az első olyan Peugeot, amelyet az alapkiviteltől eltekintve nem merev hátsó híddal, hanem független hátsó felfüggesztéssel szereltek, ez jóval stabilabbá tette a műszaki szempontból az elődjének tekinthető 404-esnél, amelyhez képest magasabbra pozícionálták, mint azt a számrendje is mutatja.

A kupé az afrikai terepralik verhetetlen bajnokának bizonyult, nem utolsósorban megbízhatósága miatt, hiszen akkoriban a versenyzők maguk szerelték az autót, a magukkal vitt szerszámok és cserealkatrészek segítségével. Hogy mennyire jó autó volt az 504-es, jól példázza, hogy

a rendkívül pragmatikus Enzo Ferrari maga is évekig járt egy limuzinnal, majd egy kupéval.

Ma a kabrió a keresettebb, de újonnan olcsóbb volt, mint a kupé. Tamás szerint a kupé rögzített teteje szebben adja ki a formát, mint a vászontető, másrészt merevebb a keménytetős kivitel, ezért jobb a vezethetősége is. Akkoriban választhatott volna ugyan kabriót is, de eszébe sem jutott ez a lehetőség. Mindig is kupéban gondolkodott, hiszen

mindennapi használatra szánta, családos autónak a keménytetős modell sokkal alkalmasabb.

Hogy valóban alkalmasabb-e, az egyelőre nem derült ki, mert Pásztor Tamás az elmúlt másfél évtizedben

nem jutott el oda, hogy teljesen felújítsa az 504 Coupét.

„Mindig volt valami, ami miatt félre kellett tenni. Egyszerre soha nem lett volna rá időm. Három méterről nagyon jól mutat, de közelről, pláne a fedeleket felnyitva pontosan látszik, hogy a karosszériát az alapoktól fogva kell felújítani, vagy inkább mondjuk így: újragyártani.”

Néhány éve már ott tartott, hogy nekilát, hiszen az 504-es indította el a Peugeot-rajongás útján. Aztán közbejött valami teljesen váratlan, ami minden tervét felborította, egy olyan ritkaság, amiről azt hitte, hogy egész Európában nem talál majd, erre éppen Csillaghegyen jött vele szembe egy gyönyörű eladó példánya. Az 504 Coupé tehát továbbra is türelmesen várja, hogy visszatérjen az aktív szolgálatba, Tamás ennek ellenére éppen úgy rajong érte, mint a gyűjteménye többi tagjáért. A rajongásról szólva pedig tanulságként álljon itt az első meglepetése, amikor beült frissen vásárolt autójába.

„Rápillantottam a műszerfalra, és elképedtem: sehol a hatalmas műszerek, amikre emlékeztem, felnőtt léptékkel nézve már arányos, elegáns és kecses órák sorakoztak a volán mögött. Ennyit a gyerekkori emlékekről…”

(Fotók: Peugeot, Getty Images)

Francia múltidézés

A Peugeot is rendszeresen visszatekint a múltjába, mint az e-Legend néven bemutatott fantasztikus koncepcióautóval. A francia márkának van is miből merítenie, a történelmének egyik emlékezetes pontja volt, amikor Ari Vatanen a 405 T16-tal meghódította a Pikes Peaket.

FOLYTASD EZZEL
60 évvel ezelőtti fotót készített el újra a Porsche
Az üzleti autók közé érkezik a legújabb elektromos Mercedes
Rendeld meg a Roadster magazin 5. számát!
Mi jobb, mint egy 170 oldalas Roadster magazin? Hát egy 220 oldalas Roadster magazin! Igen, a 2021-es nyári számunkra jelentősen megnöveltük a terjedelmünket, hogy még több kalandot, utazást és inspirációt élhessünk át közösen. A méret azonban nem minden, arra is figyeltünk, hogy ismét a lehető legjobbat kínáljuk olvasóinknak. A tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Close
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom