A Covid óta gyakorlatilag mindent újraértékeltünk az életünkben, ideértve az utazási szokásainkat. Miután hónapokig otthon gubbasztottunk, volt időnk kitalálni a jövőbeli kalandjainkat és rá is jöttünk, hogy a hagyományos vonal már kevés lehet. Az utazás mindig is a személyes élményekről szólt, az iparágnak most fel kell készülnie a szintugrásra.
A megélhetési – és utazási – költségek növekedésével sokan azt szeretnék, hogy az utazásaik ne "eldobható", hanem "átalakító" jellegűek legyenek. Vagyis perszonalizáltak.
A stresszmentes, érintésmentes bejelentkezést biztosító QR-kódoktól kezdve a vegánreggeli opción át a személyes érdeklődési körökhöz igazodó programokig 2023-ban biztosan rengeteg személyre szabott lehetőségünk lesz. Íme, mi várhat ránk.
Többé már nem luxus
A személyre szabott szolgáltatás régóta a luxustripek egyik ismertetőjegye.
Jó néhányan szívesen áldoznak pénzt pluszban arra, hogy nyaralásuk pontosan olyan legyen, mint amilyenre vágynak és nem nézik a szolgáltatás amúgy borsos árát, amikor mondjuk befizetnek a Dél-Afrikában luxuskategóriás golf- és szafariutakat szervező Golf Air-hez, vagy egy magánjachtos kirándulással az Antarktiszra repítő a Black Tomatóhoz.
De ennek lassan vége, mert már a vékonyabb pénztárcájú utazók is igénylik a személyre szabhatóságot.
"Az első számú megoldandó kihívás az idő és az élmény egyenlete, és hogy hogyan lehet az élményt a személyes érdeklődéssel kombinálni" – mondja Paul Easto, a személyre szabott túrákra specializálódott Wilderness Scotland alapítója. Ugyanakkor "az úti cél szempontjából a mennyiség és az érték közötti vita áll fenn" – magyarázza. "Sok hely küzd ugyanis a személyre szabhatósággal, mivel ez időigényesebb és végső soron drágább termék".
Niche-ből a mainstreambe
Egyesek számára a perszonalizáció nem preferencia, hanem életmódbeli szükséglet. A vegán utazás remek precedens arra, amiért a hiánypótló utazások bekerültek a fősodorba. Az Egyesült Királyságban működő Responsible Travel nevű foglalási oldal 2021-ben ezerrel növelte a vegánbarát utazások számát, hogy megfeleljen egy olyan életstílusnak, amely jóval perszonalizáltabb ajánlatot igényel a szállodáktól és az éttermektől.
"Az elmúlt évtizedben a vegán utazások iránti kereslet megnégyszereződött, a foglalások száma 2012 óta több mint 300 százalékkal nőtt" – mondja Justin Francis, a Responsible Travel vezérigazgatója. Más adatok arra utalnak, hogy az utazók zöldebb megoldást keresnek a világ felfedezésére: az Expedia Group Media Solutions kutatása szerint a fogyasztók 65 százaléka a környezetbarátabb utazási opciót vagy szállást választja a következő útja során. A személyre szabott utazás önmagában is a kisebb volumenű és vitathatatlanul fenntarthatóbb turizmus felé vezet.
A másik, egyre inkább előtérbe kerülő trend az ún. "ősi" utazás. Főként az egyedül útra kelőknek és a többgenerációs családoknak szól és általában olyan, a környezetre egyébként alacsony hatással és költséggel járó tevékenységeket foglal magában, mint a városok bejárása vagy a helyi közösséggel való megismerkedés. Paul Easto elárulta, hogy pusztán a helyiekkel beszélgetéssel vagy a kocsmákban kérdezősködéssel elképesztően hasznos kapcsolatokhoz és információkhoz jutottak.
Helyi ismeretek = a piac uralása
Az Expedia Inclusive Travel Study adatai azt mutatják, hogy a fogyasztók 64 százaléka érdeklődik a helyi kultúrákat és közösségeket támogató utazási lehetőségek iránt.
Ahhoz, hogy az utazásszervezők valódi élményt nyújtsanak az ügyfeleknek, kiemelten kell kezelniük a helyi közösségeket.
Kiváló példa erre a Sri Lanka Bespoke. A "Food Mapping" véven futó túráik a tulajdonos Srí Lanka-i családjának régóta fennálló közösségi kapcsolataira támaszkodnak. Ez olyan, magával ragadó élményeket biztosít, mint például kirándulni egy helyi halásszal, miközben mélyrehatóan megismerhetőek a lokális hagyományok is.
A helyi kapcsolatok kialakítása és a közösségi részvétel ehhez tehát kulcsfontosságúnak tűnik. Az idegenforgalommal foglalkozó cégek számára az jelenti majd az igazi kihívást, hogy megtalálják a módját annak, hogy költséghatékonyan kínáljanak változatos élményeket és ne essenek az előre megrajzolt útvonalak, no meg a rugalmatlanság csapdájába – merthogy utóbbiak miatt már most sokan máshol nézelődnek.
Az InterNations, a külföldön élők és dolgozók globális közössége idén is elvégezte felmérését, hogy felállítsák a karrier, a társasági élet és a biztonság szempontjából Európa legjobb és legrosszabb városait. A kutatásba közel tizenkétezer külföldön dolgozót vontak be.
(Forrás: EuroNews, fotók: Getty Images, Unsplash)
nagy sztori | fenntartható | élmény | jövő | személyre szabható | 2023
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!