A rendszert, ami megfelelő hőmérsékleten tartja a Mona Lisát, kiterjesztenék többek között a metróállomásokra és iskolákra is.
A francia főváros alatt futó, kevéssé ismert hálózat Európa legnagyobb városi hűtőrendszere: a 89 kilométeres csőhálózat a város legjelentősebb épületeinek, például a Louvre-nak, a Quai Branly-nak és a Nemzetgyűlés épületének az ideális hőmérsékletéhez járul hozzá.
A hőhullámok megszaporodásával párhuzamosan viszont olyan tervek láttak napvilágot, melyek többek között metróállomásokra, iskolákra és kórházakra is kiterjesztenék ezt a hálózatot, mintegy háromszorosára, 252 kilométerre növelve azt a következő húsz évben.
A működési elv nagyon egyszerű: a csövekben főleg a Szajna hideg vize folyik, ami lehűti a levegőt a környezetében. A rendszerből ugyanakkor a meleg levegő a Szajnába távozik.
Mint Maggie Schelfhaut, a hálózatot üzemeltető cég, a Fraicheur de Paris kommunikációs vezetője elmondta, rájöttek arra, hogy ha tovább bővítik a hálózatot, akkor a belvárosban 1 fokkal alacsonyabb lesz a hőmérséklet, mintha egymástól függetlenül klimatizálnák az épületeket. Ugyanakkor ez gazdaságosabb megoldás is lehet, mint a hagyományos légkondi.
Nem bírod elviselni a forróságot? Erre keresd Európa leghűvösebb helyeit! Itt pedig arról olvashatsz, hogyan alkalmazkodnak az európai városok a heves hőhullámokhoz.
(Forrás: Euronews, képek: Unsplash)
hőmérséklet | légkondi | hűtés | hőhullám | párizs
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!