Így látják a helyzetet a kiszállításra átálló éttermesek, vendéglátók

Van, aki villámgyorsan tudott alkalmazkodni a kialakult járványügyi helyzethez, sokan pedig inkább egy időre bezárták kapuikat, és kivárnak egy szebb holnap reményében. Olyan szakmabelieket kérdeztünk a két legnagyobb kiszállítócégről, a Woltról és a NetPincérről, egyéni történetekről és nehézségekről, akadályokról és sikerekről, akik pillanatok alatt átálltak a házhoz szállításra, többek még úgy is, hogy sosem gondoltak korábban erre az opcióra. 

Két hónappal ezelőtt, amikor hirtelen enyhülés jött egy hétvégére, a tavaszra vágyakozók már ki-kimerészkedtek néhány előzetesen telepített, pokrócokkal felszerelt belvárosi teraszra. Akkor még erős munkaerőhiány volt a vendéglátásban, ekkora bajt nem lehetett volna prognosztizálni. Akkor még csak a messzi Kínáról volt szó, dübörgött a Gozsdu, újabb helyek nyitottak, jó dolgunkban nem tudtuk, mit csináljunk, merre menjünk.

Mára megannyi vendéglátással foglalkozó cég került teljesen bizonytalan körülmények közé, és sok múlt azon, mennyire reagáltak gyorsan a kialakult szituációra. Vannak, akik kizárólag saját embereikkel, saját rendszerrel szállítanak házhoz, mások a Wolt és a NetPincér segítségével, megint mások több frontról támadnak, és mindkét megoldással élnek. A legkülönbözőbb vendéglátóhelyek képviselőit kérdeztük a rendkívüli helyzet megéléséről, jó és rossz tapasztalatokról.

Bestia, Wossala Rozina társalapító és Pryma Zoltán ügyvezető

Wossala Rozina és Lefkovics György olyan helyet álmodtak a Bazilika mellé, ami nyitásakor még példátlan volt a budapesti gasztroéletben. 2015 óta stabilan tartják pozíciójukat, amikor idejét érzik, csavarnak az ételeken, de alapvetően még mindig a technikásan elkészített húsok, amerikai trendeket is követő fogások mentén haladnak.

"Az egész vendéglátás helyzete nem könnyű most, de mi eddig minden akadályt sikeresen megugrottunk szerencsére. Egyik napról a másikra álltunk át a házhoz szállításra, mára több fronton próbálunk helyt állni egész Budapest területén.

Első körben a Wolt lett a nagy segítségünk, viszont a helyzet az, hogy nekünk rengeteg budai vendégünk van, de a Wolt csak bizonyos kerületeket fed le. Így ezért, illetve a munkahelyek megtartása miatt is saját Bestia-kiszállítást szervezünk.

Ebből már nem maradhatnak ki azok sem, akik túl messze laknak a Wolt által lefedett körzetektől. Nemsokára egy külföldi mintára, amolyan Uber Eats-módra szervezett szolgáltatás is megérkezik, amihez szintén csatlakoztunk, de erről még nem tudunk bővebben beszámolni.

A cégcsoportból a TG Italiano és a Tokio is csatlakozott, öt futárunk van a három étteremre, és eddig gördülékenyen megy a szállítás. Emellett a Pick&Go is opció, előre megrendelt, bekészített csomagot az étteremben is át tudnak venni a vendégek. Az ebédmenüt is házhoz visszük, most nem a mi asztalainknál fogyasztják el a vendégek, hanem otthon. A steakeket természetesen nem tudjuk úgy kiszállítani, hogy azok ugyanazt a minőséget hozzák otthon, ezért erre is van egy koreográfia: vákuumcsomagolva, minden szükséges kellékkel érkezik meg a hőkezeletlen hús, a séfünk, Krizmanics Norbert pedig videós javaslatokat ad hozzá.

Mindig fontos volt, hogy az ökológiai lábnyomunkkal is törődjünk, a házhoz szállítós csomagjaink mind komposztálható, lebomló dobozok, és ha igénylik, fa evőeszközt is biztosítunk. Rengeteget fertőtlenítünk, a kesztyű és a maszk természetesen alap. Emellett a vendéghez érkező csomagokat is fertőtlenítjük. Szerencsére úgy tűnik, még ebben a válsághelyzetben is van szükség a munkánkra, ami sok lendületet ad."

Igen, nápolyi pizzázó, Györgyfi Máté felszolgáló

Az Igen a főváros egyik kedvenc nápolyi pizzát kínáló helye. A Madách térről, egy apró pizzabárból indultak, mára a Margit körúton impozáns éttermi hangulatban működnek, működtek, ugyanis számukra is sorsfordító volt a vírushelyzet. Pizzéria lévén könnyebb némileg, hiszen az az egyik legnépszerűbb házhoz szállítós termék, azonban éppen a nápolyi mivolta, magas minősége miatt lehetne rizikós a szállítás. Ők viszont nem sokat teketóriáztak, belevágtak.

"Számomra teljesen új ez a dolog, eddig klasszikus vendéglátásban dolgoztam, kiszállításban még sosem, de ami nagyon tetszik, az a mai kivitelezés: Ipaden jönnek a rendelések, ezáltal be lehet őket időzíteni kényelmesen, a futárok szinte percre pontosan érkeznek. Néha persze előfordul, hogy pár percet megcsúszunk, mert kiszakad egy pizza mondjuk. Az ebéd- és a vacsoraidő ugyanúgy megvan, most, a szép időben inkább vacsora a jelllemző. Ezek korábban kezdődnek és tovább tartanak.

Nálunk az Igenben még sosem volt kiszállítás, de váltottunk, azért is, hogy az alkalmazottaknak megmaradhasson a munkájuk. Eddig úgy látszik, megérte, mert jól megy, de ez is, mint minden, a végén derül majd ki.

Azt, hogy a vendégkör mennyire változott, sajnos nem látom, de sokszor jönnek ugyanazon a néven rendelések, úgyhogy vannak visszajárók is, ez szuper dolog. Elővigyázatosságból az ajtóban van egy kordon asztalokból, ameddig a futárok be tudnak jönni. Tele vagyunk kézfertőtlenítővel, folyamatosan használjuk, a munka kesztyűben megy, a pizzaiolokon egyébként is van sapka, amit most kiegészít a szájmaszk. Ez mindenkinek kötelező, nagyon fontos szabály."

Tuning Bar&Burger prémium burgerező, Beef Heaven by Tuning, Love Meat Tuning, Erdélyi Róbert tulajdonos

Több mint öt éve működik töretlen sikerrel az erzsébetvárosi Tuning. Mindig a felső, prémium kategóriát képviselte a burger műfajban, és a város legjobbjai között tartjuk számon. A két testvér, a Beef Heaven by Tuning és a Love Meat Tuning most kicsit megpihen, hiszen a nagy húsok nem az igaziak, csak azonnali fogyasztáskor. Az egységek vezetése rendhagyó, tulajdonosa olyan szemlélettel ismerteti meg a kollégákat, amit máshol nem tapasztaltak. Róbert mindig őszinte és nyílt kommunikációt folytat cégen belül és a vendégekkel is. Új helyzethez kell adaptálódni, de ők már készültek egy nagyobb válságra.

"Nem terveztünk azelőtt házhoz szállítást, mert a burger egy sérülékeny jószág. Egyben kell maradnia, a húsnak sem mindegy, hogy mennyit vár, mielőtt beleharapnak. A járványügyi szituáció azonban átírta ezt, és hamar kellett lépni. Kitaláltunk egy szállításra alkalmasabb sütési módszert, olyan tárolókban visszük el a burgereket, hogy azok nem esnek szét, tudjuk tartani a magas minőségünket. Mi a Wolt mellett tettük le a voksunkat, profibbnak tartom a NetPincérnél, szakmailag tényleg kiváló a szolgáltatás, percre pontosak a futárok, és nagyon flottul megy minden.

Emellett viszont saját magunk is kiszállítunk, hiszen a Wolt csak egy bizonyos területet fed le, és sok a vendégünk akár Pest megyéből, távolabbi kerületekből, akiknek nem szeretnénk csalódást okozni. Szóval a városon belül és egyéni megbeszélések alapján akár Vácra vagy Vecsésre is kiszállunk. A közvetlenséget és a nyílt kommunikációt sem hagytuk hátra, most pláne szükség van az emberségre, és mindenkinek jólesik a törődés. Nemcsak az étellel, akár kis gesztusokkal is.

Minden céges tréningen arra ösztökéltem a munkatársaimat, hogy próbáljanak félretenni, előre gondolkodni, mert bármikor beüthet egy vészhelyzet. Én magam is így készültem, így hamar összeállt, hogyan tudjuk megtartani a kollegákat.

Egyrészt a saját futáros szállítás is egy ilyen megoldás, másrészt én nem jelentettem ki azokat a dolgozókat sem, akik jelenleg nem tudnak annyi munkát vállalni. Kitartunk, maradunk, rengeteg emberért, közvetve pedig családért is felelek.

Ugyan leginkább gazdasági jellegű válságra számítottam és nem erre a komplex és még szomorúbb, emberéleteket követelő járványra, de a küszöbön állt egy nagy törés. Megpróbálunk nem pánikolni, hanem az újrakezdés lehetőségére, a vendéglátás megújulására, jövőbeli kedvezőbb átalakulására összpontosítani. A mostani vendéglátás egy rendkívül rossz irányt vett, sok igazságtalansággal, hamis ígéretekkel, szakmaiatlanságokkal. Kell a tisztulás, a szemléletváltás, és lehet, hogy most eljöhet majd."

Kiosk,  Hlatky-Schlichter Hubert tulajdonos

A Kiosk és a Babel Budapest egy olyan fővárosi jelenség, ami mellett nehéz elmenni szó nélkül. Ők azok, akik mindig képesek megújulni, sosem csüggednek, és bátran vágnak bele új dolgokba. Fontos számukra a boldogulás mellett a jótékonyság, az összefogás, és ez most sem alakul másként.

"Annak ellenére, hogy sokaknál gyorsabban kapcsoltunk és zártunk be minden egységet, majd vettük célba a házhoz szállítást, azt kell mondjam, hogy nehéz pálya. Egy teljesen új piacra kellett belépnünk, amire bármennyire is készültünk, nagy menet volt, és jelenleg is az. A Kioskban a szokásos Wolt és NetPincér mellett saját futárszolgálatot (Kiosk Delivery) üzemeltetünk munkatársainkkal közösen, akik a különböző megszűnt pozíciókról alakultak át futárokká, diszpécserekké és rendelésvezetőkké. A konyhán együtt dolgoznak a Kiosk, a Kiosk Buda és a Babel emberei. Élén továbbra is Orosz Gábor áll, akinek nagykonyhai tudása és tapasztalata most elengedhetetlen pillérei a cégcsoport működésének. A menün a legnagyobb kedvencek mellett meg lehet találni a vasárnapi ebédet előrendeléssel, a napi menüt két-három fogással, és indul a Kiosk pizzakiszállítás is.

A rendszerünk átállt egy komoly digitális webes és applikációs platformra, amin keresztül könnyebb a rendelés, érintésmentes a fizetés, és elérhetővé válik a futárkövetés is. Az app már letölthető iOS-re és Androidra is, Kiosk néven, de a weblap is éles.
A házban nagyon szigorú egészségügyi előírásokat kell betartanunk: mindenkin maszk, kesztyű van, és folyamatos fertőtlenítés zajlik. A maszkokat kvázi lehetetlen beszerezni, kesztyűt is csak nagyon drágán, ezért felkutattunk egy nagymamákból álló kis vállalkozást, akik matyó hímzéseket gyártanak – többnyire –, és tőlük rendeltünk meg egyedi hímzéses maszkot, amit hamarosan forgalomba is bocsátunk, hogy támogathassuk őket.

Sok segítséget is kapunk. Először a Technolivingtől kaptunk IQAIR svájci levegőtisztítógépeket, amelyeket 2003-ban a SARS vírus elleni küzdelemben is bevetettek, és most a korona idején a legrosszabb állapotok idején használtak (és használnak most is) a vuhani kórházban.

A tesztek azt bizonyítják, hogy kiszűrik a levegőből a koronavírust, így mi is nagyobb biztonságban dolgozhatunk.
A másik nagy segítség a Pappas Magyarországtól jött, akiktől egy teljes Mercedes-Benz- és Smart-flottát kaptunk a kiszállításunkhoz, és a napokban fejlesztés alatt álló Kiosk Angyal jótékonysági akciónkhoz, aminek segítségével a jelenlegi helyzetben munka nélkül maradt családoknak fogunk napi meleg ételt eljuttatni.
Nagyon nagyok a károk, de töretlenül megyünk előre, és közben segítünk, ahol tudunk, ami pozitív energia és segítség formájában vissza is száll ránk."

Oinos WineBar&Bistrot, Újvári Tamás étteremvezető

A Rákóczi téri vásárcsarnok épületében kapott helyet az Oinos, ami a környék egyik kedvence a bisztró kategóriában. Hangulatos borkóstolók, finom pizzák, kedves személyzet jellemzi. Bár eddig is foglalkoztak házhoz szállítással, most megerősítették ezt a bástyát, és több fronton is jelen vannak. Nem áll messze tőlük a jótett sem, pizzákkal próbálják segíteni az egészségügyi dolgozókat a rendkívüli helyzetben.

"Nem bíztuk a véletlenre, így saját magunk is kiszállítunk a a VIII. kerületben, és mindkét nagy céggel együttműködünk. Vegyesek a tapasztalataink, mert mindkét szolgáltatónál vannak számunkra kedvező és szimpatikus megoldások, de akadtak kevésbé előnyösek is. Rendelés úgy fest, hogy nagyjából a Wolt és a NetPincér oldalról is ugyanannyi érkezik, és ehhez csapódik még a saját kiszállásunk.

Ami a kínálatunkat illeti, mivel magasabbra pozicionált fine bistro kategóriában versenyzünk, ezért ezt is át kellett kicsit kalibrálni, mind árakban, mind kínálatban. Egyszerűsítettünk az étlapon, még nagyobb hangsúlyt kapnak a pizzáink.

A Wolt egy finn cég, skandináv alapokon nyugszik, és nagyon profi. Könnyű velük a munka, a rendelőfelület rendkívül felhasználóbarát és gyors, ahogy a futárok is pontosak. Szimpatikus, hogy külföldiekkel is dolgoznak, am,i úgy vettem észre, hogy koordináció szempontjából is érdekes, mert külföldi megrendelő sokszor angolul beszélő futárt kap. Jópofa.

Elkezdtünk egy akciót, melynek keretein belül napi negyven pizzát szállítunk ki kórházaknak, egészségügyi dolgozóknak, hogy ezzel segítsük és köszönjük meg a magunk szerény módján az áldozatos munkát.

Mikor megkerestük a NetPincért az ötlettel, örömmel vállalták a küldetést, és minden további nélkül mellénk álltak, így most az ő segítségükkel teljesítjük a küldetésünket. Jó ez az összefogás."

Felix Kitchen&Bar, Németh Gergő étteremigazgató

Erősen a prémium kategóriát képviseli a Várkert Bazárnál, az egykori szivattyúház neoreneszánsz épületében található Felix. Egyáltalán nem a klasszikus kiszállítós miliő, de ők sem vállalhatták be, hogy elesnek a törzsvendégektől és visszavonulót fújnak.

"A nagyon erős magyar törzsközönségünknek köszönhetően a vártnál sokkal jobb volt a fogadtatás, attól függetlenül, hogy normál piaci helyzetben nem valószínű, hogy nyitottunk volna ilyen irányba. Ahogy az étterem koncepciójával sem, itt sem szerettünk volna beállni a sorba, így a normál kiszállítás mellett olyan szolgáltatásokat fejlesztünk, amire úgy érezzük, ténylegesen lehet igény a jövőben is, és sokkal több, mint amit a házhoz szállítás témakörben képzeltünk korábban.

Ilyen például a húsvéti prémium csomag összeállításunk sonkával, tojással, borral, rétessel, virággal, a reggeli kiszállítás, illetve, hogy komolyabb borokat és champagne-okat is egészen este tíz óráig tökéletes hőmérsékletre hűtve szállítunk.

Továbbra is kistermelőktől szerezzük be a legkiválóbb minőségű magyar alapanyagokat, hogy így támogassuk a fennmaradásukat."

Ez is érdekelhet:

A Bocuse d'Or séfjei a mentőszolgálatnak és kórházi dolgozóknak főznek

A napi rendszerességű főzés és ételszállítás március 31-én indul, és húsvétig egészen biztosan tart.

(Fotók: Getty Images, Igen, Bestia, Oinos WineBar&Bistrot, Felix, Stiglincz Gábor, Kiosk, Boldog Attila)

nagy sztori | wolt | kiosk | kiszállítás | Felix Kitchen&Bar

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom