Nem véletlen alszunk vízszintesen normális esetben, a turistaosztályon ez azonban lehetetlen. Akkor mi a megoldás, ha a lehető legpihentetőbb alvásra vágyunk egy hosszú repülőúton?
Ha jobban belegondolunk, az alvásnak számos aspektusa van, kezdve azzal, hogy milyen könnyen alszunk el – erre Justin Agustin fitneszszakértő mutatott egy bárhol alkalmazható katonai módszert –, a körülményeken át, mert nem mindegy, milyen a ruházatunk, van-e szemmaszk nálunk vagy fogyasztottunk-e kávét, alkoholt. Az utóbbival, a körülményekkel foglalkozik elsősorban Carla Jaspers profi ergonómus,
egy roppant gyakorlatias aspektusból: egyáltalán milyen pózban lehet normálisan aludni a turistaosztály szűkös ülésein?
Azzal kezdi, amit biztosan NE tegyünk: az előttünk lévő ülés tálcáját lehajtva, arra ráborulva aludni minden szempontból borzalmas. Elzsibbad a karunk, romlik a keringésünk, a tálca folyton a le akar törni, a bent ülők nem tudnak átmászni rajtunk, és még a gerincünk is természetellenesen meghajlik.
Aki szerelmese a módszernek, annak felfújható vagy memóriahabos párnát javasol, ami megoldja a legtöbb problémát ezzel a pózzal, kivéve az utastársak átmászását és a tálca leszakadásának rémképét.
Természetesen a legjobb a fekvő póz lenne, ahol kiegyenesedik a test, így nem éri túlzott terhelés a medencét vagy az alsó végtagokat. Mivel ez a turistaosztály ekhós szekér komfortját kínáló székein lehetetlen, a megoldás a lehető legjobban közelíteni ehhez: hátradönteni a háttámlát, amennyire lehetséges – persze nem ráborítva a mögöttünk ülőre az épp lehajtott tálcáján gőzölgő kávéját –, tenni egy kispárnát deréktámasznak a hátunk mögé, és jól jön a fejet és nyakat tartó profi alvópárna is. Szükség esetén egy összecsavart pulcsi is jól jöhet.
Szóba kerül még az egyéb „fegyverzet”: a szemmaszk, a zajszűrős fülhallgató, a fenti alacsonyabb hőmérsékletet ellensúlyozó puha takaró, és az is, hogy kinek éri meg a folyosó és kinek az ablak mellé ülnie – ez utóbbi azonban már szubjektív kérdés.
Egyéb praktikák és misztikumok
És ha mindez nem volna elég, vannak egyéb praktikus szempontok is, mint a megfelelő ülés kiválasztása: a szárnyak mellett például kisebb a turbulencia, és az utastársak sem mászkálnak folyamatosan át rajtunk, hogy vécére menjenek.
Ha esetleg eddig nem gondolkodtál el ezen, itt eláruljuk, miért vannak fehérre festve a repülőgépek, itt pedig azt, hogy miért a bal oldalon kell beszállni a gépbe.
(Fotók: Getty Images)
repülő | repülőgép | ergonómia | alvás
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!