Close
Nem a későn elfogyasztott kávé felelős azért, ha nem tudunk elaludni

Nem a későn elfogyasztott kávé felelős azért, ha nem tudunk elaludni

Nem befolyásolja alvásunk minőségét, ha közvetlenül lefekvés előtt kávét vagy teát iszunk – legalábbis ezt mondják a floridai Atlantic University és a Harvard orvosi karának kutatói.

Nyilvánvalóan mindenkire másképp érvényesülnek bizonyos hatások. Vannak, akik az ebéd utáni dupla eszpresszó leküldése után is képesek jóízűen aludni egyet, míg mások egy kora esti tejhabos kávé elfogyasztását követően is éjfélig kukorékolnak és a bárányokat számolják.

Az említett intézetek szakértői 785 önkéntes alvási szokásait figyelték meg összesen 5164 napon és éjszakán át. Az alvásnaplóban gondosan feljegyezték, mennyi koffeint, alkoholt és nikotint juttattak a szervezetükbe, milyen minőségű és időtartamú alvásokat produkáltak, majd ezeket az adatokat összevetették.

Az eredmény némileg meglepő lehet: az alkohol és nikotin csökkenti az alvást, de a kávé és tea nem befolyásolja.

A lefekvés előtt elszívott cigaretta ellenben megnehezíti az elalvást, és az alvásidőt negyvenkét perccel csökkenti. A helyzet hasonló az éjszakai dohányzást illetően, akkor negyvenhárom perccel kevesebb jut alvásra. A kávénak, egészen pontosan a koffeinnek pedig nem volt semmilyen jellegű befolyása.

Dr. Christine Spadola, az Atlantic University kutatója a vizsgálat eredményeire építve a Sleep magazinban írt cikkében kijelentette: a lefekvést megelőző négy órában elfogyasztott alkohol és/vagy nikotin kedvezőtlenül befolyásolja az alvást, míg ugyanebben az időben elfogyasztott tea vagy kávé, és az alvás minősége, valamint mennyisége között nem találtak összefüggést. Bár meglepetésként érték a szakembereket az eredmények, de azért összhangban állnak a koffein alvásra gyakorolt hatásának korábbi bizonyítékaival.

Dr. Neil Stanley alvásszakértő korábban a The Independent-nek nyilatkozva elmondta: az, hogy a kései kávéfogyasztás ébren tartja az embert, csupán egy mítosz. Természetesen akadnak koffeinre érzékenyebb szervezetűek, számukra javasolt elhagyni a koffein tartalmú italok esti fogyasztását – de nincs erre általános érvényű aranyszabály. Az viszont biztos – állítja egy másik tanulmány –, hogy napi két csésze kávé elkortyolgatása két évvel meghosszabbítja a várható élettartamot.

Ha tehát valaki régóta minden este egy jó erős feketével zárta a napot, és utána nem tudott rendesen aludni, az nem a kávé hibája volt.

Van egy jó hírünk.

Megjelent a Roadster magazin első nyomtatott kiadása, amelyben olyan történeteket gyűjtöttünk össze, amelyek minket is folyamatosan inspirálnak. Szerintünk szép lett, reméljük, neked is tetszeni fog.

Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazin első számát.

Ez is érdekelhet:

(Fotók: Unsplash)

Close