Mivel a munkaerő piaci-válság minden országban egyre nagyobb méreteket ölt – csak az Egyesült Államokban havonta átlagosan mintegy 700 ezer vendéglátóipari dolgozó hagyta el az iparágat az elmúlt évben –, a tapasztalt szakácsok egyre keresettebbé válnak az éttermekben és a szállodákban.
Az egyik álláshirdetés remekül szemlélteti, hogy a séfek milyen elképesztően magas jövedelemért találhatnak maguknak munkát. A Bob Bob Ricard – ami egy francia és orosz tematikájú étterem London híres Soho negyedében – ugyanis 91 ezer fontos (kb. 39 millió forintos!) éves fizetésért hirdetett pozíciót egy főszakács számára.
A vendéglátóiparban dolgozó személyzet és a séfek évtizedek óta rendre túlhajszoltak és alulfizetettnek számítanak, ám mivel a nehéz körülmények és a juttatások hiánya sokakat elriaszt a szakmától, azok, akik kitartottak, ma már akkora fizetéseket kaphatnak, mint egy cégvezető, illetve olyan juttatásokat, mint például az egészségbiztosítás és – a Bob Bob Ricard esetében – akár évi hatezer font (kb. két és fél millió forint) értékű étkezési hozzájárulás.
Mindez az éttermi üzleti modell átrendeződését követi, amelynek eredményeként a vendéglátósok újragondolták, hogyan csalogassák magukhoz vagy tartsák meg a legjobbakat. A szövetkezeti vállalkozásoktól kezdve a borravaló-struktúrák eltörlésén vagy növelésén át egészen az alkalmazottak wellness-élményének fokozásáig mindent kipróbálnak, hogy emeljék a béreket és vonzóbbá tegyék a konyhai munkát.
Daniel Humm, a New Yorkban működő Eleven Madison Park – amelyet korábban már támadtak azért, mert eltávolította a húst az étlapról, miközben az árakat változatlanul hagyta – most bejelentette, hogy visszafordítja a sokat dicsért borravalómentes politikáját. Korábban a 335 dolláros (kb. 105 ezer forintos) menüben benne volt a borravaló, ami gyakorlatilag húsz százalékos áremelkedést jelentett. Annak érdekében vezették be, hogy a személyzet a piaci ingadozásokhoz képest elegendő fizetést kapjon.
"Egy manhattani étterem üzemeltetésének költségei soha nem voltak ilyen magasak" – áll az Eleven Madison Park vendégeinek küldött e-mailben. "Mint mindig, számunkra most is az a legfontosabb, hogy megtaláljuk a módját annak, hogy támogassuk a csapatunkat; azokat az embereket, akiknek a lelkesedését, elkötelezettségét és jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni".
Senki sem vitathatja, hogy a vendéglátásban dolgozóknak többet kell fizetni manapság, de mivel az ellátási lánc problémái és az infláció miatt az árak már most is felfelé kúsznak, a csapást a vendég szenvedi el. Egyesek azonban minden eddiginél elkötelezettebbnek tűnnek és visszatérnek az éttermekbe, míg mások boldogan rendeltek a helyektől az elmúlt két évben.
Mindez vajon azt jelenti, hogy a fine dining drágább és exkluzívabb lesz a jövőben?
A Tripadvisor minden évben közzéteszi a világ legnépszerűbb úti céljait az amerikai felhasználói vélemények és értékelések szerint. Ezek alapján egyértelműen kiderült: a gasztronómia iránt rajongók számára Róma a földi paradicsom.
(Forrás: Finidiniglovers, fotók: Pixabay, Getty Images, Unsplash)
vendéglátás | fizetés | séf | hiány | london
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!