Nehéz feladat – de nem lehetetlen.
Egy hosszú távú repülőút turistaosztályán egy teljes éjszakát pihentető alvással tölteni majdhogynem esélytelen.
Számtalan olyan termék létezik, amely az utasok elalvásában hivatott segíteni, miközben ők alapvetően függőleges helyzetben vannak – és akkor még nem beszéltünk a zavaró tényezőként jelen lévő többi utasról, a turbulenciáról, netán a kényelmetlen ülésről.
Ezek alapján úgy tűnhet, nincs mód arra, hogy mélyalvásba merüljünk.
Némi előkészülettel viszont magunkkal vihetjük az otthoni ágyunk kényelmét az útra. Vagy legalábbis valami ahhoz hasonlót.
Válasszuk ki a megfelelő ülést!
Nem minden ülés teremti meg a lehetőséget a megfelelő alváshoz. Sokaknak az ablak melletti hely tűnik a legjobb választásnak, hiszen az nemcsak a többi utas által okozott zavaró tényezőt iktatja ki, hanem remekül lehet a gép falának támaszkodni, ami stabilizálja a nyakat.
A nyugtalan alvóknak (vagy akik gyakran járnak ki a mosdóba az éjszaka közepén) ellenben érdemes megfontolniuk, hogy folyosói ülést válasszanak a könnyebb be- és kijutás érdekében. A rosszul alvóknak kerülniük kell a turistaosztály első üléseit, merthogy a légitársaságok általában a gép ezen részére ültetik a családokat (különösen a kisgyermekeseket), így megvan rá az esély, hogy egy hangoskodó gyerkőc vet véget az álomba szenderülésnek.
Aztán ott vannak a kijárathoz közeli ülések, melyek általában hidegebbek, mivel a levegő beszivároghat. Bár egyesek jobban szeretnek hűvösebb környezetben aludni, de a takaró nélkül eltöltött hosszú órák kellemetlenek lehetnek.
Csomagoljunk alvókészletet!
Az ismerős illatok és érzések segíthetnek gyorsabban elaludni és aztán egy jót aludni.
Egy alvásszakértő szerint, akár zajszűrő fejhallgatót, akár csak fülhallgatót használunk, ha eljött az alvás ideje, ajánlatos kikapcsolni. A zajszint változása ugyanis megzavarhatja az alvást. Egy kilencven perces fehérzajos lejátszási lista, vagy egy füldugó is elegendő zajszűrést tud biztosítani a repülőút végigalvásához.
Érdemes lehet még magunkkal vinni egy kis fiolát, amiben kizárólag az otthoni hálószobában használt jellegzetes illatot zárjuk el. Elég ebből néhány csepp a nyakpárnára és az ismerős illat máris tudatja a testünkkel, hogy itt az ideje elaludni. Az otthonról hozott ismerős takaró szintén érzékszervi, megnyugtató jelzésekkel szolgálhat a szervezet számára. Ajánlott eltenni egy szemmaszkot is arra az esetre, ha bármilyen okból kifolyólag a repülés közepén felkapcsolódnának a fények.
Ne üssük ki magunkat!
Bár az alkohol segíthet a gyorsabb elalvásban, az éjszaka későbbi szakaszában gyakran korlátozza az alvás minőségét. Az alkohol megzavarhatja az agyműködést, és blokkolhatja a REM-alvást, ami azt jelenti, hogy az alkoholos állapotban lévő utasok alvása nem lesz pihentető. Akik már átélték, tanúsíthatják, hogy nincs annál rosszabb, mint másnaposan ébredni egy repülőgépen.
Ami az altatók szedését illeti, úgyszintén nem javasolják a szakemberek, mert az Ambienhez hasonló tablettákkal tudtunkon kívül alvajáróvá vagy kiszámíthatatlanul viselkedővé válhatunk. A melatonin tabletták azonban – különösen a több időzónát átszelők számára – hasznos segítséget jelenthetnek. Úgy harminc perccel vagy egy órával a tervezett elalvás előtt elég belőle egy milligrammot bevenni. Többet már nem tanácsos.
Amikor pedig leszállunk, próbáljunk meg egész nap ébren maradni, aztán lefekvés előtt ismét bevenni melatonint. A leszállás után két-három napig nyugodtan lehet még szedni annak érdekében, hogy könnyebben alkalmazkodjunk a helyi időzónához.
Ha esetleg eddig nem gondolkodtál el ezen, itt eláruljuk, miért vannak fehérre festve a repülőgépek, itt pedig azt, hogy miért a bal oldalon kell beszállni a gépbe.
(Forrás: Travel and Leisure, fotók: Getty Images, Pixabay)
repülő | elalvás | alvás | repülés | hosszú távú
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!