2019 óta több mint ötezer teljesen üres utasszállító gép indult el Nagy-Britannia repülőtereiről vagy érkezett oda.
További harmincötezer kereskedelmi járat pedig szinte üresen, vagyis az ülőhelyek kevesebb mint tíz százalékos foglaltságával közlekedett a brit Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAA) elemzése szerint. Ami viszont még ezeknél a számoknál is furcsább, az az, hogy nem tudjuk pontosan ezeknek az üresjáratoknak az okait, mert a légitársaságok nem hozzák nyilvánosságra.
A járvány alatt felmerült, hogy a repülőtéri résidőszabályok teljesítése érdekében kell felszállniuk a gépeknek akár üresen is, ezeket a szabályokat viszont sok helyen eltörölték illetve lazították pont a járvány csúcspontján. Az indokok közé tartozhat még a repatriálás, a repülők áthelyezése, és a karbantartásukhoz, engedélyezésükhöz, illetve a pilóengedélyekhez kapcsolódó követelmények teljesítése (bár a tréningrepülések nem szerepelnek a felmérésben), illetve az utasszállító járatokkal történő teherszállítás. Mindezekről azonban nincsenek pontos információk, így a környezetvédelmi szervezetek szerint nagyobb átláthatóságra van szükség ezen a téren.
Az adatok szerint 2019 óta átlagosan havi 130 járat indult útnak teljesen üresen, és ez a szám hasonló szinten maradt az utazási korlátozások előtt, alatt és után is, miközben a második legmagasabb 2022 második negyedévében volt.
Ez arra utal, hogy a szellemjáratok száma nem a járvány hatásaival függ össze.
Az utak kétharmada a hét legnagyobb brit repülőtérhez kapcsolódott, ezen belül is Birminghamben regisztrálták a legtöbbet, 1455-öt, míg Lutonban 1307, Bristolban pedig 758 járat fordult meg. Az üres gépek száma nem korrelál az egyes repülőterek teljes forgalmával, ami arra utal, hogy bizonyos útvonalakon a probléma nagyobb.
Ami a majdnem üres repülőket illeti: ezekből 2020 eleje óta havonta átlagosan ezerkétszázzal lehet találkozni, mintegy 80 százalékuk külföldi viszonylatban közlekedik. 2019 óta a legtöbb ilyen gépet a Heathrow fogadta (10 467-et), majd Manchester (3 309), a Gatwick (2 766) és a Stansted (2 197) következik.
Az Airlines UK, az Egyesült Királyságban bejegyzett légitársaságok kereskedelmi testületének szóvivője szerint a több millió közlekedő járatnak csak egy töredék részét teszik ki az utasok nélkül vagy kevés utassal induló gépek.
Az átláthatósági problémák a kibocsátások mérésével kapcsolatban is felmerültek már, de a repülők környezetszennyezése terén egyébként sem minden olyan egyértelmű, mint amilyennek látszik.
(Forrás: The Guardian, képek: Getty Images)
szellemjárat | üres | Európa | Anglia | gép | repülés
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!