A huszadik század első felében a Horch a legelismertebb autógyártók közé tartozott, tulajdonképpen az Audi elődjének tekinthető, majd az Auto Union része lett, és évtizedekre feledésbe merült. Most az Audi éleszti fel a patinás márkanevet.
August Horch, aki korábban Karl Benz gyártásvezetőjeként dolgozott, 1899-ben alapított saját céget Kölnben, ahol néhány éven belül kéthengeres automobilok gyártásába fogott. Az első Horch egy 4,5 lóerős, nyitott karosszériás személykocsi volt, amely éppen csak elérte a 32 km/h sebességet. A cég hamarosan pénzügyi nehézségekbe ütközött, ezért August Horch új partnereket keresett.
A fejlődés közben nem állt meg, 1902-ben már 20 lóerős, négyhengeres autót gyártott a cég, és a Horch autókat akkor műszakilag fejlettebbnek tartották, mint azokat, amelyeket az akkor még külön utakon járó Daimler vagy a Benz gyártott. 1904-ben August Horch egy hathengeres motor terveivel készült el, amely néhány éven belül gyártásba is került, még feljebb pozícionálva a gyártót.
1904-ben jött létre a Horch és társai gépkocsigyártó részvénytársaság Zwickauban,
Szászország egyik ipari központjában. August Horch azonban 1909-ben vitába került a cég pénzügyi igazgatójával, és a társaság felügyelőbizottsága kiszorította az alapítót a vállalatból. Horch ezért új céget hozott létre, és mivel elvesztette a családnév feletti használati jogát, ezért új nevet kellett kitalálnia.

Horch latinra fordította a nevét, és Audi néven jegyezte be az új társaságot
1910-ben. Az audi az ónémet horch fordítása, a jelentése hallgass, figyelj – a nevet egyébként Horch egyik zwickaui üzleti partnerének fia javasolta neki. A húszas években folytatódott a Horch márka felemelkedése, amit azzal sikerült még vonzóbbá tenni, hogy a művészetet is bevonták a reklámozásába.
A két márka hamarosan közös útra lépett, 1928-ban ugyanis a DKW tulajdonosa vásárolta fel a Horch márkát, majd 1932-ben mindkét zwickaui autógyártó, az Audi és a Horch is egyesült a DKW-val és a Wandererrel, így jött létre a szászországi Auto Union. Az Audi által a mai napig használt
négykarikás embléma a négy márka egyesülését szimbolizálja.
Az Auto Union az ezüstnyílnak nevezett versenyautóiról vált ismertté világszerte,
ezeknek a fejlesztésén Ferdinand Porsche is dolgozott, és olyan legendás pilóták vezették, mint Bernd Rosemeyer, Hans Stuck és Tazio Nuvolari. A harmincas években a 320 km/h feletti sebességre képes, áramvonalas versenyautók domináltak a motorsport világában.
A harmincas években a Grand Prix versenyautókon kívül a Horch kisebb és olcsóbb, de még mindig elegáns V8-as modelleket gyártott. Ez a márka kínált először nyolchengeres erőforrást, amelynek fejlesztése során 1923-ban Gottlieb Daimler legidősebb fia, Paul volt a főmérnök.
1936-ra már több mint 25 ezer nyolchengeres Horch készült el a zwickaui üzemben.

A második világháború kitörésével 1940-re a polgári gyártást felfüggesztették, és az Auto Union a német Wehrmacht egyik legnagyobb járműszállítójává vált. A háború után a társaság feloszlott, és
a nyugat-németországi Ingolstadtban alapították meg az új Auto Union GmbH-t,
ahol folytatódott az autógyártás, az általános szegénység miatt kezdetben a kisméretű, kétütemű DKW járművekkel.
A szovjet fennhatóság alá került zwickaui üzemben eközben tovább gyártották a hathengeres Horch modelleket. A korábbi Audi és Horch művek egyesítésével 1958-ban létrejött a Sachsenring márka, de mivel a szovjetek megtiltották a modell exportját, ezért leállították a gyártást.
1957-től ott készült az első Trabant,
a P50, majd a zwickaui telephelyet 1991-ben a Volkswagen vásárolta meg, ezzel ismét az Audihoz köthető.

Miután 1964-ben a Volkswagen megvásárolta az ingolstadti Auto Uniont, ismét bevezette az Audi márkát
egy új, négyütemű modellel. A Horch márka védjegyét a nyolcvanas évek közepéig a Daimler birtokolta, akkor került egy érdekes megállapodással az Audihoz, miután az Audi lemondott az ezüstnyíl név használatáról a versenyautóin. A Horch márkanév azonban mostanáig szunnyadt.
A Horch felélesztése egy ideje napirenden volt, de nem lehetett tudni, mi az Audi terve vele. Most azonban
bemutatkozott az első modern Horch, az Audi A8 L még fényűzőbb változata,
amelynek hosszát 13 centiméterrel 5,45 méteresre növelték. A luxusautó megőrizte a négykarikás emblémáját, de a Horch felirat olvasható a karosszéria több pontján is.
Az utastér négyüléses, a hátsó sorban bőséges lábtér és két kényelmes fotel várja az utasokat, a felszereltségnek a masszázsfunkció, a légtisztító és illatosító rendszer, valamint a Bang & Olufsen hifi és szórakoztatórendszer is a része.
A Horch-féle Audi motorja 3 literes biturbó V6-os,
amely 344 lóerős teljesítményre képes, és természetesen mind a négy kereket hajtja.
Az Audi ezzel hasonló utakon jár, mint a Mercedes a Maybach feltámasztásával:
az a patinás márkanév jelenleg az S-osztály legelegánsabb változatát takarja. A Horch egyelőre egyetlen országban jelenik meg, csak a kínai vásárlók kaphatják meg, és nem tudni róla, hogy más kontinensen is bevezetnék az egykor szebb napokat is megélt luxusmárkát.
Négykarikás jövőkép
A futurisztikus formájú, elektromos hajtású limuzin az Audinál már a jelen, az e-tron GT ugyanis egy ideje már megvásárolható. A német márka azonban a jövőbe is tekint, a nemrég leleplezett Skysphere Concept és Grandsphere Concept két olyan tanulmányautó, amely a következő évek luxusautóját vetíti előre.
auto union | luxusautó | audi | august horch | audi a8 | horch
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!