Szingapúr azt tervezi, hogy 2026-tól előírja, hogy az országból induló minden járatnak legalább részben fenntartható üzemanyaggal (SAF) kell közlekednie.
Azt szeretnék, ha 2026-tól a felhasznált üzemanyagok legalább egy százaléka származna fenntartható forrásból, 2030-ra pedig ezt az arányt három-öt százalékra emelnék. A fenntartható üzemanyag készülhet szintetikus eljárással vagy természetes anyagokból, például használt étolajból vagy faforgácsból, de akár állati zsiradékból is. Az SAF jelenleg a repülőgép-üzemanyagok piacának 0,2 százalékát teszi ki, a tervek szerint 2050-re pedig hatvanöt százalékát adná.
Egyelőre viszont úgy tűnik, a gyártók és a légitársaságok elbeszélnek egymás mellett, mert míg előbbiek arra panaszkodnak, hogy nem tudják, hogy az általuk termelt üzemanyagot megvásárolják-e, addig a légitársaságok szerint nincs elegendő kínálat a megfelelő áron.
A SAF jelenleg akár ötször annyiba kerül, mint a hagyományos repülőgép-üzemanyag.
Szingapúr viszont a jegyek árának kordában tartására fix mértékű adót állapít meg, amely akkor is érvényben marad, ha az SAF költségei végül eltérnek az előrejelzésektől. A prémium osztályokon és a hosszabb távra utazóknak azonban magasabb díjat kell majd fizetniük.
A turistaosztályon utazóknak egy Bangkokba szóló jegy három szingapúri dollárral (körülbelül nyolcszáz forinttal) drágul, míg a Tokióba utazóknak hat (1600 forinttal), a Londonba utazóknak pedig tizenhat szingapúri dollárral (nagyjából 4300 forinttal) kell többet fizetniük.
Szingapúr egyébként már most jelentős petrolkémiai központként működik, ami alapot biztosít az SAF-termeléshez is. Környezetvédők azonban arra figyelmeztetnek, hogy a fenntarthatónak nevezett üzemanyagok nem feltétlenül és nem minden esetben környezetbarátabbak, mint hagyományos társaik, és általuk a repülés közbeni kibocsátás nem csökken.
Ennek az európai országnak szintén nagy zöld tervei vannak a repüléssel kapcsolatban.
(Forrás: Reuters, Flight Global, Seattle Times, képek: Getty Images)
repülő | repülés | sáf | szingapúr | fenntartható
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!