Szingapúr azt tervezi, hogy 2026-tól előírja, hogy az országból induló minden járatnak legalább részben fenntartható üzemanyaggal (SAF) kell közlekednie.
Azt szeretnék, ha 2026-tól a felhasznált üzemanyagok legalább egy százaléka származna fenntartható forrásból, 2030-ra pedig ezt az arányt három-öt százalékra emelnék. A fenntartható üzemanyag készülhet szintetikus eljárással vagy természetes anyagokból, például használt étolajból vagy faforgácsból, de akár állati zsiradékból is. Az SAF jelenleg a repülőgép-üzemanyagok piacának 0,2 százalékát teszi ki, a tervek szerint 2050-re pedig hatvanöt százalékát adná.
Egyelőre viszont úgy tűnik, a gyártók és a légitársaságok elbeszélnek egymás mellett, mert míg előbbiek arra panaszkodnak, hogy nem tudják, hogy az általuk termelt üzemanyagot megvásárolják-e, addig a légitársaságok szerint nincs elegendő kínálat a megfelelő áron.
A SAF jelenleg akár ötször annyiba kerül, mint a hagyományos repülőgép-üzemanyag.
Szingapúr viszont a jegyek árának kordában tartására fix mértékű adót állapít meg, amely akkor is érvényben marad, ha az SAF költségei végül eltérnek az előrejelzésektől. A prémium osztályokon és a hosszabb távra utazóknak azonban magasabb díjat kell majd fizetniük.
A turistaosztályon utazóknak egy Bangkokba szóló jegy három szingapúri dollárral (körülbelül nyolcszáz forinttal) drágul, míg a Tokióba utazóknak hat (1600 forinttal), a Londonba utazóknak pedig tizenhat szingapúri dollárral (nagyjából 4300 forinttal) kell többet fizetniük.
Szingapúr egyébként már most jelentős petrolkémiai központként működik, ami alapot biztosít az SAF-termeléshez is. Környezetvédők azonban arra figyelmeztetnek, hogy a fenntarthatónak nevezett üzemanyagok nem feltétlenül és nem minden esetben környezetbarátabbak, mint hagyományos társaik, és általuk a repülés közbeni kibocsátás nem csökken.
Ennek az európai országnak szintén nagy zöld tervei vannak a repüléssel kapcsolatban.
(Forrás: Reuters, Flight Global, Seattle Times, képek: Getty Images)
sáf | repülő | fenntartható | járatok | repülés
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!