Így juthatsz el Å-ból Bee-be egy elektromos Porschével

A legújabb elektromos autók már egészen figyelemreméltó hatótávra képesek: ennek igazolására indultak útnak egy Porsche Taycannal Å-ból Bee-be, a 4500 kilométeres utazás pedig lélegzetelállító tájakon vezetett keresztül.

Sokan még mindig tartanak az elektromos autóktól, főleg a mindennapi használatra való alkalmasság, a töltőhálózat lefedettsége és a valós hatótáv kapcsán vannak félelmeik. A Porsche ezért egy nem mindennapi túrát szervezett a tapasztalt utazó Thies Janknecht vezetésével, hogy megmutassa, milyen egyszerű egy elektromos autóval eljutni A-ból B-be. A feladatot pedig szó szerint vették, ugyanis a norvégiai Lofoten-szigetcsoport déli csücskében található Å kisvárosából a 4500 kilométerre található piemonti Bee-ig autóztak.

Thies Janknecht a túrához használt Porsche Taycan Cross Turismóval
Å helységnévtábláját gyakran ellopják

Norvégia mintaország

A kilencvenes évekig Å egy kis halászfalu volt, manapság azonban a turizmusból él, a kisvárosban egy hal- és egy halászmúzeum is található. A falut először 1567-ben említették, akkor még Aa néven, ami óészaki nyelven patakot jelent, majd 1917-ben a norvég nyelvújítással változott Å-ra a neve. A Lofoten-szigetek pedig négyzetkilométerenként 19 lakosával Európa egyik legritkábban lakott régiójának számít, ezért már a kaland elején érdekes volt feltérképezni a töltési lehetőségeket.

Norvégiáról érdemes tudni, hogy az elektromos autók terjedésében régóta élen jár. A villanyautók magasan vezetik az eladási adatokat, legújabb adatok szerint a forgalomba helyezett új autók 71,9 százaléka elektromos, ezért nem csoda, hogy az Å-ban lévő szállásról mindössze 30 percre elérhető volt egy nagyteljesítményű gyorstöltő. Az odavezető úton érdemes felfedezni a szigetcsoport csodálatos panorámáját: Lofoten a sziklamászók és kerékpárosok kedvelt úti célja.

Töltés otthon és úton

A Porschével persze nem kell feltétlenül a nyilvános töltőállomásokat használni, hiszen az otthoni hálózatról, egy megfelelő fali töltőberendezéssel a Taycan a legtöbb elektromos autóhoz hasonlóan 11 kilowattal tölthető, azaz 9 óra alatt teljesen fel lehet tölteni. Az opciós 22 kilowattos töltő megrendelésével pedig ez az idő a felére csökken, azaz reggelre egészen biztosan kalandra kész lesz az autó.

A leggyorsabban persze a nagyteljesítményű töltőknél lehet feltölteni az akkumulátort, és ilyet egyre több autópálya mentén találunk. A 350 kilowattra képes Ionity töltőállomásnál a Porsche Taycan akár 270 kilowattal is tölthető, ezért 20 perc is elegendő a 80 százalékos töltöttség eléréséhez. A töltés sebessége az akkumulátor hőmérsékletétől is függ, és a Porsche ebben is segít: ha az autóra bízzuk, hogy navigáljon minket a töltőállomáshoz, akkor közben automatikusan előkondicionálja az akkumulátort, hogy a lehető leghatékonyabb legyen a töltés.

Hatótávpara nélkül

A villámtöltést a lappföldi Kirunában és a Stockholmba vezető úton is használta a Porsche csapata, mielőtt megálltak pihenni egy jellegzetesen skandináv vízparti házban. Az út leghosszabb részét sikerült úgy teljesíteni, hogy egyszer sem kellett aggódniuk a lemerülés miatt. Már az indulás előtti készülődés is nyugodtabban telt, a Taycan Cross Turismo változata ugyanis 530 literes csomagtartót kínál, ami a hátsó ülések ledöntésével 1296 literesre bővíthető. Sportkombi talán még sosem volt ennyire praktikus, mint ez a Porsche.

Gyorsan telnek a napok, Norvégián, Svédországon és Finnországon átkelve Dániába ért a csapat, Koppenhága volt a következő állomás.

A dán főváros azt az ambiciózus célt tűzte ki maga elé, hogy a világ első klímasemleges metropoliszává válik,

ezért az elektromos járművek vásárlásához adott támogatáson felül a villanyautók vezetői minden nap kedvezményekben részesülnek. A parkolási díjat például már csak a belsőégésű motoros autókra kell megfizetni, ennek a költsége ráadásul meredeken emelkedik.

Az Autobahnon is beválik

Az utazás következő szakasza észak-dél irányban szeli át Németországot, a Hamburg és Stuttgart közötti távot pedig sikerült mindössze két töltési megállóval teljesíteni, és egyik sem tartott tovább 20 percnél. A sebességkorlátozás nélküli Autobahn még az elektromos Porschével is száguldásra csábít, ezért ki kellett próbálni azt is, mire képes a Taycan Cross Turismo, ha gyorsulásról van szó.

Németország után az osztrák Alpok következett, és a Timmelsjoch hágó még több izgalmat tartogatott, mint az autópálya.

A kanyargós hegyi utakon lehetett igazán kiélvezni a Taycan alacsony súlypontját, a padlóba épített akkumulátoroknak köszönhetően ugyanis igazán meggyőző az útfekvése. Szinte el is felejthetjük, hogy egy nagy csomagtartójú családi autóról van szó, a vezetési élmény terén a márka neve kötelez.

Porsche-tarifával

Tizenkét nap után ért a csapat az úti céljához, a piemonti Bee kisvárosába, és a túra során egyszer sem akadt problémájuk a töltéssel. Az út első felében, ahol hosszú szakaszokat kellett teljesíteni, nagy hasznát vették a villámtöltőknek, ahol rengeteg időt takarítottak meg. Persze minél nagyobb a töltési teljesítmény, annál többe kerül a töltés, de még így is olcsóbb a benzinköltségnél, a Porsche-tulajdonosoknak ugyanis csak 33 eurócentet kell fizetniük az Ionity hálózatán.

Ideje lenne tehát elektromos autóra váltani? Bevalljuk, hogy vannak még megoldandó feladatok, de egy olyan csúcsmodellel, mint a Porsche Taycan Cross Turismo, akár egy ilyen Európát átszelő túra is bevállalható. Az utazás során pedig a távolság nemcsak leküzdendő feladat lesz, hanem élvezhetjük is a vezetés minden percét. Az még messze van, hogy kizárólag Porschék legyenek az úton, de a Taycan alapmodellje nem olyan drága, mint gondolnánk.

svédország | porsche taycan cross turismo | lofoten | porsche taycan | skandinávia | Lofoten-szigetcsoport

FOLYTASD EZZEL

Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója

A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Rendeld meg a Roadster magazin 18. számát!

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa