Ha valaki mostanában Olaszországba indul, és szívesen hódol a helyi aperitivónak, meglehet, hogy találkozott már a jelenséggel. Ügyesen balanszírozgat a pincér az asztalok között, magasba tartja a tálcát, és leteszi elénk az első kört: egy vermutos hosszabb italt, kis pohárnyi vizet, némi ropogtatnivalót. A szokásos fekete szívószál helyett azonban más került az italba: sárga. Keményebb is, finomabb is a fogása... Bucatini, te vagy az?
Nem csaltak az érzékek, tényleg egy tésztát illesztettek a narancsszínű italba, és egyre több kávézóban, bisztróban találkozunk az ötletes környezettudatossággal. Kár lenne most ismét részletes és elborzasztó adatokkal készülni a világ szívószálhasználatáról, elég csak annyit hozzátenni, hogy Amerikában például napi ötszázmillió műanyag szívószálat használnak el és dobnak el. Ötszázmillió darab, egy átlagos kedden: az egyszer használatos műanyagdarab átlagosan tizenöt-húsz percig él, amíg az embernek szüksége van rá, lebomlani pedig olyan ötszáz év alatt bomlana le. Sokkoló.
Olaszországban a tészta szinte vallás, eleve több száz formában fogyasztják a legfinomabb, házilag gyúrt verziókat: tagliatelle, casarecce, conchiglie, cannelloni, farfalle... csak hogy néhányat említsünk. Fogyasztáson kívül maximum építkezésre használják, akár a gyufaszálakat, vagy dekorációként. Most viszont új funkciót kapott a bucatini, és ezzel az ötlettel nemcsak jópofáskodnak, de segítenek is a szemétproblémán, és reformálják a szívószálhasználatot.
Kérdés, hogy mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás, mert egy angol startup közben (vagy előtt, vagy után...) piacra dobott hivatalos tésztaszívószálakat is. A Stroodles csapata elég hipszter módon lovagolta meg a bucatini-ügyet, és az utálatos papír szívószálak és a kis kefével mosható fémcsövek mellé megcsinálták a Stroodles-t, menő dizájnnal, papírcsomagolásban, "Pasta la vista plastic straws!" mottóval, öt font/huszonöt szálas áron. Az angol tésztaszívószálak természetesen vegánok, ezt hangsúlyozzák is, de a gluténmentesség még hiányzik a repertoárból, mivel ugyanúgy durumbúzából készítik, akár egy sima, mezítlábas tésztát.
Tény, hogy a Stroodles szálai gyakorlatilag a szabvány műanyag szívószálat kopizzák, ezáltal nem kell félni attól, hogy például a limonádéban lévő gyümölcsök nem mennek át rajta, de kérdés, nem egyszerűbb-e simán felhasználni a konyhában található bucatinit. Aztán pedig kikanalazni a gyümölcsöket egy kanállal...
Hogy a mezítlábas olaszos, vagy a hipszter angol változatot preferáljuk, az a mi dolgunk, de egy biztos: a bolygónk ilyen ötletek hallatán biztosan elmosolyodik. Nekünk, mindennapi használóknak pedig csak egy dologra kell odafigyelni: lehetőleg forró teába vagy csokoládéba ne akaruk beledobni a tésztát, mert percek alatt felveszi a carbonarában megszokott állapotát.
Ez is érdekelhet:
(Fotók: Unsplash, Getty Images, Stroodles)
olaszok | tészta | maccheroni | makaróni | találékonyság
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!