Utrecht egy élhető város – legutóbb például arról számoltunk be, hogy több száz buszmegállója tetejére úgynevezett élő növényszőnyeget telepítettek, hogy ott méhek döngicsélhessenek, és javulhasson a levegő minősége. Körülbelül Debrecen méretű, de három felsőoktatási intézményt is találunk ott, így elég magas a népsűrűség, szorgalmi időszakban akárhova nézünk, diákokat látunk. Természetesen biciklis diákokat. Nekik és a város tudatos lakóinak készült a több mint 12 ezer bicikli tárolására alkalmas mélygarázs.
Ahogy mi is megírtuk, Hollandia a minőségi turistákra lőne mostantól kezdve, ami annyit jelent, hogy nem a fapadosokkal érkező, költeni nem akaró instant városnézőket szeretnék elsődleges célcsoportuknak nevezni. Emellett pedig az is szerepel a stratégiájukban, hogy nemcsak Amszterdamot népszerűsítenék, hanem a többi holland várost is, hiszen az ország jóval több a fővárosi rendezett káosznál.
Itt van például Utrecht, ami a templomkocsmán, egyetemein és egy épületen hagyott ufón kívül is sokat adhat mindazoknak, akik Hollandia valós arcát szeretnék látni. Ebbe pedig beletartozik az erősen kerékpárhangsúlyos közlekedés is. A városban egy hétfői egyetemi napon simán kialakulhatnak biciklisdugók, és ha jártunk már a hollandoknál és láttunk vonatállomások melletti biciklitárolót, azt simán meg is szorozhatjuk kettővel.
Embertelenül sok bicaj mindenhol, hogy a tulajdonosok hogyan találják meg a sajátot, elképzelésünk sincs. Ráadásul a keresztül-kasul pakolt kerékpárok sokszor megkeserítik a mindennapokat, sokan késnek le vonatot a keresgélések miatt. Arról nem is beszélve, hogy az időjárási viszonyoknak is folyamatosan ki vannak téve.
A rotterdami Ector Hoogstad Architecten építészeti iroda 2011-ben nyerte meg a pályázatot a központi pályaudvarhoz csatolt biciklitároló kivitelezésére. 2017-ben már át is adták az első szakaszt, ahol körülbelül hatezer kerékpár pihenhet, mára pedig kész lett az egész komplexum.
Jócskán rálicitál az eddigi dobogósra, hiszen a tokiói bicikliparkoló csak kilencezer hellyel rendelkezik.
Három emeletet süllyesztettek a mélybe, mellesleg nemcsak funkciójában, építészetileg is jelentős a mélygarázs. Bringakölcsönzőt, szerelőállomást is találunk odalent, és már egy sima áthaladás is élmény lehet az egyedi kialakításnak köszönhetően. Természetes, hogy a parkoló mutatja a szabad helyeket, ezzel is pörget a folyamaton, amivel megkönnnyíti a tudatos városlakók mindennapjait.
Ez is érdekelhet:
(Fotók: Unsplash, Dezeen, Petra Appelhof)
biciklipark | Utrecht | hollandia | közlekedés | bicikli | dizájn
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!