2019 óta több mint ötezer teljesen üres utasszállító gép indult el Nagy-Britannia repülőtereiről vagy érkezett oda.
További harmincötezer kereskedelmi járat pedig szinte üresen, vagyis az ülőhelyek kevesebb mint tíz százalékos foglaltságával közlekedett a brit Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAA) elemzése szerint. Ami viszont még ezeknél a számoknál is furcsább, az az, hogy nem tudjuk pontosan ezeknek az üresjáratoknak az okait, mert a légitársaságok nem hozzák nyilvánosságra.
A járvány alatt felmerült, hogy a repülőtéri résidőszabályok teljesítése érdekében kell felszállniuk a gépeknek akár üresen is, ezeket a szabályokat viszont sok helyen eltörölték illetve lazították pont a járvány csúcspontján. Az indokok közé tartozhat még a repatriálás, a repülők áthelyezése, és a karbantartásukhoz, engedélyezésükhöz, illetve a pilóengedélyekhez kapcsolódó követelmények teljesítése (bár a tréningrepülések nem szerepelnek a felmérésben), illetve az utasszállító járatokkal történő teherszállítás. Mindezekről azonban nincsenek pontos információk, így a környezetvédelmi szervezetek szerint nagyobb átláthatóságra van szükség ezen a téren.
Az adatok szerint 2019 óta átlagosan havi 130 járat indult útnak teljesen üresen, és ez a szám hasonló szinten maradt az utazási korlátozások előtt, alatt és után is, miközben a második legmagasabb 2022 második negyedévében volt.
Ez arra utal, hogy a szellemjáratok száma nem a járvány hatásaival függ össze.
Az utak kétharmada a hét legnagyobb brit repülőtérhez kapcsolódott, ezen belül is Birminghamben regisztrálták a legtöbbet, 1455-öt, míg Lutonban 1307, Bristolban pedig 758 járat fordult meg. Az üres gépek száma nem korrelál az egyes repülőterek teljes forgalmával, ami arra utal, hogy bizonyos útvonalakon a probléma nagyobb.
Ami a majdnem üres repülőket illeti: ezekből 2020 eleje óta havonta átlagosan ezerkétszázzal lehet találkozni, mintegy 80 százalékuk külföldi viszonylatban közlekedik. 2019 óta a legtöbb ilyen gépet a Heathrow fogadta (10 467-et), majd Manchester (3 309), a Gatwick (2 766) és a Stansted (2 197) következik.
Az Airlines UK, az Egyesült Királyságban bejegyzett légitársaságok kereskedelmi testületének szóvivője szerint a több millió közlekedő járatnak csak egy töredék részét teszik ki az utasok nélkül vagy kevés utassal induló gépek.
Az átláthatósági problémák a kibocsátások mérésével kapcsolatban is felmerültek már, de a repülők környezetszennyezése terén egyébként sem minden olyan egyértelmű, mint amilyennek látszik.
(Forrás: The Guardian, képek: Getty Images)
gép | repülés | szellemjárat | Anglia | Európa
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!