A Covid óta gyakorlatilag mindent újraértékeltünk az életünkben, ideértve az utazási szokásainkat. Miután hónapokig otthon gubbasztottunk, volt időnk kitalálni a jövőbeli kalandjainkat és rá is jöttünk, hogy a hagyományos vonal már kevés lehet. Az utazás mindig is a személyes élményekről szólt, az iparágnak most fel kell készülnie a szintugrásra.
A megélhetési – és utazási – költségek növekedésével sokan azt szeretnék, hogy az utazásaik ne "eldobható", hanem "átalakító" jellegűek legyenek. Vagyis perszonalizáltak.
A stresszmentes, érintésmentes bejelentkezést biztosító QR-kódoktól kezdve a vegánreggeli opción át a személyes érdeklődési körökhöz igazodó programokig 2023-ban biztosan rengeteg személyre szabott lehetőségünk lesz. Íme, mi várhat ránk.
Többé már nem luxus
A személyre szabott szolgáltatás régóta a luxustripek egyik ismertetőjegye.
Jó néhányan szívesen áldoznak pénzt pluszban arra, hogy nyaralásuk pontosan olyan legyen, mint amilyenre vágynak és nem nézik a szolgáltatás amúgy borsos árát, amikor mondjuk befizetnek a Dél-Afrikában luxuskategóriás golf- és szafariutakat szervező Golf Air-hez, vagy egy magánjachtos kirándulással az Antarktiszra repítő a Black Tomatóhoz.
De ennek lassan vége, mert már a vékonyabb pénztárcájú utazók is igénylik a személyre szabhatóságot.
"Az első számú megoldandó kihívás az idő és az élmény egyenlete, és hogy hogyan lehet az élményt a személyes érdeklődéssel kombinálni" – mondja Paul Easto, a személyre szabott túrákra specializálódott Wilderness Scotland alapítója. Ugyanakkor "az úti cél szempontjából a mennyiség és az érték közötti vita áll fenn" – magyarázza. "Sok hely küzd ugyanis a személyre szabhatósággal, mivel ez időigényesebb és végső soron drágább termék".
Niche-ből a mainstreambe
Egyesek számára a perszonalizáció nem preferencia, hanem életmódbeli szükséglet. A vegán utazás remek precedens arra, amiért a hiánypótló utazások bekerültek a fősodorba. Az Egyesült Királyságban működő Responsible Travel nevű foglalási oldal 2021-ben ezerrel növelte a vegánbarát utazások számát, hogy megfeleljen egy olyan életstílusnak, amely jóval perszonalizáltabb ajánlatot igényel a szállodáktól és az éttermektől.
"Az elmúlt évtizedben a vegán utazások iránti kereslet megnégyszereződött, a foglalások száma 2012 óta több mint 300 százalékkal nőtt" – mondja Justin Francis, a Responsible Travel vezérigazgatója. Más adatok arra utalnak, hogy az utazók zöldebb megoldást keresnek a világ felfedezésére: az Expedia Group Media Solutions kutatása szerint a fogyasztók 65 százaléka a környezetbarátabb utazási opciót vagy szállást választja a következő útja során. A személyre szabott utazás önmagában is a kisebb volumenű és vitathatatlanul fenntarthatóbb turizmus felé vezet.
A másik, egyre inkább előtérbe kerülő trend az ún. "ősi" utazás. Főként az egyedül útra kelőknek és a többgenerációs családoknak szól és általában olyan, a környezetre egyébként alacsony hatással és költséggel járó tevékenységeket foglal magában, mint a városok bejárása vagy a helyi közösséggel való megismerkedés. Paul Easto elárulta, hogy pusztán a helyiekkel beszélgetéssel vagy a kocsmákban kérdezősködéssel elképesztően hasznos kapcsolatokhoz és információkhoz jutottak.
Helyi ismeretek = a piac uralása
Az Expedia Inclusive Travel Study adatai azt mutatják, hogy a fogyasztók 64 százaléka érdeklődik a helyi kultúrákat és közösségeket támogató utazási lehetőségek iránt.
Ahhoz, hogy az utazásszervezők valódi élményt nyújtsanak az ügyfeleknek, kiemelten kell kezelniük a helyi közösségeket.
Kiváló példa erre a Sri Lanka Bespoke. A "Food Mapping" véven futó túráik a tulajdonos Srí Lanka-i családjának régóta fennálló közösségi kapcsolataira támaszkodnak. Ez olyan, magával ragadó élményeket biztosít, mint például kirándulni egy helyi halásszal, miközben mélyrehatóan megismerhetőek a lokális hagyományok is.
A helyi kapcsolatok kialakítása és a közösségi részvétel ehhez tehát kulcsfontosságúnak tűnik. Az idegenforgalommal foglalkozó cégek számára az jelenti majd az igazi kihívást, hogy megtalálják a módját annak, hogy költséghatékonyan kínáljanak változatos élményeket és ne essenek az előre megrajzolt útvonalak, no meg a rugalmatlanság csapdájába – merthogy utóbbiak miatt már most sokan máshol nézelődnek.
Az InterNations, a külföldön élők és dolgozók globális közössége idén is elvégezte felmérését, hogy felállítsák a karrier, a társasági élet és a biztonság szempontjából Európa legjobb és legrosszabb városait. A kutatásba közel tizenkétezer külföldön dolgozót vontak be.
(Forrás: EuroNews, fotók: Getty Images, Unsplash)
személyre szabható | élmény | fenntartható | jövő | nagy sztori
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!