Három éve, a koronavírus-járvány idején számos szokatlan dolog történt, amelyekre ma már talán nem is emlékszünk. Az egyik legfurcsább kétségtelenül az Európa felett repkedő durván százezer szellemjárat közlekedése volt, amelyet a résidőszabályozásra vonatkozó uniós előírás teljesítése érdekében tettek a légitársaságok.
2022 elején azért működtettek sok esetben üres, veszteséges járatokat Európa-szerte, hogy a résidőket fenntarthassák a repülőtereken. A résidő a kapacitáshiánnyal küszködő repülőgéptereket segíti a menetrendek megtervezésében: akkor juthat prioritáshoz egy légitársaság a menetrendtervezés során, ha az előírásokat betartva, rendszeresen indított járatot az előző év azonos időszakában.
A légitársaságoknak a világjárvány kitörése előtt a lefoglalt járatok nyolcvan százalékát kellett elindítaniuk ahhoz, hogy megtarthassák a repülőtéri résidejüket.
Becslések szerint a százezernyi szellemjárat mintegy 2,1 millió tonna szén-dioxid kibocsátásával járt, ezért a Greenpeace és más környezetvédelmi szervezetek kérték az Európai Bizottságot és a nemzeti kormányokat, hogy szüntessék meg ezt a szabályt.
Nem olyan sokkal később az Európai Parlament meghosszabbította a koronavírus-járvány idejére a közlekedési ágazatban szükséges egyes tanúsítványok és engedélyek érvényességi idejét.
A reptéri résidőkre vonatkozó szabályokat, úgy alakították át, hogy a légitársaságok számára egyértelmű legyen a fel- és leszállási idősávok jövőbeli felhasználásának módja. Az új szabályok értelmében a 2021-es nyári és téli szezonban a légitársaságoknak a járvány előtt megszabott 80 százalék helyett a résidők 50 százalékát kellett kihasználniuk ahhoz, hogy a fel- és leszállási idősávjaikat megtarthassák a következő szezonra is.
Ezen felül az új szabályok értelmében a 2020. szeptember 1. és a 2021. június 30. között lejáró dokumentumok további tíz hónapig érvényesek maradtak.
A járvány miatti szünet a pilóták mentális állapotára is nagy hatást gyakorolt: sok pilóta kényszerszabadságra ment, így heteken, hónapokon át sokkal kevesebbet, vagy egyáltalán nem repült.
A karantén-korszak jellegzetes furcsasága volt továbbá az üresen kongó nagyvárosi utcák látványa. Ez sem jut eszünkbe szerencsére mindennap, de azért érdemes felidézni, hogyan festett például New York, mint szellemváros néhány évvel ezelőtt.
(Fotók: GettyImages)
repülő | szellemjárat | covid | repülőgép | koronavírus | résidő
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!