Close
Saját luxusautóit vitte el a Guggenheim Múzeum kiállítására az egyik legismertebb brit építész

Saját luxusautóit vitte el a Guggenheim Múzeum kiállítására az egyik legismertebb brit építész

Saját autóiból készített kiállítást Norman Foster, az egyik legismertebb brit építész a bilbaói Guggenheim Múzeumban. A Motion: Autos, Art, Architecture (Mozgás: Autók, művészet, építészet) című kiállításon 20. és 21. századi autók, valamint a sebességhez és a mozgáshoz kapcsolódó építészeti és műalkotások láthatók.

A Foster + Partners a világ legnagyobb építészirodáinak egyike, alkotásai közül kiemelkedik a berlini Reichstag újjáépítése, az új Wembley Stadion, a Temze fölött átívelő Millennium Bridge és a pekingi repülőtér.

Foster maga kereste meg a Guggenheimet a kiállítás ötletével, hogy megossza másokkal is az autók iránti szenvedélyét.

Mint mondta, mindig is lelkesedett a mozdonyok, repülőgépek és autók formatervei iránt, és abban a kiváltságban van része, hogy sokféle repülőgépet és járművet vezethet. Az építész azt is elárulta, hogy az első autó, amelynek a volánja mögé ült, egy 1935-ös Morris Eight volt.

A galériába lépve olyan 20. századi járművek fogadják a látogatókat, mint a Porsche első autója, a Porsche Phaeton vagy egy Rolls-Royce 40/50 Alpine Eagle 1914-ből, melyeket Eadweard Muybridge fotós mozgással foglalkozó alkotásai egészítenek ki.

Az összes bemutatott autó közül kilenc a Foster saját kollekciójából származik, köztük egy Chrysler Airflow 1934-ből, a Jaguar E-Type 1961-ből és a Dymaxion Car 4. A hét további teremben a látogatók megnézhetik, hogyan változtak az autók az idők során, mindezt különböző témák köré csoportosítva, mint a szobrok, a sport, a képzelőerő és Amerika.

Többek között olyan olyan sorozatgyártású autóktól, mint az 1951-es Volkswagen Beetle és egy eredeti Mini Cooper, eljutunk a világ legalacsonyabb autójáig, a Lancia Stratos Zero sportkocsiig, és a 2020-as Mercedes-AMG F1 W11 EQ Performance versenyautóig.

A kiállításon egyetemi hallgatók terveit is láthatjuk, amelyek a mobilitás jövőjébe vezetnek. Emellett más érzékszerveket is igyekeztek bevonni a teljes körű élmény jegyében, hallhatjuk az elhúzó versenyautó hangját, és az agyagmodellezésbe is belekóstolhatunk. Foster szerint két tág téma, a szépség és technológia köré összpontosul a kiállítás.

“A két téma, a szépség és a technológia, néha érzékelhető formát vesz fel, járművé alakul, néha pedig elválik egymástól”.

“Létezik a hasznos szépség, például egy Jeepben vagy egy 2CV-ben, ugyanúgy, ahogyan egy adott korszak rendkívül íves, fényűző, testreszabott karosszériáiban” mondta Foster, aki a kiállítással szerette volna bemutatni, hogyan függ össze a járművek átalakulása a művészet és az építészet fejlődésével, reflektorfényben a különböző tudományágak közötti kapcsolattal.

A huszadik század derekának álomautói között is egyedülállónak számítottak ezek a modellek, de ez az autó is igencsak megmozgatta a finom vonalak rajongóinak fantáziáját. Az innováció persze nem áll meg, a klasszikus Miniből például most az oxfordi gyárban építenek elektromos autót.

(Forrás: Dezeen, képek: Norman Foster Foundation/Dezeen)

 

David Foster | kiállítás | autó | Bilbao | Guggenheim Múzeum

FOLYTASD EZZEL

Zseniális finomsággal merített inspirációt a Harry Potter-könyvekből ez a ház

Eladó Pablo Picasso egykori stúdiója

Rendeld meg a Roadster magazin 9. számát!
Friss, 220 oldalas lapszámunkat ezúttal egy színes és izgalmas, 20 oldalas melléklettel egészítettük ki, amelyben a prémium spiritek szédítő univerzumába merülünk el. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Close
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom