Sok, az utazók körében népszerű európai városban erősödik a turistaellenes hangulat, aminek meglepő gyakorlati következménye lett: a turistahajók nemzetközi szövetsége (CLIA) arra figyelmeztetett, hogy a tengerjáró hajók elkerülhetnek egyes európai kikötőket.
A közeljövőben javasolhatja az útvonalak módosítását a turistahajók nemzetközi szövetsége, amennyiben bármilyen okból úgy érzik, hogy nem bánnak jól minden utassal. A hírt a szervezet európai részlegének vezetője, Marie-Caroline Laurent jelentette be.
Koránt sem előzmények nélküli a bejelentés: több európai város már korábban hozott intézkedéseket a tengerjárók visszaszorítására, Barcelona három és fél milliónál húzta meg a hajóval érkező látogatók számának felső határát, Velence kitiltotta a tengerjáró hajókat és bevezette a turisztikai adót, Amszterdam szintén korlátozta a látogatószámot, és 2035-re a hajós körutak betiltását tervezi.
A Fortune Europe magazin szerint az „antituristák” több hónapnyi sorozatos tiltakozása hatására a szektor egyik „legfőbb tettese” hallgat a tiltakozásokra, hogy elkerülje az esetleges erőszakot.
A hetekben közel háromezren tiltakoztak Barcelona főutcáján, a La Ramblán a turizmus ellen, és nemcsak táblákkal meg rigmusokkal, hanem színes vízipisztolyokból kilőtt bosszantó kis vízsugarakkal is. Ezt aztán felkapta a közösségi média, tehát valamennyire sikerült felhívni a figyelmet a problémára, ugyanakkor az utazási irodák és vendéglátóhelyek még nem számoltak be a foglalások tömeges lemondásáról – jegyezte meg a Wall Street Journal.
Amszterdam már egy évvel ezelőtt kitiltotta a tengerjáró hajókat a városközpontból, hogy korlátozza a látogatók számát, egyúttal visszaszorítsa a környezetszennyezést.
Új trendet dobtak fel a hullámok
Közben az utazási irodákat sem kell félteni, máris itt az új trend: fenntarthatóbb és tartalmasabb élményekkel felváltani a tömegturizmust. Az egyik új jelszó a „volun-tourism” (az önkéntesség és a turizmus szavak összeolvasztásával), vagyis amikor az utazók közszolgáltatásokat vesznek igénybe, és bevonódnak a helyi közösségek működésébe.
Erre jó példa a nemrég Koppenhágában kísérleti jelleggel bevezetett CopenPay program, amellyel akár ingyenes múzeumi tárlatvezetést vagy étkezést kaphat, aki tömegközlekedéssel utazik vagy részt vesz a szemétszedésben.
(Fotók: GettyImages, illusztráció)
barcelona | óceánjáró | tömegturizmus | luxushajó | utazás
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!