Világszerte egyre gyakrabban hallani arról, hogy csökken az érdeklődés a borok iránt. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) felméréséből pedig úgy tűnik, Magyarország is beállt a sorba.
A 2017-es és a 2023-as kutatások összevetéséből kiderül, hogy a borfogyasztók száma és a borfogyasztás mennyisége is jelentősen csökkent az utóbbi években Magyarországon. Ez elsősorban annak tudható be, hogy a szegényebbek és a középrétegek egyaránt kevesebbet vásárolnak, a legvagyonosabbak körében viszont nem látható visszaesés.
Ugyanakkor majdnem minden alkoholos ital forgalma visszaesett, csak az égetett szesz népszerűsége nőtt kissé.
A visszajelzések alapján a külföldi borok népszerűsége kissé emelkedett, főképp a fiatalok körében. A vörösbor-fogyasztás hét százalékkal csökkent, a rozé aránya viszont öt százalékkal nőtt, akárcsak a száraz és félszáraz boroké, amelyek a teljes fogyasztásnak ma már csaknem ötven százalékát teszik ki.
A harmincöt év alattiak fogyasztásában a bor és a sör aránya csaknem azonos. A fiatalabbak a gyümölcsös és a citrusos borokat kedvelik leginkább, az ízteszten a magas cukortartalmú borok bizonyultak a legnépszerűbbnek. A kezdő fogyasztók belépő kategóriája az édes borok mellett a rozé, aki elsőnek ezt kóstolja, nagyobb eséllyel lehet felnőttként borkedvelő.
A visszajelzések alapján a bor egyre inkább különleges és drága élvezeti cikknek minősül,
ami háttérbe szoríthatja a fogyasztást. A visszautasítást is egyre többen magyarázzák azzal, hogy a borivásnak nincs náluk családi hagyománya.
A HNT az első átfogó, 2017-es reprezentatív piackutatáshoz hasonló módon szervezte meg az idei felmérést is. Az online fókuszcsoportos beszélgetés öt csoportjában nyolc-nyolc fő, az országos piackutatásban ezerötszáz fő vett részt. Az eredményekről készített részletes beszámolót a szervezet honlapján tették közzé.
Egy másik kutatásból az idén az is kiderült, hogy valójában a magyarok nem tartoznak az Unió nagyivói közé, ami pedig az alkohollal kapcsolatos kellemetlenségeket illeti: már készül az ital, ami nem okoz másnaposságot.
(Forrás: MTI, képek: Getty Images)
magyarország | bor | piackutatás | alkohol | alkoholfogyasztás | borfogyasztás
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!