Saját autóiból készített kiállítást Norman Foster, az egyik legismertebb brit építész a bilbaói Guggenheim Múzeumban. A Motion: Autos, Art, Architecture (Mozgás: Autók, művészet, építészet) című kiállításon 20. és 21. századi autók, valamint a sebességhez és a mozgáshoz kapcsolódó építészeti és műalkotások láthatók.
A Foster + Partners a világ legnagyobb építészirodáinak egyike, alkotásai közül kiemelkedik a berlini Reichstag újjáépítése, az új Wembley Stadion, a Temze fölött átívelő Millennium Bridge és a pekingi repülőtér.
Foster maga kereste meg a Guggenheimet a kiállítás ötletével, hogy megossza másokkal is az autók iránti szenvedélyét.
Mint mondta, mindig is lelkesedett a mozdonyok, repülőgépek és autók formatervei iránt, és abban a kiváltságban van része, hogy sokféle repülőgépet és járművet vezethet. Az építész azt is elárulta, hogy az első autó, amelynek a volánja mögé ült, egy 1935-ös Morris Eight volt.
A galériába lépve olyan 20. századi járművek fogadják a látogatókat, mint a Porsche első autója, a Porsche Phaeton vagy egy Rolls-Royce 40/50 Alpine Eagle 1914-ből, melyeket Eadweard Muybridge fotós mozgással foglalkozó alkotásai egészítenek ki.
Az összes bemutatott autó közül kilenc a Foster saját kollekciójából származik, köztük egy Chrysler Airflow 1934-ből, a Jaguar E-Type 1961-ből és a Dymaxion Car 4. A hét további teremben a látogatók megnézhetik, hogyan változtak az autók az idők során, mindezt különböző témák köré csoportosítva, mint a szobrok, a sport, a képzelőerő és Amerika.
Többek között olyan olyan sorozatgyártású autóktól, mint az 1951-es Volkswagen Beetle és egy eredeti Mini Cooper, eljutunk a világ legalacsonyabb autójáig, a Lancia Stratos Zero sportkocsiig, és a 2020-as Mercedes-AMG F1 W11 EQ Performance versenyautóig.
A kiállításon egyetemi hallgatók terveit is láthatjuk, amelyek a mobilitás jövőjébe vezetnek. Emellett más érzékszerveket is igyekeztek bevonni a teljes körű élmény jegyében, hallhatjuk az elhúzó versenyautó hangját, és az agyagmodellezésbe is belekóstolhatunk. Foster szerint két tág téma, a szépség és technológia köré összpontosul a kiállítás.
"A két téma, a szépség és a technológia, néha érzékelhető formát vesz fel, járművé alakul, néha pedig elválik egymástól".
"Létezik a hasznos szépség, például egy Jeepben vagy egy 2CV-ben, ugyanúgy, ahogyan egy adott korszak rendkívül íves, fényűző, testreszabott karosszériáiban" – mondta Foster, aki a kiállítással szerette volna bemutatni, hogyan függ össze a járművek átalakulása a művészet és az építészet fejlődésével, reflektorfényben a különböző tudományágak közötti kapcsolattal.
A huszadik század derekának álomautói között is egyedülállónak számítottak ezek a modellek, de ez az autó is igencsak megmozgatta a finom vonalak rajongóinak fantáziáját. Az innováció persze nem áll meg, a klasszikus Miniből például most az oxfordi gyárban építenek elektromos autót.
(Forrás: Dezeen, képek: Norman Foster Foundation/Dezeen)
Guggenheim Múzeum | Bilbao | kiállítás | autó | David Foster | autókiállítás
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!