Close
Állja az időt az általuk alkotott világ – Position Collective-portré

Állja az időt az általuk alkotott világ – Position Collective-portré

Nagyhírű márkákkal dolgoznak együtt, az általuk tervezett különleges lámpa világszerte kelendő terméknek számít, míg itthon többek között népszerű éttermek enteriőrjét rajzolták meg. A 2010-ben alapított, bútor- és enteriőrdizájnban utazó Position Collective (PC) napjainkban az egyik legismertebb és leginkább elismert magyar tervezőbrigádnak tekinthető.

Annak idején az egykori Merlin Színház belsőépítészeti átalakításával vetették meg a lábukat a hazai mezőnyben, majd olyan neves és izgalmas projektek kötődtek a nevükhöz, mint a Hotel Nomuri, a budai Zona étterem, az Andrássy úti Zsidró hajszalon, a Pozsonyi úton található My Green Cup és az Innio arculatának megálmodása.

Kezdetben a belsőépítészet kötötte le az energiájukat, aztán fokozatosan fordultak a használati tárgyak felé. Egyik impozáns darabjuk a 2013-ban életre hívott, indiai élmények inspirálta fém lámpakollekció, a Pran lett. A különleges lámpabúráról annyit érdemes tudni, hogy különböző színű és formájú műanyag alkatrészeinek variálásával ötvenféle világítótestet kaphatunk.

A fémnyomott elemrendszerből álló lámpák hatalmas sikert arattak egy londoni vásáron, azóta is a PC egyik nagy slágereként járják a világot.

A Position Collective nemzetközi elismertsége egyébként meghaladja az itthoniét: olyan cégek vagy márkák választották őket partnernek, mint a Google, a Paramount Pictures, a Mercedes-Benz és az Aston Martin.

Nyolc év alatt ugyan nem egyszer változott a csapat összetétele, de két dolog állandó maradt: a régmúlt stílusjegyeit megidéző tárgyaikra jellemző visszafogott elegancia, valamint az építész Simonfalvi Bence, és a bútortervező Kertész Attila alkotta kreativitásért felelő páros, vagyis a PC két motorja (illetve a harmadik, a pénzügyi tanácsadóként dolgozó Jónás László).

– “Azt mondják a külső szemlélők, a termékeink és az általunk kreált belső terek felismerhetőek. Eléggé ránk jellemző színhasználatunk, illetve funkcionális, letisztult, a klasszikus modernhez közel álló téralkotásunk van – ezek a jegyek egyébként a formaalkotásainkban is visszaköszönnek” – kezdi Simonfalvi Bence, a PC egyik meghatározó figurája, hozzátéve, hogy kevesebbet foglalkoznak lakberendezéssel, inkább a térelrendezés felé tendálnak.

Bence szerint ritka az olyan projekt – bár akad rá példa –, hogy a-tól z-ig valamennyi feladat az övék legyen. Próbálnak valami olyat alkotni, hogy tíz-tizenöt év múlva ne érezzék cikinek, amit odatettek, tehát egyfajta kortalanságra is törekednek. – “A trendeket természetesen figyeljük, de inkább a tárgykultúra és a kiegészítők szintjén követjük, sohasem másolunk. Ha van egy megfelelő alap, egy kiváló aránnyal eltalált, változtatható elképzelés, akkor hozzátesszük a magunkét. Mondhatjuk, hogy a finomhangolást végzünk” – veszi át a szót Kertész Attila, amikor arra kértük a Position Collective tagjait, meséljenek egy kicsit magukról.

A munkaleosztást illetően mindketten nyakig benne vannak a bútortervezésben és belsőépítészetben. Bence inkább utóbbival foglalkozik, az egyedi bútortervezés és a technológiai részét Attila viszi. Az alapkoncepciót viszont minden esetben együtt találják ki. Viták természetesen előfordulnak közöttük, de ahogy mindketten szinte egyszerre bólogatva megjegyzik: ezek árán haladnak előre a projekttel. Egy esetleges viaskodás soha sem látszik a végeredményen.

Dizájnkörökben a mai napig sokan szeretik az ötvenes és a hatvanas évek világát, többek között azért, mert ez a korszak teljesen alap geometrikus formákból táplálkozik.

Letisztultságról árulkodik, kevesebb ingert kelt, ezért hosszú távon sem válik zavaróvá.

A bútortervezés esetében maga ez az arányképzés és formavilág a Position Collective tagjainak is szimpatikus, és jól tudnak vele dolgozni.

Két fő tevékenységük közül a tárgyakkal való foglalatoskodás számít megengedőbb műfajnak. – “Igyekszünk időtállóbb formavilágot létrehozni. A belső tereknél arra törekszünk, hogy bármilyen jellegű bútorzattal együtt tudjanak működni a termékeink; egy állandó, jó fundamentumot jelentsenek még akkor is, ha a színek egyébként jönnek-mennek. A színek rendkívül fontosak, érzelmi húrokat pengetnek meg, és nagyon sokat számít, valaki tud-e azonosulni velük. A mi színeink és formáink azonban nem dominálnak, nem próbálják meg uralni a teret” – így festi le Kertész Attila a Position Collective alkotói világát.

A fiúk roppantul büszkék a nagyobb nemzetközi dizájnportálokon megjelent munkáikra és a számos szakmai elismerésre. Pályázatokon nem indulnak, ahogy mondják, inkább a felhasználói oldalról érkező visszajelzésekre figyelnek, ezeket pedig egy-egy nagyobb nemzetközi kiállításon kapják meg, legyen szó tervezőkről vagy megrendelőkről.

Rengeteg minden került már ki a kezeik közül az étteremtől a hotelen át, egészen a magánlakásig, ám irodát és szakrális épületet még nem csináltak. Mostanság egy izgalmas kiállítótér-múzeum projekten dolgoznak, mert valahogy rendre megtalálják őket azok a munkák, amelyekben ki tudják magukat élni. A bútoroknál önállóbbak lehetnek: itt rátaláltak a világítótestekre és a kerámiákra – mindkettő már önmagában elég tág és szabad terület.

Egy ennyire kreatív közegből, mint a bútortervezés a lakberendezés, igen nehéz kitűnni, a fiúk szerint akkor sikerülhet, ha kellő energiát, odafigyelést és ismeretet szerez az alkotó, és megpróbál újat mutatni, nem pedig azt előszedni, amit másutt már láttunk. – “Persze az más kérdés, hogy hosszú távon hogyan lehet fenntartani. Mi úgy látjuk, jobban megéri egyszerre kevesebb projektbe beleásni magunkat, és időt szánni rájuk, mint egymás után darálni a termékeket” – Bence gondolataiból tehát kiderül, hogy a PC a jó munkához idő kell elvét követi.

– “Amikor mi kezdtünk, teljesen más helyzetben voltunk, mint azok, akik napjainkban vágnak bele – mondja Attila. – Akkor nagyon komplex látásmóddal álltunk mindkét vonalhoz, talán ez lehetett szimpatikus az ügyfeleinknek. Mindketten benne vagyunk a tervezési folyamatokban, egymás szakterületeit segítve, és ez érezhető is a termékeinkben. Pont annyira hat az érzelmeinkre, mint amennyire kielégíti a funkciót. Alapvetően az egész egy megfoghatatlan dolog, de a személyesség minden projektben tetten érhető: van benne valami emberi és jó vele, vagy benne élni.”

Ez is érdekelhet:

(Fotók: Position Collective)

Megjelent a legújabb Roadster magazin!
Ismét egy magazin azoknak, akik szerint nem arra születtünk, hogy a négy fal között üljünk, akik szerint az élet olyasmi, amit nagykanállal kell fogyasztani és amiből sosem lehet elég. 170 oldalnyi friss, színes és energiával teli kontent felfedezőknek, kalandoroknak, inspirációt keresőknek mindarról, ami miatt érdemes nekivágni a világnak. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom