A dresszkódot általában éjszakai klubokhoz, vacsorapartikhoz és esküvőkhöz társítjuk, nem pedig repüléshez. Pedig kellene.
A zakó, a nyakkendő vagy az alkalmi ruha viselése a fedélzeten a régi időkhöz képest napjaikban kevésbé elterjedt, de még mindig vannak írott és íratlan öltözködési szabályok, amiket a légitársaságok elvárnak az utasoktól.
Néhány szakértő segítségével most többet megtudhatunk ezekről a kevéssé ismert regulákról, és még arról is, hogyan ne szegjük meg őket véletlenül.
Dresszkód utasoknak
A fedélzet nem éjszakai klubként működik, a légiutas-kísérők pedig nem azért állnak az ajtóban, hogy elküldjék az embereket, mert a cipőjük nem illik az ingükhöz. Felkészültek azonban arra, hogy esetlegesen megkérjék rá az utasokat, hogy öltözzenek át, amennyiben az érvényben lévő szabályzatra hivatkozva nem tartják megfelelőnek az öltözéküket.
"A trágárságot, és sértő képeket vagy nyelvezetet tartalmazó pólók határozottan tilosak" – mondja Intan, a Jetstar International Airways és a Qatar Airways egykori légiutas-kísérője, hozzátéve, hogy az emberek nem viselhetnek semmi olyasmit sem, ami "túlságosan kitárulkozó". Utóbbi elsősorban a hölgyekre vonatkozik; gondoljunk csak például egy bikinire felvett felsőre. Lehet, hogy éppen Balira tart egy csodás nyári vakációra, ám ilyenkor a földi személyzet kedvesen megkéri az utast, hogy takarja el magát.
A különböző légitársaságok eltérő szabályokat alkalmaznak. Az American Airlines például a "felhasználási feltételekben" felsorolja, hogy az utasoknak megfelelően kell öltözniük; a mezítláb utazás vagy a mások számára sértő ruházat nem megengedett a gépen. A Qatar Airwaysnél egy kicsit még szigorúbbak a szabályok, mivel egy konzervatív, muszlim országról van szó. Azokra is érvényesek, akik csak átszállás céljából érkeznek a dohai repülőtérre – olyankor sem játszik az ujjatlan felső és a nadrág hossza sem érhet térd fölé.
Miért is vannak ezek a szabályok?
A légitársaságok dresszkódjai elsősorban arra szolgálnak, hogy "ne sértsenek meg senkit a fedélzeten, és elkerüljék a repülés közbeni konfliktusokat, melyek a járat késéséhez vezethetnek".
A harmónia fenntartása ugyanis kulcsfontosságú a repülés során.
Egyes öltözködési szabályok viszont gyakorlatiasabb célt szolgálnak. "Az utasok nem jöhetnek fel a fedélzetre mezítláb, mert előfordulhat, hogy megvágják a lábukat, és orvosi ellátásra szorulnak" – magyarázza Intan. "Minden szabály az ügyfelek biztonságát szolgálja."
Mit viseljünk a repülőn?
Carolyn Paddock, a Delta egykori légiutas-kísérője azt tanácsolja, hogy öltözzünk fel szépen.
"A jó öltözködéssel pozitív módon tűnhetsz ki" – mondja. "Sok szempontból a tisztelet jele, és a légitársaságok alkalmazottai is jól reagálnak, ha igényesen öltözött utasokat látnak".
Paddock szerint további előnye is lehet egy-egy jól megválasztott szettnek. "Az egyik íratlan szabály értelmében ha jól öltözködsz, nagyobb esélyed van egy esetleges átsorolásnál" – folytatja. "Egyszer egy kereskedelmi légitársaságnál repültem New Yorkból Milánóba. Túlkínálat lépett fel a turistaosztályon, ezért a business osztályon megmaradt szabad helyekre ültettünk le néhány utast. Megkértek, hogy válasszak ki hat "megfelelően öltözött" embert. Végigsétáltam a turistaosztályon, és végül azok közül választottam, akik a legjobban öltözöttnek tűntek."
Mi történik, ha valaki megszegi a légitársaság öltözködési szabályait?
Nyilván nem fognak senkit sem kidobni a vészkijáraton, de vannak olyan következmények, amelyek kellemetlenségeket okozhatnak.
"A szabálysértőket megkérik, hogy felszállás előtt öltözzenek át" – mondja Intan. "Aki nem tesz eleget a felszólításnak, azt a reptéren hagyhatják. Kellemetlen helyzet, mert tönkreteheti a nyaralást, ezért mindenkit arra kérünk, hogy tartsa be a légiutas-kísérő utasításait. Ha az utas ezt követően is ellenkezik, tiltólistára kerülhet a légitársaságnál."
A légiutas-kísérők természetesen nem tervezik tönkretenni az utazást, vagy megnehezíteni az utasok életét.
"A szabályokat megszegő utasok esetében a légiutas-kísérőknek tisztelettel és tapintattal kell eljárniuk – mondja Intan. "Nem az a cél, hogy bárkit is nyilvánosan megszégyenítsenek, vagy zavarba hozzanak."
Igen, a légiutas-kísérőkre is vonatkozik dresszkód
Méghozzá jóval szigorúbb. "A légiutas-kísérők egyenruháira érvényes öltözködési szabályok eléggé konzervatívak" – árulja el Intan. "Minden alkalommal ellenőrzik, amikor felszállunk a gépre. Ha nem tartjuk be a szabályokat, nem dolgozhatunk az adott járaton. Néhány légitársaságnál a cég által kiadott táskákat kell használnunk, nem megengedett a személyre szabott tárgyak (pl. kulcstartók) igénybe vétele, egyes légitársaságok nem engedélyezik a digitális órák viselését sem, és minden látható tetoválást el kell takarni. A kezünket is mindig kifogástalanul kell tartanunk. A hölgyeknél nem lehet letöredezett, a férfiaknál pedig hosszú a köröm".
A légitársaságok személyzetének öltözködési előírásai a szolgálaton kívüli időre is vonatkoznak, azaz akkor is érvényesek, ha valaki szabadsága alatt ül fel a társaság valamelyik gépére és utazik el valahová pihenni.
"A kedvezményes jegyekkel utazó személyzetet szigorúbb öltözködési szabályok kötik, függetlenül attól, hogy melyik légitársasággal repülnek" – mondja Intan. "Ez azt jelenti, hogy smart casual vonalat kell követniük – vagyis tilos farmer, a férfiaknak a gallér nélküli póló, és nem lehet tornacipőben utazni sem. Egyszer a repülőtérre menet elszakadt a cipőm, és szandálra kellett cserélnem. A földi személyzet csak vonakodva engedett felszállni."
A meglehetősen kategorikus előírások régebben még keményebbek tűntek, a kilencvenes években például a Deltánál nemcsak a megjelenésre vonatkozó irányelvek voltak érvényben, hanem a súlyhatáron is belül kellett maradniuk a személyzet tagjainak. Akinek ez nem sikerült, először figyelmeztetésben részesült, aztán ha ezt követően sem tudta betartani, akkor addig nem repülhetett, amíg el nem érte a megfelelő testsúlyt.
Az utasokra – és a légiutas-kísérőkre – vonatkozó konkrét légitársasági öltözködési szabályok idővel általában változnak. A légitársaságok pedig talán több figyelmet fordítanak az öltözékedre, mint gondolnád.
Ha esetleg eddig nem gondolkodtál el ezen, itt eláruljuk, miért vannak fehérre festve a repülőgépek, itt pedig azt, hogy miért a bal oldalon kell beszállni a gépbe.
(Forrás: Matadornetwork, fotók: Getty Images, Pixabay)
öltözködés | repülés | szabályzat | nagy sztori | dresszkód
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!