Bár Svédország és Finnország 545 kilométeres közös határon osztozik, a két ország vasútvonalai között nincs kapcsolat. A vasúti nyomtávok sem egyeznek meg, de van egy kivétel.
A huszadik század elején épült egy vasútvonal a két határmenti város, az észak-finnországi Tornio és a svédországi Haparanda között, amelyen egészen a '90-es évekig közlekedtek a vonatok. Itt egymás mellett futnak az európai standardnak megfelelő svéd, és a szovjet mércével készült finn sínek.
2021-ben bejelentették, hogy újraindítanák itt a közlekedést, villamosítanák a vonalat, és kiterjesztenék a finnországi Lauriláig, és a vonal villamosításának előkészítő munkálatai ebben a hónapban el is kezdődnek. A Haparandát Svédország többi részével összekötő vonat már az említett évben újraindult.
Miután az oroszországi vonatok leálltak, Finnországnak nem maradt nemzetközi vasúti összeköttetése.
Észtországtól tenger választja el, akárcsak Svédország legsűrűbben lakott, déli területeitől, ahol a közlekedés javarésze zajlik. A Finnországot Norvégiával összekötő sarkvidéki vasútvonal tervét pedig elvetették, miután a számik tiltakoztak amiatt, hogy a projekt veszélyeztetné a rénszarvasokat.
Sampo Kangastalo, Tornio fejlesztési igazgatója szerint a vonal 2025-re vagy legkésőbb 2026-re elkészül, amikor a közeli Oulu Európa Kulturális Fővárosa lesz.
Ha bejárnád a kontinenst vonattal, ez a térkép megmutatja, hogyan utazhatod keresztül-kasul Európát hálókocsiban.
(Forrás: Euronews, képek: Getty Images)
nemzetközi | finnország | svédország | Laurila | Haparanda | vonat
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!