Close
És eljött a pillanat: San Franciscóban whiskeyt nyomtattak 3D-ben

És eljött a pillanat: San Franciscóban whiskeyt nyomtattak 3D-ben

Sokkal olcsóbb lehet az égetett szesz, ha nem kell hosszú évekig hordókban érlelni és tárolni. De vajon felveszi-e a versenyt a valódi whiskeyvel a laborban gyártott, és ősöreg tradíciók híján milyen üzenettel szolgálhat?

Mire asszociálunk a whiskeyről? Komoly családi tradíciókra, generációkon át öröklődö receptre, a Skót-felföld zord kontúrjaira, esetleg az amerikai dél vad tájaira. Egy laboratóriumra San Francisco belvárosában a legkevésbé sem.

Nem is rejti véka alá a küldetését az Endless West, a cég, amelyik azt írja a palackokra:

Provocative spirit for curious minds.

Hatásos szójáték, ahol a spirit szellem és égetett szesz is lehet, mindez ugye a kíváncsiaknak. Így születik a Glyph, a világ első, laborban gyártott whiskeyje, amely a gyártó szerint vetekszik a legjobbakkal. Ugyanakkor – jegyzi meg az 1843 Magazine – fontos az idézőjel, mert az amerikai törvények szerint a szokatlan eredetű Glyph nem nevezhető whiskeynek.

Skóciában akkor sem lehet whiskey egy ital, ha három évnél kevesebbet érlelik hordóban, a legjobb márkákat pedig tizenkét évig érlelik. Merthogy közvetlenül a lepárlás után még színtelen, jobbára csak alkohol izű a whiskey, ezért kell hosszasan érlelni hordóban.

Ehhez képest a Glyph 24 óra alatt palackba kerül.

Az ízét kovászból és növényekből kinyert molekulákból kapja, amelyeket hozzáadnak az alkoholhoz. Josh Decolongon vezető termékfelelős szeret „3D-nyomtatású whiskeyként” hivatkozni rá.

Hívjuk bárhogy is, a Glyph kihívást jelenthet a hagyományos whiskeyknek, már csak azért is, mert lényegesen olcsóbb náluk. Nem kell hozzá akkora infrastruktúra, nincs hosszú években mérhető érlelési idő, egyszerűbb tárolni és szállítani. Ráadásul az Endless West szerint

a hordóknak sincs eredendő romantikájuk.

Vagyis itt nincsenek ugyan nagyívű tradíciók, ám hasonlóan fontos üzenet az ital mögötti tudományos háttér. „Mesélhetünk egy alapjaiban más történetet az innovációról, és a ételek-italok jövőjéről?” – teszi fel a kérdést Alec Lee, az Endless West igazgatója.

„Nekem whiskey ízesítésű vodkának tűnt a Glyph – mondta Henry Wilkins újságíró az italt megkóstolása után. – De ez egy merész vállalkozás, és az első próbálkozás nem rossz.”

Több kóstoló eltérő véleményeket mondott, mindenesetre abban maradtak, érdemes figyelni, mit művel az Endless West. És nem csak ők: Amerikában legalább fél tucat startup dolgozik az érlelés drámai lerövidítésén. Ki tudja, egy napon talán a whiskey establishmentnek is oda kell majd figyelnie rájuk.

3D-nyomtatás | san francisco | startup | 3D | whiskey

FOLYTASD EZZEL

Öt különleges forraltbor-recept a nagyvilágból

Letarolta Spanyolország és Portugália a Michelin-t

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!
Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Instagram