Komoly változások jönnek a légi közlekedésben, de nem mind fog tetszeni

Ugyan az Egyesült Államokkal példázza a CN Traveler, hogy mennyire sikeres időszakát jelentette az elmúlt öt év a légi közlekedésnek (olcsóbb repülőjegyek, megnövekedett utasszám, bővülő közvetlen járatok), de ugyanez kicsiben alighanem Európára nézve is megállja a helyét. A vészesen közeledő új esztendő a repülést tekintve számos újdonsággal és meglepetéssel érkezik, ám nem mindet fogadjuk majd kitörő örömmel.

Biometrikus ellenőrzés mindenütt

Lélekben felkészülhetünk rá, hogy szépen lassan a mindennapjaink részévé válik a becsekkolásnál vagy a fedélzeti ellenőrzésnél A hatodik napon című filmben látott biometrikus azonosítás, például az arcfelismerés. A Delta Airlines idén nyitotta meg az első biometrikus terminált Atlantában, de hasonló technológiát próbálgat a JetBlue és a Lufthansa olyan amerikai nagyvárosokban, mint Boston, Detroit és Los Angeles, sőt, a Delta már az arcfelismerő rendszer tesztelését végzi a csomagok ellenőrzésekor Minneapolis–St. Paulban.

Az orlandói reptéren komolyan fontolgatják, hogy a nemzetközi járatokon hivatalosan bevezetik az arcfelismerő rendszert, és mivel az Államokban mintegy huszonöt repülőtéren alkalmaznak biometrikus technológiát például az autókölcsönzésnél, az alapok megvannak hozzá. Az már más kérdés, hogy az ilyen jellegű eljárásokkal a magánszféra jelentősen csorbul, ami további aggodalmakra adhat okot.

Testreszabott kedvezmények

Arra a továbbiakban sem panaszkodhatunk, hogy az utazás minőségét illetően kevés opciónk marad. Elég csak a különféle konstrukciókat és csomagokat kínáló jegyekre gondolni, mint a basic economy, a standard economy, a premium economy, a business class vagy a first class, és akkor még nem szóltunk olyan magas színvonalú reptéri szolgáltatásokról, mint például a New York-i JFK közelmúltban átadott fantasztikus lounge-a.

Egy utazási szakember szerint viszont a légitársaságok a hűség és a repülés gyakorisága alapján szabják meg az áraikat; Katie Raddatz úgy véli, messze van az a nap, amikor az emberek ugyanazért az élményért eltérő költséget fizetnek.

Pluszköltség hétfőn és pénteken

Az egyéb költségeket illetően a Spirit Airlines igazi úttörő mozgalmat hirdetve elsőként keményített be: bevezette a dinamikus árképzést, ami azt jelenti, hogy az utasok több pénzt fizetnek a feladott csomagjaik után a sűrű napokon (hétfő reggel vagy péntek délután), illetve a téli időszakban, amikor eleve több ruhát viszünk magunkkal.

Egy másik szakember szerint ezt a díjszabást valószínűleg a legtöbb légitársaság átveszi, hiszen így extra profittal számolhatnak.

Nem mondunk újat azzal, hogy valamennyi társaság számára masszív ráfordítást jelentenek az üzemanyagköltségek, még akkor is, ha az utóbbi években a relatíve alacsony árak előnyeit élvezhették. Szakértők szerint jövőre azonban vége lesz a jó világnak, és drágulással kell számolni, ami természetesen egyet jelent a repülőjegyek árának emelkedésével.

Vége lehet az egész napos repüléseknek

Idén ősszel USA és Szingapúr között debütált a világ leghosszabb repülőútja: a Newarkon felszálló gép tizennyolc és fél órát repült egyhuzamban, amíg meg nem érkezett a célállomásra.

Az üzemanyag-hatékony gépek megjelenése komoly versenyt hirdetett a légitársaságok között, melyek egymás után álltak elő a hasonlóan embert próbáló járatokkal.

Most már tizenhét és fél órát tölthetünk a levegőben, ha jegyet veszünk a Houston–Sydney közvetlen járatra, de repülhetünk nonstop tizenhét órát Perth és London vagy Hong Kong és Washington között is.

Összesen tizenkilenc ilyen mamutjáratból választhatunk (ami háromszorosa a tíz évvel ezelőtti időszak kínálatához képest) – de már nem sokáig. Egy nagyjából tizenöt órás út során a repülőgép az üzemanyagkészletének majdnem felét elhasználja, tehát komoly mennyiségű tartalékot kell magával cipelnie. Ez értelemszerűen nagyobb költséggel jár, amit a társaságok úgy tudnak fedezni, hogy kénytelenek túlnyomórészt a prémium kategóriás jegyet kifizető utasokra építeni – ebből pedig általában kevesebb van. Amennyiben tehát a várakozásoknak megfelelően drágulnak az üzemanyagárak, lassacskán búcsút inthetünk az ultrahosszú nonstop járatoknak.

(Fotók: Unsplash)

csomag | kedvezmények | 2019 | repülés | poggyász | biometrikus

FOLYTASD EZZEL

Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva

Sulciová Silvia interjú

Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje

Rendeld meg a Roadster magazin 18. számát!

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom